مدل کالینینگراد قابل اعمال برای نخجوان نیست

۲۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۰۵۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
دکتر احمد کاظمی با اشاره به آشکار شدن پیشنهاد محرمانه باکو به ایروان مبنی بر اعمال مدل حمل و نقل ریلی به منطقه برون گان کالینینگراد روسیه برای نخجوان، تاکید کرد به دلایل مختلف این ایده قابل اجرا نمی باشد . 
مدل کالینینگراد قابل اعمال برای نخجوان نیست

دیپلماسی ایرانی: دکتر احمد کاظمی با اشاره به آشکار شدن پیشنهاد محرمانه باکو به ایروان مبنی بر اعمال مدل حمل و نقل ریلی به منطقه برون گان کالینینگراد روسیه برای نخجوان، تاکید کرد به دلایل مختلف این ایده قابل اجرا نمی باشد .  دکتر احمد کاظمی در سخنرانی خود در نشست علمی «اختلاقات سرزمینی جمهوری آذربایجان و ارمنستان» در مرکز مطالعات اوراسیای مرکزی دانشگاه تهران افزود: حکمت حاجی اف دستیار ویژه رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه با روزنامه آلمانی برلینر زیتونگ (Berliner Zeitung) در شرایطی این ایده را مطرح ساخته است که بدلیل اختلافات روسیه و لیتوانی، عبور بدون نظارت قطارهای روسیه از خاک لیتوانی به کالینینگراد که البته با دریافت تعرفه گمرکی صورت می گرفت، شکست خورده است، به طوریکه پس از اعمال نظارت و حاکمیت از سوی لیتوانی و کاهش 50 درصدی انتقال کالا از این مسیر، روسیه ژوئن 2022 اقدام به تهدید ویلنیوس کرد. 

وی افزود : لیتوانی که عضو ناتو و اتحادیه اروپا می باشد بویژه پس از جنگ اوکراین و تحریم ها علیه روسیه، نه تنها اقدام به کنترل، نظارت و اعمال حاکمیت کامل به حمل و نقل ریلی روسیه به منطقه برون گان کالینیگراد کرده، بلکه از پرواز هواپیما میان روسیه و کالینینگراد از آسمان لیتوانی هم ممانعت می کند؛ و فشارهای سیاسی و تهدیدات مسکو تاثیری در این خصوص نداشته است؛ در واقع لیتوانی نیز رویکرد سالهای گذشته لتونی را در قبال مسکو در پیش گرفته است. 

به گفته دکتر کاظمی روسیه در حال حاضر علاوه بر استفاده از مسیر دریایی طولانی بندر اوست لوگا در نزدیکی سنت پترزبروگ به بندر کالیننیگراد در دریای بالتیک، بدنبال استفاد از ظرفیت ریلی بلاورس و لهستان برای اتصال به کالینینگراد است، افزود: استناد باکو به یک طرح شکست خورده و القاء آن به عنوان رویه بین المللی، توامان استیصال و فریبکاری باکو در این خصوص را نشان می دهد، چرا که بلحاظ حقوقی با یک رفتار معیوب، رویه بین المللی ایجاد نمی شود. 

وی با اشاره به اینکه با آغاز فرایند اجرایی طرح «کریدور ارس» برای ارتباط جمهوری آذربایجان با نخجوان، بمانند سه دهه گذشته ، و اساسا مشکلی در ارتباط ترانزیتی دو طرف وجود ندارد، اصرار باکو بر گرفتن معبری از جنوب ارمنستان را مرتبط با تعهدات باکو به جبهه لندنی - صهیونی جهت اجرای دالان تورانی ناتو و در راستای تحقق نظم آنگلوساکسونی در قفقاز خواند. 
دکتر کاظمی با اشاره به پاکسازی قومی قراباغ از ارامنه بومی و از بین رفتن کریدور لاچین، افزود توافقنامه سه جانبه 2020 مسکو در عمل فروپاشیده و نه تنها مبنای سیاسی و حقوقی برای طرح موضوع کریدور فراسرزمینی و جعلی زنگزور وجود ندارد، بلکه ارمنستان حتی تعهد حقوقی برای بازکردن خطوط مواصلاتی عادی نیز ندارد.  

