تنش هایی که از سال گذشته برای ۲۰۲۴ به ارث رسیدند

از بحران قره باغ تا جنگ های اوکراین و غزه

۲۴ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۴۰۸۱ آمریکا آسیا و آفریقا خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: رامین فخاری
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سال ۲۰۲۴ می تواند یک سال بسیار بحرانی از دیدگاه امنیت و اقتصاد جهانی باشد و عبور از این بحران به یک اجماع جهانی نیازمند است.
از بحران قره باغ تا جنگ های اوکراین و غزه

دیپلماسی ایرانی: پایان سال میلادی 2023 و آغاز سال میلادی 2024 تحت شرایطی انجام شد که جهان از دیدگاه امنیتی در شرایط ویژه‌ای قرار داشت و آغاز سال2024 عملاً با انبوهی از بحران هایی که ارثیه شومی از سال قبل هستند، آغاز شد که گریبان‌گیر سال میلادی جدید نیز هست. در این نوشته قصد داریم به بررسی برخی از این چالش‌ها بپردازیم؛

1- تداوم جنگ اوکراین

سال میلادی جدید در شرایطی آغاز شد که جنگ اوکراین همچنان تداوم داشته و بسیاری از شهرهای اوکراین به ویرانه مبدل شده‌ و گفته می‌شود که آمار کشته‌شدگان و مجروحان این جنگ حدوداً به نیم  میلیون نفر رسیده است. به گفته مقامات نظامی روسیه تلفات نظامی روسیه به ۳۰۰ هزار می‌رسد که شامل ۱۲۰ هزار کشته و ۱۸۰ هزار مجروح است و طرف اوکراینی نیز تلفاتی در حدود ۷۰ هزار کشته و ۱۲۰ هزار مجروح را داشته است. علاوه بر این٬ این جنگ از جنبه‌های مختلفی روی اقتصاد جهانی اثرگذار بوده ‌است. روسیه و اوکراین مجموعاً روی‌هم سی درصد از غلات مورد نیاز جهان را تأمین می‌کنند. جنگ علاوه بر اینکه زمین های کشاورزی را به زمین های غیر قابل کشت تبدیل کرده به محدود شدن زنجیره صادرات نیز منجر شده است. علاوه ‌بر آن٬ وابستگی جهان به منابع انرژی روسیه نیز به افزایش قیمت سوخت منجر شده‌ است. علاوه‌بر تلفات انسانی٬ این جنگ بر اقتصاد جهانی نیز اثرات مخربی گذاشته است و در صورت تداوم آن در سال 2024 می‌تواند اثرات مخرب‌تری را بر اقتصاد جهانی بگذارد. 

2- تداوم بحران در سرزمین‌های اشغالی

از آغاز حمله رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی رقمی در حدود ۳۰ هزار غیرنظامی در سرزمین‌های اشغالی به شهادت رسیدند و در صورت تداوم این بحران٬ ارقام تلفات غیرنظامیان از مردم فلسطین بالاتر هم خواهد رفت. 

3- هرج‌ومرج و ناامنی در خاورمیانه در اثر بحران غزه

پس‌از حمله رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی عملاً لبنان نیز اقدام به موشک‌باران مناطق شمالی در سرزمین‌های اشغالی کرده ‌است. ازسوی دیگر حوثی های یمن نیز به حمله به کشتی‌های باربری اقدام کرده‌اند که این مسئله با پاسخ ایالات متحد و متحدانش مواجه شده ‌است. در صورت تداوم ناامنی در خاورمیانه و مخصوصاً دریای سرخ رقمی در حدود ۱۵ درصد از حمل‌ونقل دریایی جهان تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت. علاوه‌برآن ۱۲ درصد از منابع انرژی جهان نیز از تنگه سوئز عبور می‌کنند که در صورت تداوم بحران هزینه‌های حمل‌ونقل و کالا و سوخت به‌دلیل این‌که کشتی‌ها مجبور هستند از دماغه امید نیک در جنوب آفریقا عبور کنند به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت و این مسئله به ایجاد یک تورم در سطح جهانی منجر خواهد شد. 

