انگشت اتهام هم چنان سمت ایران است

تداوم پس لرزه های سیاسی گزارش آژانس علیه تهران

۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۳۸۴۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
به دنبال گزارش اخیر اژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال برنامه هسته ای ایران، کماکان واکنش های سیاسی و دیپلماتیک آن ادامه دارد. در تازه ترین مورد ، آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام، بیانیه‌ای مشترک درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کردند. به گزارش ایسنا، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان شامگاه پنجشنبه و در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خبرگزاری رویترز که در آن ادعا شده بود «ایران تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد خود را افزایش داده است» بیانیه مشترکی را صادر و این اقدام ادعایی ایران را محکوم کردند. این چهار کشور همچنین مدعی شده‌اند یافته‌ها نشان دهنده این است که ایران میزالن تولید ماهانه اورانیوم تا ۶۰ درصد را سه‌برابر کرده است.
تداوم پس لرزه های سیاسی گزارش آژانس علیه تهران

دیپلماسی ایرانی: به دنبال گزارش اخیر اژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال برنامه هسته ای ایران، کماکان واکنش های سیاسی و دیپلماتیک آن ادامه دارد. در تازه ترین مورد ، آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام، بیانیه‌ای مشترک درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کردند. به گزارش ایسنا، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان شامگاه پنجشنبه و در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خبرگزاری رویترز که در آن ادعا شده بود «ایران تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد خود را افزایش داده است» بیانیه مشترکی را صادر و این اقدام ادعایی ایران را محکوم کردند. این چهار کشور همچنین مدعی شده‌اند یافته‌ها نشان دهنده این است که ایران میزالن تولید ماهانه اورانیوم تا ۶۰ درصد را سه‌برابر کرده است.

آن‌ها همچنین از ایران خواستند تا فورا این گام‌ها را به عقب بازگرداند و از تشدید تنش در برنامه هسته‌ای خود خودداری کند. آمریکا و تروئیکای اروپایی مدعی‌اند یافته‌ها نشان می‌دهد ایران به نسبت ماه‌های گذشته «گامی به عقب برداشته است.» رویترز با استناد به بیانیه‌ای که مدعی است درباره این گزارش محرمانه آژانس به اعضای خود رویت کرده، گزارش داد ایران «تولید اورانیوم با خلوص بالای خود را افزایش داده و رویه پیشین کاهش تولیدات خود از اواسط ۲۰۲۳ را به پایان رسانده است.»

در این بیانیه همچنین آمده که از زمان کاهش این تولیدات، تاسیسات نطنز و فردو اورانیوم را تا ۶۰ درصد و با سرعت ۳ کیلوگرم در ماه تولید می‌کردند. دراین بیانیه قید شده است که، «آژانس تایید می‌کند که از پایان نوامبر ۲۰۲۳، سرعتی که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را انجام می‌داد، در این ۲ تاسیسات تا حدود ۹ کیلوگرم در هر ماه افزایش یافته است.» در بیانیه امروز آمریکا و سه کشور اروپایی همچنین آمده است: «ما بر راه‌حل دیپلماتیک و بر عزم خود مبنی بر اینکه ایران نباید هرگز به سلاح هسته‌ای دست یابد، تاکید می‌کنیم.»  

همزمان با انتشار این بیانیه،  واشنگتن در حوزه منطقه ای هم علیه تهران دست به اتهام زنی زد و وزارت خزانه‌داری آمریکا یک فرد و سه نهاد را با ادعای اینکه تسهیل‌کننده انتقال کمک‌های مالی ایران به انصارالله یمن بوده‌اند، به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. طبق بیانیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، «نبیل علی احمد الحظا» مستقر در یمن و سه صرافی در ترکیه و یمن تحت تحریم قرار گرفته‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین ادعا کرده این تحریم‌ها در راستای مقابله با «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» انصارالله یمن اعمال شده‌اند. انصارالله یمن اعلام کرده تنها کشتی‌هایی را هدف قرار می‌دهد که به هشدارها برای عدم عزیمت به بنادر سرزمین‌های اشغالی بی‌توجهی کنند و مسیر خود را تغییر ندهند.

در مقابل میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه گفت موضع‌گیری غرب در قبال توافق هسته‌ای ایران از بعد راهبردی ناقص بوده و خطر تحریک یک تنش کنترل نشده را به دنبال دارد. اولیانوف با انتقاد از غربی‌ها، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «اوضاع کنونی آکنده از احتمال تنش کنترل‌نشده در هر لحظه است اما این انتخاب آن‌هاست. ما نمی‌توانیم آن ها را مجبور کنیم که به میز مذاکره بازگردند و هیچ‌کس نمی‌تواند. این یک کوته‌نظری و از نظر راهبردی، یک موضع ناقص است.» دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت شانس احیای توافق در حال حاضر «اندک» است و توپ در زمین غربی‌هاست. او پیشتر نیز گفته بود که، «اگر آمریکا و تروئیکای اروپا(آلمان، فرانسه و انگلیس) مانع احیای برجام در سال گذشته نشده بودند، سطح غنی‌سازی در ایران، در حال حاضر، از ۳.۶۷ درصد فراتر نبود.» /شرق

کلید واژه ها: ایران آمریکا یمن انصارالله اسرائیل پرونده هسته ای ایران برجام تحریم تروئیکای اروپا


( ۲ )

نظر شما :

ناشناس ۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۹
اون کاری که اگر انجام ندهید ، آیندگان به ریش داشته و نداشته مان خواهند خندید ، انجام دهید . قرار است چه شود ؟ تحریممان بکنند ؟ از الان بیشتر ؟! منزویمان بکنند ؟ از الان بیشتر ؟! جنگ راه بیاندازند ؟ الان امکان وقوعش بیشتر است یا زمانی که " پسر کوچک " را داشته باشیم . یک بلاتکلیفی عجیبی در تمام ارکان مملکت داریمان موج می زند . از فرهنگ تا آب . از انرژی تا کشاورزی . از آموزش و پرورش تا خودرو . از دانشگاه تا شیرین کردن آب دریا و ... همچنین موضوع هسته ای . اگر قرار است از نظر نظامی ، اتمی نشویم پس این همه هزینه پردازی برای چیست ؟ تولید برق و چند داروی خاص ؟ ارزش این همه هزینه را دارد . تا دیر نشده باید کاری کرد .