پژوهشگر ارشد مسایل اوراسیا با اشاره به اینکه، باکو قبل از پاکسازی قومی قراباغ، همواره از حضور روسیه به عنوان ناظر در خط مواصلاتی جمهوری آذربایجان به نخجوان، استقبال می کرد، ولی اکنون بر لزوم توافقات بدون واسطه با ایروان برای امضای پیمان صلح و اجرای باصطلاح مدل کالینینگراد تاکید می کند، افزود: این حاکی از فریب مسکو توسط خاندان علی اف در  ادامه سلسله اشتباهات قفقازی روسیه می باشد. 

وی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی در ارتباط جمهوری آذربایجان با نخجوان از جنوب ارمنستان، مطامع قومی و شوونیستی باکو و آنکارا در راستای ایده باصطلاح جهان ترک می باشد، افزود: پیشنهاد عبور بدون نظارت کالاهای ارمنستان به روسیه از مسیر جمهوری آذربایجان، در ازای عبور «بدون نظارت» قطار از جنوب ارمنستان به مقصد نخجوان و عبور «با نظارت» به مقصد ثالث، حاکی از تداوم رویکرد تحمیق پاشینیان در سیاست خارجی باکو است.    

وی افزود: ارمنستان برای ارتباط با روسیه علاوه بر مسیر جمهوری آذربایجان، مسیر زمینی و دریایی گرجستان به عنوان بخشی از کریدور خلیج فارس – دریای سیاه  را در اختیار دارد، افزود: این ایده نه تنها از منظر توازن در حجم کالاهای انتقالی دو کشور و فقدان مکانیسم برای تشخیص کالاهای انتقالی به مقصد ثالث، به نفع ارمنستان نیست بلکه طرح فریب کارانه ای برای اختفای نیات امنیتی، سیاسی و چشمداشت ارضی در گرفتن گذرگاه در جنوب ارمنستان است. 

دکتر کاظمی با تاکید بر اینکه رویکرد باکو برای گرفتن گذرگاهی در جنوب ارمنستان ترکیبی از تهدید، تطمیع و گاها التماس است؛ افزود با توجه به مواضع ایران، چین و روسیه و برخی از کشورهای اروپایی علیه دالان تورانی ناتو و نئوعثمانیسم، طرح باکو و آنکارا این است که ابتدا در پوشش ترانزیت متقابل، معبری در جنوب ارمنستان اخذ و سپس در سالهای آتی با تاکید بر «حق ارتفاق»، بنیان تجزیه جنوب ارمنستان و اتصال باصطلاح «جهان ترک» را رقم بزنند. 

پژوهشگر ارشد مسایل اورآسیا با تاکید بر اینکه نیکول پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان پس از پذیرش تعلق قراباغ به جمهوری آذربایجان و همراهی غیر مستقیم برای اخراج و انتقال اجباری ارامنه از قراباغ، تصور نمی کرد که باکو با طرح مسایل جدید مانند مالکیت درون بوم و بازگشت یئرآذها، از پذیرش ایده ارمنستان با مساحت 29800 کیلومتر استنکاف و رویکرد تداوم فشار به ایروان را دنبال کند، افزود: یکی از دلایل ادامه رویکردهای باکو و آنکارا برای پیگیری کریدور جعلی زنگزور، حرکت دولت پاشینیان در مدار نظم آنگلوساکسونی است، که می تواند تبعات جبران ناپذیری برای دولت ایروان در حوزه های مختلف ایجاد نماید، چرا که مردم ارمنستان نمی توانند در مقابل هر رویکردی که سهوا یا عمداً منجر به زمینه سازی برای تجزیه این کشور در چشم انداز آینده می شود، سکوت کنند.     

وی با اشاره به تلاشهای باکو وآنکارا برای تحمیل شروط خود به ارمنستان در معاهده صلح آتی، در زمینه های مختلف از جمله عدم بازگشت ارامنه بومی این منطقه به قراباغ و وضعیت حقوقی آن، باصطلاح ارتباطات ترانزیتی، کشتار 1915 ارامنه، تغییر قانون اساسی ارمنستان، توقف شکایات حقوقی، عدم بازسازی ارتش، خارج کردن اختلافات مرزی از موضوع معاهده صلح و غیره افزود : نوع رویکرد دولت پاشینیان به معاهده صلح، چشم انداز بقاء ارمنستان یکپارچه و یا آغاز فرایند تجزیه این کشور را مشخص خواهد کرد.   

