بشار اسد در مسکو به دنبال چه بود؟

۰۴ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۷ کد : ۲۵۱۰ اروپا
پیش از آغاز جنگ روسیه و گرجستان، روسیه از فروش سیستم های دفاع هوایی اس 300 خود به سوریه، تحت فشار امریکا و اسراییل منصرف شده بود، اما در حال حاضر با افزایش تنش های میان مسکو و غرب، سوریه می تواند از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرد.
بشار اسد در مسکو به دنبال چه بود؟
بشار اسد، رییس جمهور سوریه در سفری دو روزه عازم روسیه شد تا با همتای روسی خود، دیمیتری مدودوف دیدار کند.
 
پیشتر اعلام شده بود که هدف اصلی این سفر افزایش همکاری های نظامی و فنی بین دو کشور است و دو کشور قرار است تا قراردادهایی را در زمینه سیستم های ضد هوایی و ضد تانک امضا کنند.
 
سوریه که پیش از فروپاشی شوروی یکی از همپیمانان اصلی این کشور به شمار می رفت در حال حاضر نیز سعی می کند تا روابط خوبی با روسیه برقرار کند.
 
 بشار اسد، درحالی به روسیه سفر کرد که این کشور به سبب جنگ در گرجستان با فشارهای غربی رو به رو شده است. بشار اسد روز پنجشنبه در دیدار با دیمیتری مدودوف از روسیه در این جنگ حمایت کرد و گفت که ما اقدامات نظامی روسیه در منطقه را درک می کنیم و آن را عکس العملی به حمله نظامی گرجستان می دانیم.
این درحالی است که تنها چند کشور جهان از جمله بلاروس، کوبا و ونزوئلا به طور شفاف از روسیه در جنگ گرجستان حمایت کرده اند.
 
پیش از این اعلام شده بود که بشار اسد به روسیه سفر می کند تا اعلام آمادگی کشورش را برای استقرار سیستم دفاعی روسیه تقدیم مقامات روسی کند. روسیه در پاسخ به استقرار سیستم دفاع موشکی امریکا در خاک لهستان در صدد است تا سیستم دفاع موشکی خود را در سوریه مستقر کند. این درحالی است که روز جمعه، اول مرداد ماه، سوریه اعلام کرد که استقرار سیستم دفاعی اسکندر در برنامه گفت و گوهای بین دو رییس جمهور گنجانده نشده بود.
 
رییس جمهور سوریه در مصاحبه با یکی از روزنامه های روسی گفته بود که ما آماده ایم تا در هر پروژه ای که امنیت روسیه را افزایش می دهد با این کشور همکاری کنیم.
 
نشریه تایمز در خصوص استقرار سیستم دفاعی روسیه در خاک های سوریه نوشت که این اقدام ترس از بروز یک جنگ سرد جدید در خاورمیانه را افزایش می دهد.
 
خبرگزاری سوریه اعلام کرد که موافقت سوریه با استقرار سیستم موشکی اسکندر در خاک های این کشور واقعیت ندارد.
این درحالی است که اسراییل و امریکا نیز در خصوص فروش سلاح از طرف روسیه به سوریه هشدار داده بودند. سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در همین راستا اعلام کرد که روسیه آماده است تا سلاح های دفاعی را که تعادل قدرت منطقه را برهم نزد به سوریه بفروشد.
 
همچنین پیش بینی می شود که ایهود المرت، نخست وزیر اسراییل اوایل ماه سپتامبر به مسکو سفر کند تا مانع از فروش سلاح های جدید از سوی روسیه به سوریه شود.
 
بشار اسد پیش از دیدار با همتای روسی خود در جمع روزنامه نگاران با ابراز امیدواری از گسترش روابط کشورش با روسیه گفت که، مسکو دوباره می تواند به سپری در مقابل غرب تبدیل شود و نفوذ اسراییل در خاورمیانه را کاهش دهد.
 
با وجود تنش های موجود، سوریه و اسراییل برای اولین بار در هشت سال اخیر مذاکرات صلح را آغاز کرده اند و سوریه امیدوار است که بتواند اسراییل را به عقب نشینی از بلندیهای جولان کند که طی یک جنگ 6 روزه در سال 1967 به اشغال اسراییل درآمده بود، وادار کند.
 
بشار اسد در مصاحبه ای که روز چهارشنبه به چاپ رسید گفته بود که یکی از دلایل مسکو برای فروش سلاح به دمشق این است که امریکا به گرجستان به عنوان دشمن روسیه سلاح ارسال کرده است و مشاوران نظامی امریکایی پیش از آغاز جنگ به گرجستان سفر کرده بودند.
 
پیش از آغاز جنگ روسیه و گرجستان، روسیه از فروش سیستم های دفاع هوایی اس 300 خود به سوریه، تحت فشار امریکا و اسراییل منصرف شده بود، اما در حال حاضر با افزایش تنش های میان مسکو و غرب، سوریه می تواند از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرد.
 
این درحالی است که روسیه خواهان داشتن نقش پررنگ تری در برقراری صلح در خاورمیانه است و با وجود عدم حمایت امریکا و اسراییل می خواهد که میزبان کنفرانس صلح خاورمیانه باشد.
 
یک روزنامه روسی در همین راستا نوشت که با وحود عدم حمایت اسراییل و امریکا از برگزاری چنین اجلاسی در روسیه، روسیه تمام تلاش خود را می کند تا بتواند تا پایان سال جاری میلادی میزبان این کنفرانس باشد.

نظر شما :