برگزاری نشست گروه‌های فلسطینی در مسکو

اهمیت روسیه برای فلسطینی ها

۱۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۸۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
بنا به گفته ناظران، مسکو به طور جدی در سال های اخیر برای حفظ روابط حسنه با تمام طرف های درگیر در نزاع اسرائیلی فلسطینی تلاش کرده، با این حال روابط آن با رژیم صهیونیستی به سبب تجاوزات به نوار غزه و مخالفت علنی این رژیم با برپایی کشور فلسطین و نیز توقف جنگ شاهد تنش بوده است.
اهمیت روسیه برای فلسطینی ها

دیپلماسی ایرانی: موضع روسیه در مخالفت با تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه موضوع مهمی در تحقق گام مثبت به سمت بازگرداندن ثبات به فلسطینیان تحت محاصره در نوار غزه به شمار می‌رود به طوری که پوتین بارها تجاوزاتی را که از چهار ماه پیش همچنان ادامه دارد، محکوم کرده است.

بر اساس گزارش میدل ایست نیوز، روابط رژیم صهیونیستی و روسیه در حال حاضر با تحولات قابل ملاحظه‌ای به سبب تحولات اخیر و مرتبط با نزاع در نوار غزه همراه است. با وجود تماس ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن هم 10 روز پس از حمله «طوفان الاقصی» با هدف تسلیت برای کشته شدگان اسرائیلی، اما برخی اقدامات روسیه سبب ناراحتی و عصبانیت رژیم صهیونیستی شد.

در پی وتوی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی مالت توسط مسکو و پکن، که خواستار آتش بس انسانی در غزه و محکومیت حماس شده بود، تل آویو نارضایتی خود را از روسیه و چین ابراز کرد.

موضع روسیه در مخالفت با تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه موضوع مهمی در تحقق گام مثبت به سمت بازگرداندن ثبات به فلسطینیان تحت محاصره در نوار غزه به شمار می‌رود به طوری که پوتین بارها تجاوزاتی را که از چهار ماه پیش همچنان ادامه دارد، محکوم کرده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفته بود که مسکو پیش نویس قطعنامه ای را ارائه کرد که خواستار آتش بس فوری و دائمی می شود. علاوه بر آن باید به میزبانی وزارت خارجه روسیه از هیاتی از جنبش حماس به رهبری موسی ابومرزوق در نوزدهم ژانویه اشاره کرد که رژیم صهیونیستی آن را محکوم کرد. سفر هیات حماس به مسکو دومین سفر از ابتدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه به شمار می رود.

روسیه، در بیست و ششم اکتبر گذشته، میزبان هیاتی از جنبش حماس چند هفته پس از عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر 2023 توسط مقاومت فلسطین بود.

بنا به گفته ناظران، مسکو به طور جدی در سال های اخیر برای حفظ روابط حسنه با تمام طرف های درگیر در نزاع اسرائیلی فلسطینی تلاش کرده، با این حال روابط آن با رژیم صهیونیستی به سبب تجاوزات به نوار غزه و مخالفت علنی این رژیم با برپایی کشور فلسطین و نیز توقف جنگ شاهد تنش بوده است.

اهمیت برگزاری نشست گروه های فلسطینی در مسکو

تحلیلگران بر این باورند که دعوت روسیه از گروه های فلسطینی برای سفر به مسکو و برگزاری نشست در بیست و ششم فوریه جاری، میزان اهتمام روزافزون دولت پوتین به مسائل خاورمیانه را نشان می دهد.

میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه، 16 فوریه گفت که از همه نمایندگان فلسطینی و تمام گروه های سیاسی که نمایندگانی در کشورهای مختلف از جمله سوریه و لبنان دارند به همراه جنبش فتح که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نماینده آن است، دعوت به عمل آمده است.

محمد اشتیه نخست وزیر فلسطین، روز 18 فوریه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود که روسیه از تمام گروه های فلسطینی برای برگزاری نشست در روز بیست و ششم فوریه جاری در مسکو دعوت کرده است و خواهیم دید که آیا حماس برای نشست در کنار ما آماده خواهد بود یا خیر.

وی افزود که تشکیلات خودگردان برای تعامل با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آماده است.

اشتیه تاکید کرد که ارتش اشغالگر اسرائیل برای فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین و ویرانی شهرها و اردوگاه های فلسطینی تلاش می کند، علاوه بر آنکه شهرک نشینان اسرائیلی شمار زیادی از فلسطینیان را به قتل رسانده اند و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی جز کشتار هزاران فلسطینی هیچ دستاوردی نداشته است.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، روز سیزدهم فوریه جاری گفته بود که دولت روسیه از اوضاع نوار غزه به ویژه در سایه طرح های علنی رژیم صهیونیستی برای گسترش عملیات نظامی در آن عمیقا نگران است.

وی افزود که ما نیاز به جستجوی روزنه ای برای خروج از این وضعیت فاجعه بار داریم که بتواند از وقوع فاجعه جلوگیری کند، همکاران امریکایی ما، فلسطین و اسرائیل و تمام خاورمیانه را به سمت این فاجعه سوق می دهند.