4- احتمال حمله‌ی چین به تایوان
 
رئیس‌جمهوری چین اعلام کرده‌است که تایوان را جزئی از خاک کشورش می‌داند و این مسئله دور از ذهن نیست که در آینده نزدیک و با تداوم آنارشی و ناامنی در نقاط مختلف جهان تایوان نیز مورد حمله چین قرار بگیرد. این مسئله به کشیده‌شدن پای ایالات‌متحده و متحدانش به دریای چین جنوبی و ایجاد یک بحران در منطقه دریای چین جنوبی منجر می شود و یا در بهترین حالت تنش‌ها را در سطح جهانی به‌طور قابل‌توجهی افزایش بدهد.

5- پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 ایالات متحده

باید به این موضوع اشاره کرد که به دلیل ضعیف بودن دولت جو بایدن و حواس پرتی های مکرر وی که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته، بایدن تا اندازه ای محبوبیت خود را از دست داده است. برخی از نظرسنجی های انتخاباتی از جلو بودن ترامپ سخن به میان می آورند. با وجود اینکه نظرسنجی های انتخاباتی در انتخابات سال 2020 و 2016 عملا نتوانستند نتایج را درست پیشگویی کنند با این وجود درصورتی‌که دادگاه‌های محلی بیشتری و دادگاه فدرال امریکا به محدودکردن حضور ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اقدام نکنند ترامپ شانس پیروزی در انتخابات را خواهد داشت. 

پیروزی دونالد ترامپ می‌تواند به‌عنوان یک خطر بالقوه برای امنیت جهانی باشد. حضور او می تواند به عنوان یک کاتالیزور در راستای تشدید سایر بحران های جهانی مانند جنگ اوکراین، سرزمین های اشغالی و دریای مدیترانه عمل کند و بطور ویژه برای کشورمان ایران چالش‌هایی را داشته باشد.

6- تداوم بحران غلات و انرژی وایجاد رکود بزرگ در سطح جهان

همان‌طور اشاره شد تداوم درگیری بین روسیه و اوکراین و همچنین تداوم و ناامنی در خاورمیانه می‌تواند به ایجاد یک بحران در زمینه مواد غذایی و انرژی و سوخت منجر شود. کشورهای فقیر آفریقایی در درجه اول و کشورهای خاورمیانه در درجه دوم اولین قربانیان بحران غذا در سطح جهان خواهند بود؛ اما یک خطر عمده دیگری نیز وجود دارد؛ برخی از اقتصاددانان نسبت به یک رکود بزرگ در سطح جهانی هشدار می دهند. بدیهی است درصورتی‌که بحران انرژی و بحران‌های مرتبط با کریدورهای حمل‌ونقل کالا در سال 2024 تداوم داشته باشد این مسئله نیز به نوبه خود اثر منفی خود را بر ایجاد یک رکود بزرگ در سطح جهان خواهد گذاشت؛ اما اثرات این رکود تنها بر اقتصاد محدود  نمی شود و معمولاً زمانی که کشورها دچار رکود می‌شوند یا کل جهان دچار رکود می‌شود زمینه برای وقوع جنگ‌ها بیش‌ازپیش مهیا می‌شود.

7- شعله‌ور شدن دوباره بحران در قفقاز جنوبی

تسخیر قره‌باغ کوهستانی توسط جمهوری آذربایجان به آواره‌شدن ده‌ها هزار نفر از ارمنیان منجر شد و این مسئله دور از ذهن نیست درصورتی‌که طرح‌های کریدوری جمهوری آذربایجان برای متصل‌کردن نخجوان به جمهوری آذربایجان که یک طرح پیشنهادی آن از خاک ایران عبور می‌کند با شکست مواجه شود این مسئله دوباره زمینه را برای شعله‌ورتر شدن آتش جنگ بین جمهوری آذربایجان و قفقاز فراهم کند که این مسئله به کشته‌شدن و آوارگی اشخاص بیشتری از همسایگان شمالی ایران منجر خواهد شد. 

