چگونه ژاپن با دانش خود، فوتبال را متحول کرد؟

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۲۵ اقتصاد و انرژی انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید رحمان موسوی
سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: من به عنوان یک هوادار قدیمی تیم ژاپن، به سفر اصلاحی فوتبال این کشور نگاه می کنم و تاکید قابل توجه آن بر مدیریت دانش را کشف کردم.
چگونه ژاپن با دانش خود، فوتبال را متحول کرد؟

دیپلماسی ایرانی: در جام جهانی 2022 قطر، یک تیم آسیایی جهان را شوکه کرد!

ژاپن توانست اسپانیا و آلمان را شکست دهد و از "گروه مرگ" بیرون آمد. من به عنوان یک هوادار قدیمی تیم ژاپن، به سفر اصلاحی فوتبال این کشور نگاه می کنم و تاکید قابل توجه آن بر مدیریت دانش را کشف کردم.

1. با کارتن شروع کنید

ژاپن با انحراف از آموزش سنتی کلامی و عملی که توسط مربی ها ارائه می‌شد، دانش فوتبال را از طریق انیمیشن تبلیغ می‌کرد. در سال 1981، ژاپن تصمیم به اصلاح فوتبال گرفت. ژاپنی ها متوجه شدند که برای رشد ورزش در کشور، "کودکان" کلیدی هستند. در آن سال، یک مانگا به نام «کاپیتان سوباسا» در محبوب‌ترین مجلات ژاپن پخش شد و سه سال بعد به صورت یک سریال انیمیشنی ساخته شد و در سراسر کشور از تلویزیون شاهدش بودیم.

"کاپیتان سوباسا" نه تنها اصول اولیه تکنیک ها و استراتژی های فوتبال را ارائه کرد، بلکه طرز فکر، کار تیمی و روحیه رقابتی بازیکنان را نیز به نمایش گذاشت و فرهنگ و دانش فوتبال را به طور موثری به مخاطبان جوان زیادی منتقل کرد.

در سال 1981، زمانی که "کاپیتان سوباسا" سریال خود را آغاز کرد، تعداد بازیکنان ثبت نام شده فوتبال در ژاپن تنها 68900 نفر بود. تا سال 1988، زمانی که پخش سریال به پایان رسید، این رقم از 240000 فراتر رفت. در کمتر از یک دهه، تعداد تیم های فوتبال مدارس ابتدایی و راهنمایی در ژاپن تقریباً سه برابر شد. تعداد بازیکنان فوتبال مدارس ابتدایی ثبت نام شده در اتحادیه فوتبال ژاپن نیز از 110000 به 260000 افزایش یافت. در سال 2002، از 23 بازیکن تیم ملی ژاپن که در آن جام جهانی شرکت کردند، 16 نفر گفتند که پس از تماشای "کاپیتان سوباسا" عشق به فوتبال در آنها ایجاد شد.

2. ادغام فوتبال با جوامع محلی

J-League
(برترین لیگ حرفه ای فوتبال ژاپن) مفهومی از فوتبال «جامعه محور» را معرفی کرد. جی لیگ از تمام باشگاه‌های فوتبال می‌خواهد که از نام‌های حامیان شرکتی اجتناب کنند و در عوض از قالب نام‌گذاری «منطقه + نام مستعار» استفاده کنند تا به هر شهروند احساس تعلق و هویت بدهد. ژاپن معتقد است که اگرچه ممکن است شرکت‌ها تغییر کنند، اما باشگاه‌هایی که نام مناطق محلی را دارند بهتر با جامعه ادغام می‌شوند.

جانوران محلی، گیاهان، غذا یا حتی چشمه‌های آب گرم، هر چیزی را می‌توان به عنوان نام تیم در نظر گرفت - مانند «تپش قلب شیمیزو» از شیزوئوکا، که نماد هیجان قلب در هنگام فکر کردن به فوتبال است.

"اوزاکا ساکورا" و "آفتابگردان کیتاکیوشو" نام گل های شهر را دارند. "کاشیما آنتلرز"، با هدف دوست داشتن مردم محلی مانند آهو در حالی که شاخ های تیزش به سمت پیروزی نشانه می رود. تیم های شهر بندری اغلب با دریا همراه هستند: یوکوهاما مارینرز، کشتی ویکتوری کوبه، ناگویا اورکاس و دریای زانپیر کاماتاما.

استادیوم فراتر از یک زمین است

در جی لیگ، استادیوم اصلی هر باشگاه به عنوان "شهر خود" نامیده می شود. زمین متعلق به مردم است. تیم ها هیچ حق مالکیتی روی آن ندارند. هر سال، J-League به طور رسمی گزارش بررسی فعالیت های شهر خود را منتشر می کند، که جزئیات آن چه هر باشگاه در سال گذشته انجام داده است - گزارشی که هر فرد، حق دانلود و مشاهده رایگان آن را دارد. در آوریل 2021، J-League یک نظرسنجی دقیق 128 صفحه‌ای درباره فعالیت‌ها منتشر کرد که جزئیات نحوه انجام فعالیت‌های هر باشگاه در شهر خود را با ادغام «جامعه» با «فوتبال» نشان می‌داد.

چنین فعالیت‌هایی با ویژگی‌های محلی طراحی می‌شوند و با زندگی ساکنان جامعه همسو هستند. به عنوان مثال، در استان آکیتا که بالاترین میزان پیری را دارد، بازیکنان باشگاه با ساکنان ورزش می کنند و پیاده روی می کنند و متخصصان تغذیه باشگاه، ناهار مغذی تهیه می کنند. در استان یاماگاتا که مستعد سیل است، باشگاه های فوتبال با آتش نشانی برای ایجاد سیستم های پیشگیری از سیل همکاری می کنند. "الماس قرمز اوراوا" که به نام گل رز نامگذاری شده است، در پارک های شهر با مردم محلی گل رز می کارند.