دکتر کاظمی با اشاره به اظهارات عبدالقادر اورال اوغلو وزیر راه ترکیه مبنی بر اینکه : «کار‌های زیرساختی مربوط به (باصطلاح) کریدور زنگزور در بخش ترکیه تا سال ۲۰۲۸ تکمیل خواهد شد و به ایران اعلام کردیم که می‌توانیم از آنجا به شما یک راه ارتباطی بدهیم»؛ افزود: با وجود کریدور ترانزیتی ارس به عنوان بخشی از ابتکار «ایران راه»، کریدور قومی و جعلی زنگزور، کارکرد ترانزیتی برای ایران ندارد، و رویکرد اصولی تهران در مخالفت با این کریدور جعلی، تغییرناپذیر است .

وی افزود: ترکیه برای جبران بخشی از خسارات تاریخی ژئوپلیتیکی که بر ایران وارد کرده است، می تواند کریدوری در منطقه قره سو به ایران بدهد، تا مسافت حدوداً 400 کیلومتری ایران به ایروان به حدود 40 کیلومتر کاهش یابد، و همچنین پس از چهل سال، خط آهن تبریز به وان را به راه آهن سراسری ترکیه متصل نماید. 

وی با تاکید بر ایکه دالان تورانی ناتو یکی از پیچیده ترین فتنه های ژئوپلیتکی قرن 21 در منطقه است که با هدف استقرار نظم آنگلوساکسونی بر محوریت پان تورانیسم در مقابل نظم ایرانی و روسی در قفقاز و جلوگیری از گذار به نظم نوین منطقه ای با محوریت ایران، روسیه و چین، و تشیع زدایی و ایران ستیزی در قفقاز می باشد؛ افزود: تهران با ارایه طرح های همگرایانه نظیر کریدور ارس و کریدور خلیج فارس – دریای سیاه از ارمنستان، هرگونه بهانه ترانزیتی در مطرح شدن «کریدور جعلی زنگزور» را منتفی ساخته است؛ بنابراین بهتر است خاندان علی اف در مقابل این رویکرد برادرانه و ایجابی، و با عبرت از شکست متحد صهیونیستی کودک کش خود در مقابل محور مقاومت، از ادامه پیوند دادن سرنوشت حاکمیت خود به این طرح صهیونی – لندنی خودداری نماید. 

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان ارمنستان نخجوان کالینینگراد احمد کاظمی


( ۷۰ )

نظر شما :

