مشت محکم حماس روی میز مذاکرات

از بین بردن حماس، از ادعا تا واقعیت!

۰۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۲۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
با توجه به آنچه که در خصوص توان پاسخگویی و توان بازدارندگی حماس عنوان شد اکنون این گروه از ۳ شرط خود برای تبادل زندانیان خبر داد. در این رابطه تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که حماس برای تبادل دور جدید اسرا سه شرط؛ «پایان فوری و کامل جنگ در غزه، خروج نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه و تضمین‌های بین‌المللی برای بقای حماس در قدرت» را تعیین کرده است. همزمان  اسحاق بریک، ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد که در صورت عدم توافق با جنبش حماس در مورد توقف جنگ یا بازگرداندن اسرا، اسرای بیشتری کشته خواهند شد.
از بین بردن حماس، از ادعا تا واقعیت!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با گذشت یکصدو هفت روز از عملیات طوفان الاقصی و تجاوز کشتار رژیم صهیونیستی در باریکه غزه کماکان حماس از توان لازم میدانی و نظامی برای تقابل با اشغالگران برخوردار است. این نکته‌ای است که حتی کارشناسان و رسانه‌های غربی نیز به آن معترفند. در جدیدترین مورد روزنامه «وال استریت ژورنال» با استناد بر آمار آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نوشت، گرچه نیروهای صهیونیستی درصد ناچیزی از نیروهای جنبش حماس را به شهادت رسانده‌اند، اما این جنبش با گذشت چند ماه از جنگ انعطاف‌پذیری دارد و تحولات نشان‌دهنده ناکامی تل‌آویو در هدفش مبنی بر «نابودی حماس» است. به گزارش ایسنا و به گفته مقامات رسمی آمریکا که گزارش محرمانه‌ای را در این خصوص تایید کردند، آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده تخمین می‌زنند که حماس همچنان مهمات کافی را برای تداوم حمله به رژیم صهیونیستی برای چند ماه آینده دارد و این جنبش در تلاش است تا استقرار نیروهای پلیس خود را در بخش‌هایی از نوار غزه بازسازی کند.

روزنامه وال استریت ژورنال می‌نویسد: مقامات اسرائیلی اذعان کرده‌اند که علی‌رغم حملات هوایی و زمینی در داخل غزه که موجب از بین رفتن جان هزاران غیرنظامی شده، به هدف خود مبنی بر «نابودی حماس» دست پیدا نکرده‌اند. طبق ارزیابی‌های آمریکا و هم‌چنین مقامات پیشین و کنونی رژیم صهیونیستی، اگرچه حماس هزاران شهید داشته، اما به آسانی از این درگیری عبور کرده است. براساس دکترین نظامی ایالات متحده آمریکا، گروهی که ۲۵ الی ۳۰ درصد از نیروهایش را از دست بدهد، به لحاظ جنگی «ناکارآمد» توصیف می‌شود اما جنبش حماس با پتانسیل‌های خود در یک محیط شهری می‌جنگد و به صدها مایل تونل در زیر نوار غزه دسترسی دارد. علاوه بر گزارش وال استریت ژورنال و تخمین آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، روزنامه نیویورک‌تایمز نیز چند روز پیش در گزارشی تازه به عظمت و گستردگی تونل‌های غزه پرداخت؛ تونل‌هایی که صهیونیست‌ها تصور می‌کردند به آسانی ویران می‌شوند اما اکنون به «کابوس» آنها بدل شده‌اند. 

یکی از سربازان صهیونیستی به شرط آنکه نامش فاش نشود ضمن آنکه از عظمت و بزرگی این تونل‌ها شوکه شده، آن‌ها را «تله‌های انفجار» می‌نامد. هم‌چنین یکی از دیگر از مقامات اذعان می‌کند که «نابودی تونل‌های حماس کار آسانی نیست.» ارتش اشغالگر در صد و هفتمین روز از جنگ وحشیانه که بر اساس آخرین آمار رسمی حدود ۲۵ هزار شهید و بیش از ۶۲ هزار مجروح که بیشتر آنها زن و کودک هستند بر جای گذاشته، به حملات خشونت‌آمیز خود به نوار غزه ادامه می‌دهد اما اصلا با هدف ادعایی خود که حذف کردن حماس است، نزدیک نیست.