8- احتمال رخ دادن یک بی نظمی جهانی

این مساله دور از دهن نیست که مجموعه ای از بحران های کوچک و متوسط از جمله بحران غزه، حملات حوثی ها، جنگ اوکراین، نامنی در قفقاز جنوبی، حمله چین به تایوان دست به دست هم داده و یک آنارشی بزرگ را در سطح جهانی ایجاد کنند و جهان را به آستانه یک بحران بزرگ جدید سوق دهند.

نتیجه گیری:

بطور خلاصه باید به این موضوع اشاره کرد که سال 2024 می تواند یک سال بسیار بحرانی از دیدگاه امنیت و اقتصاد جهانی باشد و عبور از این بحران به یک اجماع جهانی نیازمند است. بدیهی است که در صورت تداوم؛ این بحران می تواند اثرات خودش را بر کشورمان ایران نیز داشته باشد و پای ایران را نیز به یک مخمصه جهانی باز کند که عبور از این مخاطرات برنامه ریزی های صحیح و اصولی از جانب سیاستگذاران امنیتی و دیپلماسی کشورمان را طلب می کند.

رامین فخاری

نویسنده خبر

کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه علامه طباطبایی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: خاورمیانه جنگ های خاورمیانه جنگ غزه بحران یمن دریای سرخ حمله امریکا به یمن رامین فخاری بحران قره باغ روسیه جنگ اوکراین


( ۲۴ )

نظر شما :