موضع حماس درباره نشست مسکو

«محمود مرداوی» از رهبران حماس می گوید این نشست به دعوت روسیه برگزار می شود که نقش بین المللی و منطقه ای مهمی را در پشتیبانی از حق ملت فلسطین در آزادی و زندگی شرافتمندانه در سرزمین خود ایفا می کند.

مرداوی می افزاید که نبرد مقاومت فلسطین در نوار غزه، صرفا یک نبرد ملی است که ملت فلسطین در آن مشارکت دارد و تمام شعارهایش از آزادی و تعیین سرنوشت تا رهایی از اشغالگری مبتنی بر آن است.

وی معتقد است که این نشست در بعد ملی برگزار می شود که گروه های فلسطینی را دور هم جمع می کند، ولی هر تصمیمی که در نشست ملی گرفته می شود باید با عناوین و اهداف نبرد اخیر در نوار غزه همسو باشد و باید چه به صورت سری و علنی اذعان و تاکید کند که فقط ملت فلسطین درباره پس از جنگ تصمیم می گیرد.

این عضو حماس همچنین تاکید می کند که تصمیم درباره اینکه چه کسی اهداف ملت فلسطین را مشخص کند، در دست احزاب و جنبش هایی است که خود ملت فلسطین آنها را انتخاب می کند و اینکه با توجه به ادعاهای امریکایی و دیگر طرف های خارجی «مبنی بر اینکه صحنه فلسطین پس از جنگ بدون حماس خواهد بود»، همه طرف ها باید صریحا در این زمینه موضعگیری کنند.

مرداوی درباره نتایج احتمالی نشست مسکو ابراز امیدواری کرد که نتایج آن در سطح نبرد و فداکاری های ملت فلسطین باشد، در غیر این صورت، تاثیر منفی بر روند نبرد خواهد داشت و از سوی دیگر موضع اروپایی و امریکایی به نتایج این موضعگیری ها بستگی خواهد داشت.

وی افزود که بیانیه هایی که در این نشست صادر خواهد شد، باید بیانگر واقعی مواضعی باشد که اتخاذ می شود، اما اگر موضعگیری ها همسو و متناسب با فضای نبرد و نیازها و ضرورت ها و تمام عوامل موفقیت آن نباشد، چنین موضعگیری هایی منفی خواهد بود.

موضع دیگر گروه‌های فلسطینی

گروه‌های فلسطینی، روز 18 فوریه جاری، بیانیه ای را خطاب به ملت فلسطین در نوار غزه به منظور تقویت هوشیاری، تحقق وحدت و تقویت جبهه داخلی برای مقابله با تلاش های رژیم صهیونیستی در ایجاد هرج و مرج و ناآرامی و برهم زدن وحدت ملی و ضربه زدن به انسجام در نوار غزه صادر کردند.

از سوی دیگر «کفاح حرب» عضو شورای انقلاب جنبش فتح ابراز عقیده کرد که از هر گونه تلاش در راستای تحقق وحدت میان گروه های فلسطینی استقبال می شود، همچنانکه روسیه یک قدرت اساسی در نظام بین الملل به شمار می رود و نقش آن در حمایت از مساله فلسطین همواره مورد استقبال و تقدیر تمام فلسطینیان قرار دارد.

وی به اسپوتنیک گفت که اولویت اصلی برای رهبران فلسطین و تمام گروه ها، توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه است، به طوری که این هدف، اهمیت بسیار بالایی دارد، با این حال، تقویت وحدت فلسطین مساله بسیار مهم و سرنوشت ساز در این شرایط دشوار به شمار می رود.

از سوی دیگر «ایمن الرقب» استاد علوم سیاسی فلسطینی گفت دعوت مسکو به برگزاری نشست برای آشتی ملی فلسطینی در این شرایط دشوار، گام مهمی به شمار می رود.

الرقب با تاکید بر ضرورت ساماندهی صفوف داخلی فلسطینیان افزود که روسیه بر تمام گروه های فلسطینی تاثیر دارد و دعوت آن برای برگزاری نشست در راستای ساماندهی صفوف داخلی فلسطینیان، در این شرایط حساس اهمیت دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها در مسکو به تحقق وحدت ملی منجر شود که تمام بحران های داخلی را برای مقابله با دشمن خارجی پشت سر بگذارد.

منبع: الخلیج آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: روسیه اسرائیل فلسطین روسیه و فلسطین روسیه و اسرائیل روسیه و فلسطین و اسرائیل حماس حمله اسرائیل به غزه حمله حماس به اسرائیل طوفان الاقصی


( ۲ )

نظر شما :

ابزاهیم قدیمی ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۱
واقعیت اینداست که روسیه در مورد مسئله فلسطین فعالیت ان کمتر شده است۔کشورهای با گرایش های روسی کم شدهاند وگرایش های امریکائی اسلامی زیاد۔۔ ودوم روسیه روابطی با اسرائیل برخلاف منافع منطقه ای داراست۔پس از جنگ شش روزه اتحاد شوروی زمان خروسچف بمدت هفت سال با اسرائیل قطع رابطه بود۔امروزه خود اعراب روابطی نه چندان مورد نیاز علی رغم کشتارها با اسرائیل دارند۔روسیه سعی در دفاع از فلسطین در سازمان هایبینالمللی میکند ولی عوامل داخلی کمی دارد۔کشورهای عربی اهمیت روسیه را برای منافع خود درک نمی کنند9۔