ژاپن، تاج را به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان از دست داد

توکیو در تقلا

۲۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۳۴ اقتصاد و انرژی انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید رحمان موسوی
سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقتصاد ژاپن که اکنون چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است، در سال ۲۰۲۳ از نظر اسمی ۱.۹ درصد رشد کرد - به این معنی که تولید ناخالص داخلی (GDP) آن ۴.۲ تریلیون دلار در مقایسه با ۴.۵ تریلیون دلار برای آلمان بود. این تغییر بیش از یک دهه پس از واگذاری رتبه دوم به چین، به کاهش شدید ین در برابر دلار در دو سال گذشته نسبت داده شده است.
توکیو در تقلا

دیپلماسی ایرانی: سقوط به رتبه پایین تر از آلمان، به ین ضعیف و پیری و کاهش جمعیت این کشور نسبت داده شده است.

ژاپن به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان تحت الشعاع آلمان قرار گرفته و طبق داده های منتشر شده، در حالی که این کشور با ین ضعیف و جمعیت رو به پیری در حال مبارزه است، دچار رکود شده است.

اقتصاد ژاپن که اکنون چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است، در سال 2023 از نظر اسمی 1.9 درصد رشد کرد - به این معنی که تولید ناخالص داخلی (GDP) آن 4.2 تریلیون دلار در مقایسه با 4.5 تریلیون دلار برای آلمان بود.

این تغییر بیش از یک دهه پس از واگذاری رتبه دوم به چین، به کاهش شدید ین در برابر دلار در دو سال گذشته نسبت داده شده است. ارزش پول ژاپن در برابر دلار آمریکا در سال‌های 2022 و 2023 تقریباً یک پنجم کاهش یافت که شامل 7 درصد کاهش در سال گذشته بود.

مانند ژاپن، آلمان نیز دارای منابع ضعیفی است، جمعیتی پیر دارد و به شدت به صادرات وابسته است. بزرگترین اقتصاد اروپا نیز به دلیل افزایش قیمت انرژی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین، افزایش نرخ بهره در منطقه یورو و کمبود مزمن نیروی کار ماهر متزلزل شده؛ همچنین بحران نیروی کار ژاپن بدتر از آلمان است و این کشور در تلاش است تا به نرخ پایین زاد و ولد رسیدگی کند.

شکست تلاش‌های دولت برای افزایش نرخ زاد و ولد به این معنی است که انتظار می‌رود کمبود مزمن نیروی کار بدتر شود، حتی در شرایطی که کشور از تعداد بی‌سابقه کارگران خارجی استقبال می‌کند.

وزیر احیای اقتصاد، یوشیتاکا شیندو، به خبرنگاران گفت که آلمان در ژاپن نشان داد که ارتقای اصلاحات ساختاری، از جمله جذب بیشتر زنان به کار تمام وقت و کاهش موانع سرمایه گذاری خارجی، "ضروری" است.

به گزارش خبرگزاری کیودو، شیندو گفت: «ما تمام اقدامات سیاستی را برای حمایت از افزایش دستمزدها به کار خواهیم گرفت» تا رشد مبتنی بر تقاضا را تشویق کنیم.

بر اساس گزارش دفتر کابینه، داده های روز پنجشنبه نشان داد که تولید ناخالص داخلی واقعی - ارزش کل کالاها و خدمات - در سه ماه آخر سال 2023 نسبت به سه ماهه قبل 0.1 درصد کاهش یافته که دلیل آن مخارج ضعیف خانوارها و مشاغل است.

کالاهای مرتبط با مصرف شخصی که بیش از نیمی از کل فعالیت های اقتصادی در ژاپن را تشکیل می دهد، 0.2 درصد کاهش یافت زیرا خانواده ها با افزایش هزینه های زندگی و کاهش دستمزدهای واقعی دست و پنجه نرم می کردند.

رشد سه ماهه قبل نیز به 0.8- کاهش یافت، به این معنی که ژاپن در رکود فنی قرار دارد - معمولاً به عنوان دو فصل متوالی انقباض تعریف می شود.

در طول سال‌های رونق دهه‌های 1970 و 80، برخی پیش‌بینی کردند که صادرات ارزان و باکیفیت خودروهای ژاپنی و لوازم الکترونیکی مصرفی باعث می‌شود که ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی بگیرد.

در عوض، ترکیدن اقتصاد حباب دار ژاپن در اوایل دهه 1990 باعث ایجاد چندین "دهه از دست رفته" رکود اقتصادی و کاهش تورم شد.

تتسوجی اوکازاکی، استاد اقتصاد در دانشگاه توکیو، گفت: آخرین داده ها واقعیت های یک ژاپن ضعیف تر را منعکس می کند - ژاپنی که می تواند انتظار حضور کمتری در اقتصاد جهانی داشته باشد. به عنوان مثال، چندین سال پیش، ژاپن از یک بخش خودرو قدرتمند برخوردار بود. اما با ظهور وسایل نقلیه الکتریکی، حتی این مزیت نیز متزلزل شده است.»

در سال 2010، موقعیت تازه به دست آمده چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، باعث شد که ژاپن در مورد توانایی این کشور برای همگام شدن با اقتصادهای نوظهور، جست و جوی جدیدی انجام دهد.

در حالی که نزول اخیر ژاپن به رتبه چهارم به حرکت های ارزی چشمگیر نسبت داده شده است، از دست دادن رتبه سوم به اقتصاد آشفته آلمان ضربه ای به عزت نفس این کشور و نخست وزیر نامحبوب ، فومیو کیشیدا وارد می کند.

و بعید است که اسلاید به همین جا ختم شود. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد هند، که توسط جمعیت جوان و رو به رشدی پشتیبانی می‌شود، در سال 2026 از ژاپن و در سال بعد از آلمان پیشی بگیرد.

روزنامه تجاری Nikkei در سرمقاله اخیر خود نوشت که ژاپن نتوانسته است پتانسیل رشد خود را افزایش دهد – مشکلی که اقتصاددانان آن را به بحران جمعیتی آن نسبت می دهند.

نیکی گفت: «این وضعیت باید به عنوان زنگ خطری برای تسریع اصلاحات اقتصادی نادیده گرفته شده تلقی شود.

سید رحمان موسوی

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ژاپن اقتصاد ژاپن رشد اقتصادی سفوط اقتصادی ین آلمان سید رحمان موسوی


( ۱۵ )

نظر شما :

Hesam ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰
رتبه بندی کشور ها بستگی به میزان نوکری و حرف شنوی از غرب دارد که احتمالا ژاپن در غلام حلقه به گوش بودن ضعیف عمل کرده و الا رتبه اش بالاتر میرفت