  اسرائیل به هیچ‌یک از اهدافش در غزه نمی‌رسد

در کنار آنچه وال استریت ژورنال گفته، «سی‌بی‌سی» کانادا هم در گزارش مفصلی به ناتوانی اسرائیل در دستیابی به اهدافش در جنگ غزه پرداخته است. به گفته این رسانه، تصاویر آخرالزمانی غزه نشان از میزان تاثیر حملات هوایی رژیم صهیونیستی در تخریب ساختمان‌ها و بدل کردن این منطقه به مکان غیرقابل‌سکونت برای فلسطینیان دارد؛ اما آنچه ارزیابی‌ آن دشوار است، این است که این رژیم پس از کشتن بیش از ۲۴ هزار فلسطینی به اهداف جنگی خود دست یافته یا نه. به گزارش ایسنا، رسانه کانادایی «سی‌بی‌سی» در گزارشی درباره میزان تحقق اهداف جنگی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه نوشته است: با تداوم جنگ غزه و مشهود نبودن هیچ پایانی برای آن، تحلیلگران بر این باورند که حتی پیروزی‌های کوچک هم برای اسرائیل دور از دسترس هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تا امروز سه هدف اصلی را برای حملات این رژیم به غزه اعلام کرده است: نابودی حماس، آزادسازی اسرا و تضمین اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل محسوب نخواهد شد.

از بین بردن حماس

نتانیاهو هفته گذشته در یک نشست خبری به ستایش درستاوردهای این رژیم پرداخت و مدعی شد که دوسوم توان نظامی حماس از بین رفته است. او گفت تل‌آویو تا «پیروزی کامل» به این جنگ ادامه خواهد داد. با وجود ادعاهای نتانیاهو درباره کاهش چشمگیر قدرت نظامی حماس، در گزارش سی‌بی‌سی آمده است: ساختار فرماندهی این گروه و توانایی آن برای مقابله با نیروهای اسرائیلی همچنان دست‌نخورده باقی مانده است. نور عرفه، عضو اندیشکده «مرکز خاورمیانه کارنگی» می‌گوید: حماس متحمل خساراتی شده، اما هنوز یک قدرت نظامی موثر است. آشکار است که حماس هنوز کنترل بسیاری از تونل‌ها را در دست داشته و هنوز هم می‌تواند با حملات خود سربازان اسرائیلی را غافلگیر کند. رژیم صهیونیستی مدعی است که کنترل شمال نوار غزه را در دست دارد، اما در گزارش سی‌بی‌سی آمده است: حماس همچنان به حملات موشکی خود از شمال غزه ادامه داده و نشان داده است که می‌تواند در این منطقه برای سربازان اسرائیلی کمین بگذارد. آرون برگمان، استاد مطالعات جنگ در «کینگز کالج لندن» می‌گوید: هر روز بیانیه‌هایی از اسرائیل می‌شنویم که این تعداد از سربازان حماس را کشته است؛ گویی این اهمیتی دارد. ندارد! حتی اگر اسرائیل ۶۰ یا ۹۰ درصد سربازان حماس را هم از بین ببرد، باز مهم نیست. همین که حماس بتواند در انتهای نبرد روی پایش بایستد، یعنی پیروزی حماس.

تونل‌ها

سی‌بی‌سی گزارش داد که مقامات اسرائیلی ها اخیراً اعتراف کردند گستردگی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس بیشتر از تصورات آن‌ها بوده و بخش اعظم این شبکه هنوز عملیاتی است. در این گزارش آمده است: بعضی از این تونل‌ها چندطبقه بوده و آنقدر بزرگ هستند که می‌توان با خودرو در آن‌ها رفت‌وآمد کرد! از سوی دیگر، برخی از این تونل‌ها در چنان عمق زیادی از زمین حفر شده‌اند که حتی بمب‌های ۹۰۰ کیلوگرمی ساخت آمریکا توان نابود کردن آن‌ها را ندارد.