همه این تلاش‌ها نه تنها جوامع محلی را متحد می‌کند، بلکه این بذر را در قلب کودکان بی‌شماری می‌کارد که «فوتبال ورزش زیبایی است».

3. فوتبال مدرسه

با نگاهی به سیستم‌های رشد ورزشی در سراسر جهان، متوجه میشویم که سیستم اموزشی ژاپنی ها بی‌عیب و نقص است. از مدرسه ابتدایی تا دانشگاه، هر مدرسه دارای یک سیستم آموزشی جامع، زمین های فوتبال حرفه ای و مسابقات است. بچه ها می توانند در عین حال که فوتبالیست حرفه ای هستند، دانشجو باشند، بدون اینکه مانع مدرک تحصیلی آنها شود.

شاید تصورش سخت باشد، اما جام "قهرمانی دبیرستان های ژاپن" یکی از محبوب ترین رویدادهای ورزشی در این کشور است. بدیهی است که فوتبال مدارس ژاپن بسیار حرفه ای است. اکثر بازیکنان ژاپنی از "قهرمانی دبیرستان ژاپن" آمده اند و عملکرد آنها در این رویداد قراردادهای باشگاهی حرفه ای را جذب می کند. بازیکنان همچنین می‌توانند امضای قرارداد را به تأخیر بیندازند و تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه دهند. از آنجایی که تیم های دانشگاهی همتراز با باشگاه های حرفه ای هستند، مهارت های آنها کاهش نخواهد یافت. پس از فارغ التحصیلی، آنها همچنان می توانند به بازیکنان حرفه ای تبدیل شوند. میتوما که اخیراً با برایتون و آلبیون در لیگ برتر انگلیس خوش درخشید، تنها پس از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه تسوکوبا به یک بازیکن حرفه ای تبدیل شد.

مزیت این روش این است که اگر بازیکنان به دلیل محدودیت ها یا مصدومیت ها نتوانند با یک باشگاه حرفه ای قرارداد ببندند، همچنان می توانند بر اساس مدارک تحصیلی خود به دنبال مشاغل معمولی باشند.

والدین نیز احساس اطمینان می کنند و موافقت می کنند که فرزندانشان فوتبال را دنبال کنند.

4. فلسفه تربیت جوانان

ژاپن تمرینات فوتبال جوانان را به مراحل مختلف تقسیم می کند و اهداف و محتوای هر مرحله را به وضوح مشخص می کند. این روش مدیریت دانش ساختاریافته تضمین می کند که بازیکنان آموزش و پشتیبانی مناسب را در هر سنی از رشد دریافت می کنند. ژاپن تمرینات فوتبال جوانان را به پنج مرحله تقسیم می کند:

8-9 سالگی به عنوان دوره روشنگری

سنین 10-15 سال به عنوان تکنیک و تاکتیک های پایه یادگیری و انتقال به دوره مسابقات عملی

سنین 16-17 به عنوان دوره بازی عملی

سنین 18-21 به عنوان دوره بلوغ

سن 21 سال و بالاتر به عنوان دوره تکمیل.

فوتبال ژاپن بر این باور است که سیستم عصبی انسان زمانی که کودک وارد مدرسه ابتدایی می‌شود سریع‌ترین رشد را دارد، به طوری که مغز در حال حاضر به 90 درصد از ظرفیت بزرگسالان دست یافته است. با این حال، عضلات بدن و استقامت کافی نیستند و آنها را مستعد آسیب می کند. برای بچه‌های خردسال و دانش‌آموزان ابتدایی، اولین قدم این است که به آنها اجازه دهید از ورزش لذت ببرند، تمرکز خود را حفظ کنند، به طور مختصر اما فشرده تمرین کنند، مهارت‌ها و حافظه بدنی بیشتری در طول دوره رشد به دست آورند، با تأکید بر "دقت بیش از قدرت".

به طور کلی، کودکان پیش دبستانی تا 5 سال در درجه اول "بازی" می کنند و به فعالیت های خارج از منزل علاقه پیدا می کنند. از دبستان به بعد، آنها قضاوت و احساس خوبی نسبت به فوتبال دارند و بر تکنیک و استحکام ذهنی در دوران متوسطه و بالاتر تأکید می کنند.

بنابراین، ماموریت اصلی در طول مراحل ابتدایی و متوسطه، پرورش علاقه دانش آموزان به فوتبال، آموزش تکنیک ها و تاکتیک های اولیه و شرکت در مسابقات و هدف اصلی مرحله دبیرستان تقویت مهارت ها از طریق مسابقات واقعی و آماده سازی برای انتخاب استعدادهای برجسته است.

نتیجه

در نتیجه، اصلاح فوتبال ژاپن از اصول مدیریت دانش به طور موثر استفاده کرد. ژاپن از طریق آموزش ساختاریافته، ارتقای فرهنگی و مشارکت اجتماعی، محبوبیت و استانداردهای فوتبال را با موفقیت افزایش داد.

من صمیمانه امیدوارم که سرزمین مادری من - ایران - بتواند از این نمونه‌های موفق مدیریت دانش درس بگیرد و فوتبال ایران را که در حال مبارزه است ، نجات دهد.

سید رحمان موسوی

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ژاپن سید رحمان موسوی جام ملت های آسیا اقتصاد ژاپن دانش


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۱:۳۶
در مقابل هوش ایرانی شکست خورد۔
محسن ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۷
این تحلیل فقط برای ۱ ساعت درست بود