تشدبد اختلافات در کابینه جنگ درباره انتقال به مرحله بعدی جنگ غزه

فرسایشی کردن جنگ غزه و تبعات مخرب آن برای اسرائیل

۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۳۸۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
با در نظر گرفتن اقتضائات کنونی جنگ در غزه عملا رژیم صهیونیستی دچار یک روند فرسایشی شده است؛ روندی که علاوه بر تبعات مخرب امنیتی بر کل شهرک نشینان و اثر کشنده آن بر اقتصاد، تجارت و معیشت این رژیم، هزینه های گزاف دیگری را برای اشغالگران در پی دارد. شاید در یک نگاه نتانیاهو با علم به اینکه بزرگ ترین قربانی عملیات طوفان الاقصی، خود اوست و به همین دلیل سعی در فرسایشی کردن جنگ برای بقایش دارد، اما این فرسایشی شدن هر چه ادامه یابد دست بی بی را برای رسیدن به اهدافش خواهد بست؛ کما اینکه در گزارش دیروز ایران به بحران تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در نتیجه طولانی شدن جنگ در غزه اشاره شد، همزمان اخباری میدانی حکایت هم از افزایش لحظه تلفات ارتش این رژیم صهیونیستی است. 
فرسایشی کردن جنگ غزه و تبعات مخرب آن برای اسرائیل

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با در نظر گرفتن اقتضائات کنونی جنگ در غزه عملا رژیم صهیونیستی دچار یک روند فرسایشی شده است؛ روندی که علاوه بر تبعات مخرب امنیتی بر کل شهرک نشینان و اثر کشنده آن بر اقتصاد، تجارت و معیشت این رژیم، هزینه های گزاف دیگری را برای اشغالگران در پی دارد. شاید در یک نگاه نتانیاهو با علم به اینکه بزرگ ترین قربانی عملیات طوفان الاقصی، خود اوست و به همین دلیل سعی در فرسایشی کردن جنگ برای بقایش دارد، اما این فرسایشی شدن هر چه ادامه یابد دست بی بی را برای رسیدن به اهدافش خواهد بست؛ کما اینکه در گزارش دیروز ایران به بحران تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در نتیجه طولانی شدن جنگ در غزه اشاره شد، همزمان اخباری میدانی حکایت هم از افزایش لحظه تلفات ارتش این رژیم صهیونیستی است. 

در همین باره ارتش رژیم صهیونیستی بامداد دیروز چهارشنبه از کشته شدن یک افسر و دو سرباز در درگیری‌ها در شمال نوار غزه خبر داد. همزمان اعلام شد که پنج افسر و سرباز از جمله یک فرمانده گروهان در تیپ نحال از نیروهای زبده کشته شدند. همچنین اعلام شد که ۴۳ تن دیگر از جمله ۹ نفر در نبردهای نوار غزه در ساعات گذشته به شدت مجروح شدند. به این ترتیب تعداد کشته شدگان ارتش اشغالگر از زمان آغاز جنگ غزه به ۴۹۸ تن و از زمان آغاز تهاجم زمینی در ۲۶ اکتبر به ۱۶۷ نفر رسید.

ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز نبرد طوفان الاقصی به طور قطره چکانی هر روز اسامی شماری از کشته‌های نظامی خود را اعلام می‌کند. این اقدام به علت شمار بالای تلفات نظامیان صهیونیست در جنگ غزه و ترس از واکنش‌های بیشتر در سطح داخلی در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌گیرد. در همین حال، به گزارش رسانه‌های صهیونیستی آمار زخمی‌هایی که ارتش اسرائیل اعلام می‌کند با آماری که بیمارستان‌های این رژیم ارائه می‌دهند اختلاف زیادی دارد. آمار و نام نظامیان کشته شده رژیم صهیونیستی در جنگ غزه براساس دستور العمل این رژیم و پس از صدور اجازه ویژه منتشر می‌شود و نام‌های اعلامی، ملاک آمار واقعی کشته شده‌ها نیست.

-    اختلافات در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی درباره انتقال به مرحله بعدی جنگ غزه

فرسایشی شدن جنگ غزه علاهو بر کاهش توان تسلیحاتی و افزایش شمار تلفات در بعدی دیگر و در قالب تشدید اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی هم خود را نشان می دهد. هم چنانی که در همین باره گزارش‌های رسیده به نقل از رسانه‌های عبری حاکی از اختلافات در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی درباره روند عملیات نظامی در نوار غزه و زمان انتقال به مرحله بعد جنگ از جمله تغییر روش‌های جنگ و تغییر استقرار گسترده نیروها در نوار غزه به اجرای عملیات دقیق‌تر است. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ ادامه عملیات فشرده و خشونت آمیز در مناطق مختلف غزه برای چندین هفته اضافی تا پایان ژانویه را تأیید می‌کنند در حالی که بنی گانتس، رئیس ائتلاف «اردوگاه رسمی» عضو کابینه جنگ و گادی آیزنکوت، عضو کابینه جنگ با آغاز انتقال به مرحله بعدی جنگ موافق هستند.