حسین جاوید ۲۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۱
در جواب احمد کاظمی : شما طوری از موضع منفی روسیه و چین در مورد دالان زنگزور صحبت میکنید که برعکس عقیده شما این دو کشور بزرگترین طرفدار بازگشایی دالان مزبور هستند،ولی انگلیس و امریکا برای محاصره اقتصادی چین و روسیه مخالف بازگشایی دالان زنگزور هستند،(یعنی شما عمدا یا سهوا بر عکس میفرمایید) البته شاید از فرط ترکستیزی چنین میفرمایید. دررابطه با دالان کالینگراد به روسیه هم اطلاعات غیر واقعی میفرمایید،بطوریکه حاضرید پیشاپیش حق ارتفاق روسها به کالینگراد را لغو کنید، در صورتیکه ممانعت لیتوانی با دالان مزبور نوعی اعلان جنگ با روسهاست. شما علاوه بر اینکه خود را وکیل مدافع ارامنه میپندارید حتی حاضرید به خاطر توهمات ترک ستیزانه تان ارامنه را در بن بست همیشگی قرار دهید( البته به خاطر خود شیرینی به لابی های ارمنی و اربابان غربیشان چنین فدا کاری میکنید ومن غیر مستقیم از زبان فرانسه وشرکایش در حمایت از ارامنه قلم فرسایی میکنید.) شما کوچ ارامنه خانکندی که سرپوشی بر جنایات 30 ساله شان نوعی فریب افکار عمومی برای وانمود کردن چهره مظلوم و فرار از جبران خسارات بی شمار مالی و انسانی که نوعی زرنگ بازی و حق به جانب و طلبکار نشان دادن خود هستند، که طبق گزارش سازمان ملل تماما به میل خود بدون هیچ اجبار و تهدید از طرف اذربایجان خود خواسته رفته اند . صرفا برای فرار از صحنه جنایت که30 سال مرتکب شده بودند. با اینکه شما پاشنیان را تحمیق گشته میپندارید،ولی پاشنیان برای شانه خالی کردن از جبران خسارات چند صد میلیارد دلاری و کشتار دها هزار انسان بیگناه و قتل عام خوجالی در اصل صورت مسیله را پاک کرده بلکه به نوعی معاف از جنایات جنگی شود.
احسان ۲۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۵
پاشینیان رییس جمهور نیست، نخست وزیر ارمنستان است. با توجه به کدام دلیل یا قرینه گفته شده که روسیه مخالف کریدور زنگزور است؟
ناشناس ۲۲ دی ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۸
دست بردارید . تا الهام میاد یه اراجیفی می بافه شما هم یک مقاله در می کنید . البته از جهتی بد هم نیست . پانترکها با کامنت گذاشتن ، بیلان کاری رو بالا می برند بلکه شیتیل بیشتر بگیرند .
محمد ۲۲ دی ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۹
این مرد فقط فحش داد که به جای تحلیل عجب کارشناس ارشدی
کشاورز. ۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۵
جناب کارشناس عزیز،نظر شما قابل احترام،ولی این علی اف باید بدست ملت ایران از صحنه روزگار حذف بشه و اون خاک اذربایجان باید به خاک اصلی وطن برگرده،چرا مسئولین در خوابند،هر روز علی اف لعنتی و اردوغان فراری که با کمک ایران به حکومت برگشت دارن برای سرزمین ایران نقشه های شومی میکشن،اخه دیگه کی میخان از خواب غفلت این مسئولین بیدار شن.
صادق نهاوندی ۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۰۱:۴۴
جناب کاظمی اولا کالینگراد یک سرزمین غصبی است که روسها در سال 1946بعد از پایان جنگ جهانی دوم و شکست آلمان ولایت کالینگراد را اشغال و به نام خود کرده اند.ناگفته نماند کالینگراد با نام اصلیش کالینبورگ در اصل پایتخت پروس شرقی بوده که بعدا آلمانها پایتختشان را به برلین انتقال دادند، وحالا هم مورد ادعای آلمانهاست البته لهستان و لیتوانی هم ادعای مالکیت میکنند تازه فاصله کالینگراد تا مرز روسیه 664 کیلومتر است، و صدها بمب هستهای روسها در انجا مستقرو اماده شلیک است ،یعنی به این سادگی دالان کالینگراد حذف شدنی نیست. ولی سرزمین زنگزور که با اهالی 99 در صد مسلمانش وبدون کسب موافقت دولت اذربایجان به ارامنه اهدا شده و 400هزار اهالی مسلمانش در سال 1992 کشته و اخراج و آوراره گشته اند، یعنی ارمنستان به دستور استالین وارد خاک اذربایجان شده و آنرا به دو قسمت تقسیم کرده ، (( ارمنستان در بدو تاسیس 9هزار کیلومتر مربع بود که به حساب اشغالهای بعدی خاک اذربایجان حالا 29 هزار کیلومتر مربع شده)) ولی با وجود اشغال زنگزور توسط ارامنه حق ارتفاق اذربایجان تا سال 1992 محفوظ بود، که در طول 30سال جنگ از حق ارتفاق محروم بود ولی طبق توافق نامه 9 ماده ای 10نوامبر 2020 مجددا بر احیای حق ارتفاق اذربایجان تاکید شده، ( با امضا پوتین پاشنیان،علی اف) ولی شما منکر این حق تاریخی ارتفاق اذربایجان از زنگزور هستید، لااقل در روایت وقایع تاریخی صادق باشید هر چند مکتب آنتی ترکی چنین اجاره را به شما نمیدهد.
آریایی ۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۰۶:۲۰