برگمان که پیش‌تر در ارتش رژیم صهیونیستی عضویت داشته، می‌گوید: وقتی این جنگ تمام شود، دو چیز سر جای خود باقی خواهد ماند: حماس، و شبکه تونل‌ها. زیرا اسرائیلی‌ها نه زمان از بین بردن آن‌ها را دارند و نه فناوری لازم را. او با اشاره به تله‌هایی که حماس در سرتاسر تونل‌ها کار گذاشته، به سی‌بی‌سی گفت: اگر اسرائیلی‌ها بخواهند تونل‌ها را نابود کنند، باید از طریق هوا اقدام کنند که پیچیدگی‌های خود را دارد. یا اینکه می‌توانند از مواد منفجره استفاده کنند. اما آن‌ها نمی‌خواهند وارد تونل‌ها شده و با حماس وارد جنگ تن‌به‌تن شوند، چون اگر چنین کاری کنند، برتری‌های خود را از دست خواهند داد. آن‌ها (در تونل) از پشتیبانی هوایی و حمایت تانک‌ها برخوردار نیستند. از این رو، سربازان نمی‌خواهند وارد تونل‌ها شوند.

در راستای ارزیابی های برگمان، روزنامه معاریو هم گزارش داد که برآوردهای اطلاعاتی ارتش درباره حجم تونل‌ها در غزه اشتباه بوده است. این رسانه صهیونیستی افزوده است: این اشتباه درخصوص تعداد موشک‌هایی که در غزه موجود است هم صدق می‌کند. آلون بن دیوید، تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه معاریو تاکید کرد که با تحقق اهداف جنگ بسیار فاصله داریم و نابودی تونل‌های غزه بسیار بیشتر از آنچه ارتش تصور می‌کرد، زمان می‌برد. وی افزود: ارتش گمان می‌کرد اطلاعات بسیار دقیقی هم در مورد حزب الله دارد اما طی هفته‌های اخیر مشخص شد که حجم وسیعی از زیرساخت‌های حزب الله در مناطق مرزی وجود دارد.

آزادسازی اسرا

تعیین تکلیف اسرا هم یکی دیگر از اهداف رژیم صهیونیستی است که مکررا به آن اشاره کرده اما در تحقق آن موفقیت چندانی نداشته است. سران رژیم صهیونیستی مدام درخواست برای آتش‌بس را رد کرده و مدعی شده‌اند که حماس جز با اعمال زور، راضی به آزادسازی اسرا نخواهد شد. یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم هفته گذشته تکرار کرد: آزادسازی اسرا تنها در نتیجه فشار نظامی اتفاق خواهد افتاد. اگر فشار نظامی را متوقف کنیم، سرنوشت اسرا ماندن در غزه است، زیرا حماس تمایلی به گفت‌وگو با ما نخواهد داشت.

این امر حتی در اراضی اشغالی هم مورد انتقاد قرار دارد. بزرگترین منتقدان نتانیاهو در این زمینه، خانواده اسرایی هستند که در حال حاضر در اختیار حماس قرار دارند. آن‌ها می‌گویند که تل‌آویو باید پیش از حمله به غزه، اسرا را آزاد کند. نور عرفه می‌گوید: اسرائیل از منظر آزادسازی اسرا شکست مفتضحانه‌ای خورده و نه‌تنها نتوانسته آن‌ها را آزاد کند، بلکه سه‌تن از آنان را که تلاش داشتند فرار کنند هم کشته است! برگمان می‌گوید: تنها راه آزادسازی اسرا، مذاکره است. دولت سعی دارد به مردم بگوید که عملیات نظامی در این زمینه کمک می‌کند. این مهمل است. این فقط بهانه دولت است برای ادامه عملیات نظامی.

رژیم صهیونیستی در حالی آزادسازی اسرا را یکی از اهداف اصلی خود در جنگ غزه عنوان کرده، که تا امروز تنها یک اسیر را از طریق حمله نظامی آزاد کرده و ۱۰۵ اسیر در مدت آتش‌بسی که در نوامبر سال گذشته برقرار شد، آزاد شدند. در گزارش سی‌بی‌سی آمده است: دست‌کم سه اسیر به‌اشتباه توسط خود نیروهای اسرائیل کشته‌شده‌اند و تل‌آویو تخمین می‌زند که ۲۷ اسیر هم در اسارت حماس از دنیا رفته باشند. حماس می‌گوید که بر اثر حملات هوایی اسرائیل، چند اسیر کشته‌ شده‌اند. برگمان می‌گوید: با زور نمی‌توان این کار را انجام داد. بعضی اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند مانند عملیات‌های خارق‌العاده هالیوودی تمام اسرا را در یک حمله شجاعانه آزاد خواهند کرد. این ممکن نیست.