گادی آیزنکوت، رئیس پیشین ارتش رژیم صهیونیستی معتقد است که تأخیر در انتقال به مرحله بعدی جنگ باعث ایجاد نقاط ضعف بیشتر برای ارتش این رژیم می‌شود و در مقابل انتقال به مرحله بعدی جنگ در تحقق اهداف آن نقش خواهد داشت. به عقیده گانتس و آیزنکوت ارتش رژیم صهیونیستی عملیات خود را در برخی مناطقی که کنترل آن را در دست گرفته، به پایان رسانده‌است و دیگر دلیلی برای استقرار تیپ‌های کامل برای کنترل بر این مناطق وجود ندارد و رژیم صهیونیستی اکنون به پیشرفت در مذاکرات درباره ایجاد منطقه حائل و اتخاذ اقدامات برای مرحله بعدی جنگ نیاز دارد. به گفته گانتس و آیزنکوت انتقال به مرحله بعدی جنگ به ارتش رژیم صهیونیستی کمک خواهد کرد و با این اقدام می‌توان ساکنان را از مناطق پر ازدحام که تاکنون جنگ در آنجا دشوار بوده است، یعنی جنوب نوار غزه منتقل کرد.

به عقیده گانتس و آیزنکوت عملیات دقیقی که ارتش رژیم صهیونیستی در مرحله بعدی انجام خواهد داد، باید قوی‌تر و غافلگیرانه باشد. انتقال بین مراحل بر موضع نتانیاهو و گالانت تأثیر خواهد گذاشت. براساس گزارش‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی مرحله آتی باید دقیق‌تر باشد و از مدت‌ها پیش مقدمات آن چیده شده و شامل ایجاد مانعی به عمق یک کیلومتر در داخل نوار غزه و با طول ده‌ها کیلومتر است. نیروهای صهیونیست با هدف ممانعت از نزدیک شدن مبارزان، معترضان و شهروندان فلسطینی به مرزها در این منطقه مستقر خواهند شد. ارتش رژیم صهیونیستی از طریق این مانع عملیات و یورش‌های گسترده‌ای انجام خواهد داد که احتمالا شامل لشکرها و تیپ‌های نظامی برای ورود به نوار غزه در صورت نیاز و با حمایت حملات هوایی و دریایی خواهد بود.

به گفته تحلیلگران نظامی صهیونیستی هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش در حال آماده کردن افکار عمومی رژیم صهیونیستی برای انتقال به مرحله بعدی جنگ است که احتمالا چندین ماه طول بکشد. وی در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی با روش‌های مختلف تلاش خواهد کرد تا این دستاورد را برای یک دوره طولانی حفظ کند. هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه اعلام کرد که جنگ در نوار غزه برای چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت. هالوی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از ملاقات با سربازان در این بخش گفت: «دستیابی به اهداف جنگ آسان نیست. جنگ تا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت و ما به طرق مختلف کار خواهیم کرد تا این دستاورد برای مدت طولانی حفظ شود.» وی افزود: «هیچ راه حل جادویی و هیچ میانبری وجود ندارد... وقتی صحبت از انهدام همه جانبه حماس به میان می‌آید، به جز اصرار قاطع بر جنگیدن راهی باقی نمی‌ماند.»

وی افزود: «اکنون تلاش‌های خود را در جنوب نوار غزه به ویژه شهر خان یونس و اردوگاه‌های مرکزی متمرکز کرده‌ایم.» این اقدام در سایه فشارهای دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر رژیم صهیونیستی برای تغییر ماهیت جنگ غزه است. واشنگتن می‌خواهد عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه محدودتر باشد تا به تحقق اهداف خود و کاهش تلفات غیرنظامی و عدم گسترش جنگ در منطقه کمک کند. در این راستا رون درمر، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی مذاکراتی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا داشت. مذاکرات بر انتقال به مرحله بعدی جنگ غزه متمرکز بود که احتمالا شامل عملیات با قدرت و فشردگی کمتر خواهد بود. این نشست که در واشنگتن برگزار شد در حالی است که آمریکا علنا از رژیم صهیونیستی خواسته برای حمایت از غیرنظامیان در غزه در سایه افزایش تعداد شهدای فلسطینی تلاش کند.

روزنامه هاآرتص پیشتر اعلام کرده بود که معامله‌ای بین بایدن و نتانیاهو وجود دارد که تا زمانی که کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شود نتانیاهو می‌تواند جنگ غزه را ادامه بدهد. شبکه کان ۱۱ اعلام کرد که درمر با مسؤولان آمریکایی درباره تمایل آمریکا برای تسریع در انتقال به مرحله بعدی جنگ صحبت کرد. واشنگتن می‌خواهد توضیحاتی را از سوی رژیم صهیونیستی درباره ماهیت مرحله بعدی جنگ و موعد احتمالی برای انتقال به این مرحله و چشم انداز این رژیم برای آینده نوار غزه بشنود. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که رهبران دستگاه‌های امنیتی این رژیم از هفتم اکتبر سه بار از نتانیاهو خواستند جلسه ویژه‌ای را برای بررسی سناریوهای آتی درباره سرنوشت غزه و کنترل آن بعد از پایان جنگ برگزار کنند. اما نتانیاهو با این مساله مخالفت کرد.