سلطانعلی شاه حسینی ۲۴ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۷
جناب دکتر رامین فخاری نمیدانم چرا شکسته نفسی کرده از عنوان پر طمطراق دکترا ویا دانشجوی سال آخر دکترای علم سیاست پرهیز کرده اید؟ چیزی که امروز اولین لازمه هر سیاستمداری میباشد ودر بازار خرید فروش میشود. مثل جنابان:دکتر ا. موحدیان،دکتر کاظمی،دکتر امیر احمدی.... اسلام ذوالقدر پور دانشجوی سال آخر دکترای علم سیاست... امیدوارم در مقاله بعدی عنوان زیبای دکترا فراموش نشود. البته چیز زیادی لازم نیست همینکه موضع انتی ترکی داشته باشی کفایت میکند ومدرک اماده تحویل میشود. انشالله
رامین فخاری ۲۴ دی ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۴
جناب سلطان علی عزیز چند نکته اولا بنده خودم شهرستان "خوی"به دنیا آمدم،آنتی ترک یا اون چیزی که نوشتی نیستم،نوشتن تحولات قفقاز یا ترکیه ربطی به آنتی ترک بودن یا نبودن ندارد،اگر مطالعه داشته باشید رسانه های غیر دولتی در ترکیه هم مطالب مشابه می نویسند،منتهی نمی دانم که چرا برخی از همشهری ها از مردم ترکیه یا آذربایجان بیشتر روی اردوغان و علیوف تعصب دارند،ولی اگر منظورتان "آنتی پانترک"هست بله بنده با پانترکیسم مخالفم،به تمامیت ارضی کشورم هم قائلم. مورد دوم بنده فعلا دانشجوی دکتری نیستم،انشالله که شدم حتما به توصیه شما عمل می کنم،دکتری در دانشگاه های دولتی هم کشکی نیست که می فرمایید،ضمن آوردن رتبه باید مقاله داشته باشید(که چاپ مقاله در ایران عبور از هفت خان رستم است)،مدرک زبان داشته باشید،معدل داشته باشید و ...تازه شانس عبور از مصاحبه دکتری یک دانشگاه را داشته باشید،اون اساتیدی هم که نام بردید اگر دانشگاه دولتی هستند واقعا زحمت کشیدند تا قبول شدند،گفتنش از دور راحت هست،کسی هم الان مدرک آماده تحویل نمی گیرد،مخصوصا در علوم سیاسی که یک حرکت بخواهید بکنید زیر و بم آدم را برخی از نهادها و یا رقبای سیاسی در می آورند. اینها هم مقاله نیست،یاداشت و نوشته هست،مقاله نوشته ای است که مقدمه چهارچوب نظری،منبع درون متنی داشته باشد و بین 20_30 صفحه باشد،داوری هم شده باشد. ضمنا توصیه میکنم اگر نقدی برای نوشته دارید بجای برچسب زدن نظرتان را در رابطه با نوشته بنویسید تا بحث نماییم.
یوسف اکبری ۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۲
شما هم آره؟ ترک ها به تو چه هیزم تری فروختن که تو هم رفتی کنار موحدیان و کاظمی؟
سلطانعلی شاهحسینی ۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۱
در جواب جناب رامین فخاری عزیز 21/24 در بخش 7 یاداشت فوق فرموده اید: تسخیر قره باغ کوهستانی توسط آذربایجان که منجر به آواره شدن دهها هزار از ارمنیان شده! اولا قره باغ طبق قوانین بین الملی جزو سرزمین آذربایجان است ،یعنی هیچ کشوری خاک خود را تسخیر نمیکند،تسخیر مترادف است با اشغال ،استیلا... ایا ما خرمشهر را (که صدام یزید اشغال کرده بود)تسخیر کردیم یا آزاد کردیم؟ که هر سال ازادیش را جشن میگیریم، و هر گز نمیگویم خرمشهر را تسخیر کردیم. دوم اینکه طبق گزاراش بازرسان سازمان ملل ارامنه قره باغ را به میل و خواسته خود ترک کرده اند بدون اینکه اجباری یا خشونتی بر علیه انها از طرف دولت آذربایجان باشد، ولی نظر شما بر عکس سازمان ملل متحد است. سوم اینکه بنده هم مخالف هر نوع تجزیه طلبی وتروریسم مشابه گروهای پژاک،جیش الظلم، پ.ک.ک... که سرباز ایرانی را میکشند هستم،یعنی پانهای اصلی انها هستند ولی در طول تاریخ هر گز یک ترک ایرانی سرباز هموطنش را نکشته ،این هم نشان از نبود پانترکیسم در ایران است، ترکان ایران خواهان اجرای قانون اساسی و ماده 15 ان هستند والسلام، ولی شما هر ترکی که خواهان اجرای قانون و زبان مادریش باشد را پانترک خطاب میکنید. ترکان ایران صادق ترین عضو ملت ایران در طول تاریخ بوده و هستند و تاریخ ایران سند این ادعاست. واگر هم مخالف ارامنه اشغالگر باشند که 30سال خاک آذربایجان را اشغال و مردمانش را قتل عام و آواره کرده اند،بطوریکه 4 بار هم از طرف سازمان ملل محکوم و ملزم به رفع اشغال خاک آذربایجان شده اند، ولی از نظر یک عده ایرانشهری سلطنت طلب و تجزیه طلبان تروریست طرفداری از مظلومیت مسلمانان قره باغ ،و مخالفت با اشغالگران ارمنی پانترکیسم تلقی میشود، حتی صحبت از زبان مادری هم پانترکیسم نامیده میشود، ( در صورتیکه پان اصلی وتجزیه طلب وضد ایرانی همانا خود کسانی هستند که این اتهام را به ترکان ایران میزنند) در مورد مدرک دکترا وپروسه ای که لازمش است را قبول دارم ولی هستند عده ای که از دانشگاهای غیر دولتی و حتی از خارج کشور مدرک اماده میخرند. با سایر بندهای یاداشت شما موافقم،پیروز باشید.
علی ۲۶ دی ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۷
جناب سلطانعلی شاه حسینی ای کاش شما به جای این افراد به اصطلاح کارشناس یا نویسنده مطلب بنویسید تا فرق مقاله مستند با مقاله مغرضانه معلوم بشه . اما مقاله شما هیچ وقت چاپ نمیشه چون در انها هیچ مطالب انتی ترکی وجود نداره .
احمد ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۱
از جمله ((تسخیر قره‌باغ کوهستانی توسط جمهوری آذربایجان به آواره‌شدن ده‌ها هزار نفر از ارمنیان)) میتوان به خط مشی و عمق افکار جناب نویسنده پی برد. ایشان ادعا می کنند تورک هستند ،بله قبول داریم ،احمد کسروی و جواد طباطبایی و ...هم به اصطلاح تورک بودند.