آیا آمریکا با حملات اخیر به اهداف خود رسیده است؟

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه
اردوان امیرارسلانی در یادداشتی می نویسد: به‌طور مطلق، ایران و ایالات متحده خواهان تشدید جنگ در منطقه نیستند و ایران خود را محدود به اقدام از طریق نیروهای نیابتی در سوریه، عراق و یمن می‌کند. با‌این‌حال، این واقعیت که آمریکایی‌ها بدون در نظر گرفتن حمله مستقیم به ایران تنها به حمله به نیروهای نیابتی در عراق و سوریه بسنده می‌کنند، حاکی از نگرانی آنها برای خارج‌شدن اوضاع از کنترل است. بدون‌ شک قدرت نظامی ایران ترسناک است و مصونیت کشور از حملات مستقیم می‌تواند با احتمال هسته‌ای‌شدن ایران همانند کره شمالی مرتبط باشد.
آیا آمریکا با حملات اخیر به اهداف خود رسیده است؟

نویسنده: اردوان امیرارصلانی

دیپلماسی ایرانی: به‌تازگی ایالات متحده آمریکا در حدود صد هدف را در عراق و سوریه به تلافی حمله پهپادی به پایگاه آنها در برج 22 واقع در اردن مورد حمله قرار داد. حمله به این پایگاه آمریکایی منجر به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی‌شدن حدود 50 نفر شد. واشنگتن از این ابتکار عمل متحیر شد؛ تا جایی که برخی از سناتورهای آمریکایی خواستار حمله به خاک ایران شدند و رئیس‌‌جمهور بایدن در پاسخ وعده حملات فوق‌العاده را داد. این حملات بلافاصله پس از ادای احترام به اجساد سربازانی که به خاک آمریکا بازگشته بودند، با بمباران اماکنی در خاک عراق و سوریه به وسیله بمب‌افکن‌های آمریکایی انجام شد.

با‌این‌حال، با وجود لفاظی‌های جنگی و بمباران بیش از 85 هدف، به نظر می‌رسد تلفات انسانی و خسارت مادی ناچیز بوده باشد و نیروهای مقاومت زمان کافی برای پنهان‌شدن در اختیار داشتند. در واقع ایالات متحده چندین روز قبل از آن اعلام کرده بود که قصد حمله به مسئولان حملات به پایگاه‌های آمریکایی را دارد. آنها حتی به‌وضوح مسئول این حملات را گروه «مقاومت اسلامی در عراق» معرفی کردند. بنا بر اظهارات واشنگتن، این گروه از زمان آغاز جنگ بین حماس و اسرائیل مسئول بیش از 170 حمله به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه و عراق بوده است.

همه کشورهای عربی خلیج فارس به‌جز سلطان‌نشین عمان حمله به برج 22 را محکوم کردند و متعهد شدند از امنیت و ثبات اردن حمایت کنند. سلطان‌نشین عمان تنها کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس بود که حمله به آمریکایی‌ها را نتیجه «ادامه تجاوزات وحشیانه اسرائیل به غزه» توصیف کرد.

مقامات ایرانی به نوبه خود به‌سرعت هرگونه مداخله در این حمله را تکذیب کردند؛ هرچند ادعا می‌شود که پهپاد مورد استفاده ساخت ایران بوده است. ایران همچنین اعلام کرد که «گروه‌های مقاومت [علیه اسرائیل] هیچ‌گونه دستورالعملی از ایران دریافت نکرده‌اند».

به‌طور مطلق، ایران و ایالات متحده خواهان تشدید جنگ در منطقه نیستند و ایران خود را محدود به اقدام از طریق نیروهای نیابتی در سوریه، عراق و یمن می‌کند. با‌این‌حال، این واقعیت که آمریکایی‌ها بدون در نظر گرفتن حمله مستقیم به ایران تنها به حمله به نیروهای نیابتی در عراق و سوریه بسنده می‌کنند، حاکی از نگرانی آنها برای خارج‌شدن اوضاع از کنترل است. بدون‌ شک قدرت نظامی ایران ترسناک است و مصونیت کشور از حملات مستقیم می‌تواند با احتمال هسته‌ای‌شدن ایران همانند کره شمالی مرتبط باشد.

علاوه‌بر‌این، تمام کشورهای نفت‌سالار حوزه خلیج فارس از اعتبار خود برای آرام‌کردن واشنگتن استفاده می‌کنند تا در صورت وقوع درگیری احتمالی، از حملات ایران یا نیروهای نیابتی به خاک خود در امان بمانند. احتمالا ناتوانی آمریکا در خنثی‌کردن حملات نیروهای نیابتی برای آنها اطمینان‌بخش نیست. این‌گونه است که این کشورها به دور از تمایل به حمله به ایران، دست به هر کاری می‌زنند تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند و تلاش خود را برای مماشات و عادی‌سازی روابط با تهران به کار می‌گیرند. بنابراین مصونیت خاک ایران چاره‌ای جز تجدید مذاکرات با هدف بازگشت ایران به جامعه بین‌الملل برای واشنگتن باقی نمی‌گذارد./شرق

کلید واژه ها: آمریکا حمله نظامی خاورمیانه ایران


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۳
تجزیه وتحلیل جنگ ها و روابط صلح امیز امریکا در مناطق مختلف نشان میدهد که امریکا در روابط صلح امیز موفقیت پایدارتری نسبت به در گیری های نظامی داشته است۔چرا در گیری نظامی را انتخاب میکند باعث تعجب است۔