دیوید بارنی، رئیس موساد، رونن بار، رئیس شاباک و هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش خواهان مذاکره درباره روز بعدی جنگ شده بودند، اما نتانیاهو با این مساله مخالفت کرده بود. روسای دستگاه‌های امنیتی تاکید کرده بودند که زمان برای ارتش رژیم صهیونیستی در حال تمام شدن است و باید تصمیماتی را درباره مابعد جنگ بگیرند به ویژه اینکه دولت آمریکا نیز خواهان توضیحاتی در این خصوص شده‌است.

-    حمله مجدد وزیر تندرو کابینه نتانیاهو به گالانت بر سر جنگ غزه

در لایه ای دیگر از اختلافات درون کابینه نتنایاهو و در ادامه اختلافات شدید میان دو دستگاه سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی بر سر جنگ غزه، وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم اشغالگر بار دیگر از وزیر جنگ این رژیم انتقاد کرد و خواستار تغییر رویه ارتش در این جنگ شد. به گزارش ایسنا، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در انتقاد از یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم گفت: وزیر جنگ سردرگم و گیج شده‌است و فقط به عملیات تخریب ادامه می‌دهد.

طبق نوشته روزنامه رای الیوم، بن‌گویر عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی در غزه را «مسخره‌» توصیف کرده و گفت که رویه نبرد در نوار غزه باید تغییر کند. بن گویر تندرو خواستار ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه به هر قیمتی است و حتی با آزادی اسرای صهیونیست در ازای آتش‌بس نیز مخالفت می‌کند.
پیش از این نیز دعواهای لفظی میان گالانت و ایتامار بن گویر در جریان جلسات کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شکل گرفته

بود. پیشتر نیز یائیر لاپید، رئیس جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در سخنانی به وجود اختلافات و بی‌اعتمادی میان دستگاه نظامی و سیاسی این رژیم اذعان کرده بود. لاپید در سخنانی در این باره گفته بود: هیچ‌گونه اعتمادی میان دو بخش سیاسی و نظامی اسرائیل وجود ندارد.

-    هزینه های سرسام اور تداوم جنگ 

شبکه بلومبرگ گزارش داد، رژیم صهیونیستی به دنبال افزایش بودجه نظامی خود به میزان بیش از هشت میلیارد دلار در سال آینده میلادی در ضمن ادامه جنگ در نوار غزه است. با اینحال این رسانه از افزایش بار هزینه های این جنگ بر اقتصاد رژیم صهیونیستی هم پرده برداشت. به گزارش ایسنا، بلومبرگ نوشت، برخی اسناد وزارت دارایی رژیم صهیونیستی که به پارلمان این کشور ارائه شدند نشان دادند، مجموع بودجه ۲۰۲۴ این رژیم به ۵۶۲ میلیارد شِکِل (۱۵۵ میلیارد دلار) بالغ می‌شود در حالی که برنامه بودجه‌ای که قبلا تصویب شد معادل ۵۱۳ میلیارد شِکِل بود.

طبق این گزارش، بودجه نظامی رژیم صهیونیستی برای سال آینده میلادی دست کم ۳۰ میلیارد شِکِل افزایش خواهد یافت.  به نوشته پایگاه راشاتودی، برآورد اخیر از سوی شرکت رده بندی اقتصادی «مودیز» حاکی از آن است که جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه دست کم ۲۶۹ میلیون دلار هزینه در هر روز به این رژیم تحمیل می‌کند و انتظار می‌رود فشار سخت‌تری را به اقتصادش در مقایسه با جنگ‌های قبلی وارد کند. رژیم صهیونیستی علاوه بر بودجه نظامی خود، میزان ۱۰ میلیارد شِکِل دیگر را برای پوشش دادن تخلیه حدود ۱۲۰۰۰۰ نفر از مناطق مرزی شمال و جنوب اسرائیل، افزایش بودجه پلیس و سرویس‌های امنیتی دیگر و بازسازی شهرک‌های خود که در حمله هفتم اکتبر حماس از بین رفتند نیاز خواهد داشت.

بلومبرگ با استناد به اسناد وزارتخانه مذکور نوشت، دیگر هزینه‌های رژیم صهیونیستی در ارتباط با جنگ شامل بودجه برای صدها هزار نیروی ذخیره‌ای که رژیم برای جنگ با حماس و حزب‌الله بسیج کرده، می‌شود. بلومبرگ متذکر شد: «اسرائیل دارد از تعداد عظیمی از موشکهای گرانقیمت برای حملات هوایی در غزه و رهگیری راکت‌ها و پهپادهای شلیک شده به داخل اسرائیل استفاده می‌کند.» در این میان انتظار می‌رود درآمدهای دولت اسرائیل نیز به دلیل کاهش مالیاتهای شرکتها و املاک و افت مصرف خصوصی به اندازه ۳۵ میلیارد شِکِل افت پیدا کند.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین حماس نوار غزه جنگ آتش بس آمریکا


( ۹ )

نظر شما :