این منطقه در اصل متعلق به ایران است که متاسفانه مسئولین در بزنگاه ها برای برگرداندن آن به خاک وطن کوتاهی کردند و امروز تاوانش را می‌دهند.
جواد ایرانی ۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۴
همانطور که مسلمانان شیعه آذربایجان در بازپس‌گیری زمین های قره باغ از دست کفار ارمنی و طرفداران منافقشان پیروز شدند. انشاالله در باز گرداندن زنگه زور به آغوش جهان اسلام نیز پیروز خواهند شد.
ایرانی ۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۰
عاقبت تفکرات تروریستی پانترکها منطقه را به جنگ خواهد کشید مگر اینکه با آنها برخورد سختی شود.
مغانلی ۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۶
بنظر من اگر ایران فکری بحال نخجوان کند دیگر این دعواها تمام میشود. اگر باکو را بتوان برگرداند که چه بهتر
خسرو ۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۷
ارمنستان خواهان عضویت در ناتو و حضور نیروهای فرانسه و آمریکا در ارمنستان شده است خواهان اخراج نیروهای روسیه از قفقاز شده است به ایران هیچ پایگاهی در ارمنستان نداده است ودر حال دوری از روسیه و ایران است --- در طرف دیگر آذربایجان خواستار هماهنگی با ایران و روسیه و ترکیه در فرمت ۳+۳ پیشنهادی ایران است جاسوس های فرانسوی را اخراج می‌کند و در تمامی مراجع بین المللی بر له ایران رای می‌دهد اصرار بر ضایع کردن منافع ملی ایران در نظرات نقل قول شده از احمد کاظمی ، چیزی جز استفاده از کارت ایران در جهت توسعه طلبی ارمنستان نیست ایران کشور بزرگ و قدرتمندی است بی انصافی است که منافع ۸۵میلیون ایرانی ، قربانی آرزوهای داشناقهای نژادپرست ارمنی شود در ضمن داشتن ارتباط بدون نظارت سرزمین اصلی آذربایجان با نخجوان وحفظ تمامیت ارضی آذربایجان در جهت منافع ملی ایران است چون طبق معاهده قارص ، در شرایط نامطلوب ، نخجوان می‌تواند به ترکیه الحاق شود و با وجود نفوذ فوق العاده ترکیه در نخجوان اگر امروز رای گیری شود اکثریت مردم نخجوان خواهان الحاق با ترکیه می‌شوند
یوسف اکبری ۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۵
این احمد کاظمی هیچ کار و زندگی نداره که به هر مسئله ای که بین ترکیه و آزربایجان مربوط میشه بپردازه؟ ایشان یک خود باخته به تمام معناست که با اینکه ادعا اره ترکه ولی از یک ارمنی ارمنی تره
سید مهدی ۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۱
در جواب حسین جاوید: یا انقدر بیسوادی که نمیدونی یا کلا مغزت تکامل پیدا نکرده که نمیدونی اسرائیل همین الانش چندتا پایگاه تو جمهوری جعلی و اشغالگر باکو داره
سید محمد موسوی ۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۶
❗ایران به دنبال جنگ با ملت تورک است نکته: یکی به ایران بگوید تورو سنه نه. ممکن است؛ در قراردادهای بین دولت ها، دولت ثالثی متضرر شوند؛ ولی نمیتوانند به کسی بگویند، شما نباید فلان توافق یا معامله و یا تبادل و ... بکنید. دکتر احمد کاظمی راه آبراهمیانی را میرود که باعث شد جنگ ایران و عراق هشت سال به طول انجامد و هزاران نفر از دو طرف کشته و مجروح و میلیاردها دلار خسارت بر دو ملت مسلمان عراق و ایران تحمیل شود. الظاهر کسانی هستند که به دنبال تحمیل جنگی بین ایران و ترکیه و آذربایجان هستند! مردم مسلمان ایران باید مواظب داشناکهای تبریز باشند
ایرانی ۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۴
به زودی آذرباجان شمالی به دامن ایران عزیز بر خواهد گشت.
ایرانی ۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۵
به زودی آذربایجان شمالی به دامن ایران عزیز بر خواهد گشت.
محمد ۲۴ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۷
در این سه سال مطالب و نوشته های امثال احمد کاظمی و موحدیان و چند نفر طرفدار ارمنی ها را که مرور میکنم . میبینم همه پیش بینی هایشان و حرفهایشان غلط و مغرضانه بوده است
کوروش ۲۴ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۴
پانترکها با وقاحت ادعاهایی در مورد ارامنه مطرح می‌کنند که خودشان قبلا انجام داده اند. می‌گویند ارمنستان میخواهد پای نیروهای ناتو و بیگانه را به منطقه بکشاند ولی ترکیه سالها پیش عضو ناتو شده اند و بیخ مرز ایران پایگاه برتی آمریکایی ها ساختند و باکو نظامیان اسرائیلی را به مرزهای شمالی ما آورد. می‌گویند ارمنستان خاک دیگران را غصب کرده است! گذشته از اینکه ارمنستان به طور تاریخی کل جمهوری باکو و بسیاری از خاک ترکیه فعلی را شامل می‌شود خود ترکیه سالهاست خاک قبرس و سوریه و عراق را اشغال کرده است!!!!