رهبران حماس

نتانیاهو برای دستیابی به هدف سوم خود، یعنی تضمین اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل محسوب نشود، باید رهبران کلیدی حماس را که در طراحی عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر نقش داشتند، از میان بردارد. تا امروز عالی‌رتبه‌ترین عضو حماس که رژیم صهیونیستی توانسته او را از میان بردارد، «صالح العاروری» نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس است که در حمله‌ای پهپادی در لبنان به شهادت رسید. اما «یحیی السِنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس که مغز متفکر عملیات طوفان الاقصی بود، هنوز پابرجا بوده و گفته می‌شود در غزه سکونت دارد. نور عرفه در ادامه به سی بی سی می‌گوید: به باور من، اسرائیل به دنبال یک پیروزی نمادین است و فکر می‌کند که کشتن رهبران عالی‌رتبه حماس می‌تواند نوعی از پیروزی را به ارمغان بیاورد؛ زیرا در میدان شکست خورده و در هفتم اکتبر هم متحمل شکست اطلاعاتی و استراتژیک بزرگی شد. رژیم صهیونیستی اخیراً اعلام کرد که یکی از لشکرهای اصلی خود را از غزه خارج کرده و جنگ را وارد مرحله‌ای با شدت کم‌تر می‌کند. به گفته برگمان، این اقدام رژیم صهیونیستی اعتراف به شکست در دستیابی به اهداف نظامی است.

او می‌گوید: این پذیرش این است که آن‌ها به اهداف خود دست نخواهند یافت. اگر با چهار لشکر نتوانستند، بعید است حال با نیروهای کمتر بتوانند. روزانه ۲۵۰ تن در فلسطین به شهادت می‌رسند که نیمی از آن‌ها کودک هستند و به گزارش سازمان ملل، دو میلیون تن از شهروندان غزه آواره شده‌اند. آن‌ها که باقی مانده‌اند نیز با مشکل گرسنگی مواجه هستند. نور عرفه می‌گوید: آنچه اسرائیل به آن دست یافت، بدل کردن غزه به منطقه‌ای غیرقابل‌سکونت بود. افزون به اعتراف سی بی سی، رادیو رژیم صهیونیستی هم جدیدا گزارش داده که یحیی السنوار، رئیس دفتر حماس در نوار غزه به مدت ۱۵ سال درحال آماده کردن خود برای این جنگ بود و این را به خوبی می‌دانست و به خوبی برای آن آماده می‌شد. با این اوصاف و اذعان به حفظ توان پاسخگویی حماس، ارتش رژیم صهیونیستی احتمال داده که جنگ غزه تا آخر سال ۲۰۲۴ نیز ادامه داشته باشد.

 مشت محکم حماس روی میز مذاکرات

با توجه به آنچه که در خصوص توان پاسخگویی و توان بازدارندگی حماس عنوان شد اکنون این گروه از ۳ شرط خود برای تبادل زندانیان خبر داد. در این رابطه تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که حماس برای تبادل دور جدید اسرا سه شرط؛ «پایان فوری و کامل جنگ در غزه، خروج نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه و تضمین‌های بین‌المللی برای بقای حماس در قدرت» را تعیین کرده است. همزمان  اسحاق بریک، ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد که در صورت عدم توافق با جنبش حماس در مورد توقف جنگ یا بازگرداندن اسرا، اسرای بیشتری کشته خواهند شد.

بریک در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت که «سرنگونی یا نابودی» جنبش حماس در وقت کنونی دشوارتر شده است. وی نسبت به ورود به شهر رفح هشدار داد و گفت این اقدام کشته و زخمی‌های بیشتری در صفوف ارتش رژیم صهیونیستی بر جای خواهد گذاشت. اسحاق بریک تصریح کرد که توافق با جنبش حماس باید شامل عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه باشد، در غیر این صورت تعداد تلفات زیاد خواهد بود و یا ارتش با وضعیت سخت‌تری نسبت به این لحظه مواجه خواهد شد. این ژنرال صهیونیست تاکید کرد که در زمان کنونی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی وارد جنگ با حزب‌الله لبنان نخواهد شد، زیرا ارتش برای آن آمادگی ندارد و از قدرت کافی برخوردار نیست. پیشتر هم رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون این رژیم تاکید کرد: از هرگونه توافقی برای تبادل اسرا و بازداشت‌شده‌ها با مقاومت فلسطین حتی اگر هزینه آن برای ما آتش‌بس باشد، حمایت می‌کنیم.

با این وجود، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیروز یکشنبه در حالی با نمایندگان خانواده های اسرای صهیونیست دیدار کرد که هیچ قدمی برای آزادی نظامیان خود برنداشته و در تحقق اهداف ادعایی خود ناکام مانده است. به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت»، «بنیامین نتانیاهو» در دهمین دیدار با نمایندگان خانواده های اسرای صهیونیست در غزه، چیز زیادی برای ارائه به آنها نداشت. در همین حال، تعدادی از خانواده های اسرای صهیونیست دیروز یکشنبه در گفت‌وگو با رادیو رژیم صهیونیستی از ارتش این رژیم خواستند تا از غزه عقب نشینی کند. خانواده های اسرای صهیونیست با اشاره به بیانیه ارتش رژیم اسراییل درباره تحقق نیافتن اهداف جنگ، این سئوال را مطرح کردند که چرا هنوز مقامات بر ادامه جنگ اصرار دارند. وابستگان اسرای صهیونیست خواستار توافق با مقاومت فلسطین برای تبادل اسرا شده و اعلام کردند که کابینه «بنیامین نتانیاهو» برای زندگی اسرا ارزشی قائل نیست و با ادامه جنگ، زندگی آنها را به خطر می اندازد. 

لازم به ذکر است که هزاران نفر از صهیونیست‌ها شنبه شب با برپایی تظاهراتی گسترده در تل‌آویو خواستار انحلال فوری کابینه نتانیاهو و برگزاری انتخابات مجدد شدند. معترضان همچنین خواستار اقدام جدی برای آزادی اسرای صهیونیست در غزه شده و تأکید کردند دیگر تحملشان به سر آمده است. خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه که از شب گذشته مقابل منزل نتانیاهو در قیساریه دست به تظاهرات زده، مسیر منتهی به خانه او را مسدود کردند.شهرک‌نشینان معترض به ادامه جنگ که خواستار بازگردندن هرچه سریع‌تر فرزندان خود از غزه و استعفای نتانیاهو هستند، شب گذشته نیز مقابل خانه او تحصن کردند. خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه اعلام کردند دیگر هیچ اعتماد و باوری به نتانیاهو و کابینه او ندارند و خود باید برای بازگرداندن فرزندانشان دست به کار شوند.

به‌دنبال افزایش نارضایتی‌ها از عملکرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به‌ویژه بعد از عملیات فلسطینی طوفان الاقصی که صهیونیست‌ها را در بهت فرو برد، دان حالوتس، رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی هم از بنیامین نتانیاهو خواسته تا استعفا بدهد. براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، دان حالوتس که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ در منصب رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی بود، در جریان سخنرانی خود مقابل منزل نخست وزیر این رژیم در شهر «قیساریه» اعلام کرد که ۸۰ درصد صهیونیست‌ها خواهان برکناری نتانیاهو هستند. وی در ادامه افزود: «نتانیاهو! شما از نظرسنجی‌ها باخبر هستید. ۸۰ درصد مردم می‌خواهند برکناری شما را ببینند.» حالوتس خطاب به نتانیاهو همچنین گفت: «شما بخشی از راه‌حل نیستید، بلکه شما خود مشکل هستید.» رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه افزود: «در این مرحله از گادی آیزنکوت و بنی گانتس (اعضای کابینه جنگ) می‌خواهم حمایت از شکست‌های نتانیاهو را متوقف کنید و پوششی برای اهداف او نباشید. کابینه را امروز ترک کنید و با صدای بلند خواهان تغییر کابینه باشید.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو حماس فلسطین نوار غزه جنگ مذاکره آمریکا


( ۲ )

نظر شما :

امیر ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۲
همه میدانند که نتانیاهو رفتنی است. اما چه با نتانیاهو و چه بی نتانیاهو اسرائیل دیگر حماس را تحمل نخواهد کرد! حماس را در غزه تحمل میکردند چون باعث اختلاف بین فلسطینیان بود و لولو سر خرمن! حالا که حماس از خط قرمز رد شده دیگر هیچ مقام اسرائیلی جرات کوتاه آمدن در مقابل این سازمان را ندارد چون خودکشی سیاسی است! هیچ کدام از این مخالفان نتانیاهو که نام بردید نگفته حماس باید بماند!!!‌