ديپلماسى در کلام مسئولين

۰۹ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۶:۱۷ کد : ۲۵۵۷ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته گذشته که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
ديپلماسى در کلام مسئولين
مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فرمانده ارتش، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، سخنگوی وزارت خارجه، رئیس مجلس خبرگان و فرمانده سپاه پاسداران مسئولانی هستند که در هفته گذشته صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

انتقاد رهبری از منفعلان در برابر بیگانگان
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اى با انتقاد از کسانی که در گذشته درمقابل بيگانگان زياده خواه، احساس انفعال و شرمندگى مى‌کردند گفتند: اين دولت (دولت نهم) در تعاملات جهانى وفادارى به گفتمان انقلاب را افتخار خود مى‌داند و روند بسيار خطرناک غربزدگى و گرايش هاى سکولاريستى را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتى کشور بود، سد کرده است.
ايشان پايدارى در موضوع انرژى هسته‌اى را يکى از مظاهر دفاع از هويت ملى خواندند و افزودند: برخى کشورهاى زورگو و پررو و دنباله هاى بى ارزش آنان مى‌خواستند حرف خود را در مقابل ملت ايران به کرسى بنشانند اما ملت، شخص رئيس جمهور و دولت در مقابل افزون طلبى‌ها ايستادند و جلو رفتند.
آيت‌الله خامنه‌اى خارج شدن از حالت انفعال و گرفتن روحيه تهاجمى در مقابل زورگويان جهانى را از جلوه‌هاى وفادارى دولت به شعار و گفتمان انقلاب اسلامى دانستند و خاطرنشان کردند: استکبار داراى نقاط ضعف فراوانى است که بايد با برجسته کردن آنها، زورگويان جهانى را به انفعال و پاسخ گويى انداخت و اين دولت داراى چنين روحيه‌اى است.
 
نگرانی رئیس جمهور از نحوه مدیریت جهان
 
محمود احمدی نژاد در مصاحبه ای با PBS آمریکا در پاسخ به این ادعا که ایران گروه‌هایی را در عراق مسلح کرده است، گفت: این ادعا توسط دولت آمریکا مطرح شده است. اما آنها در طرح این اتهامات دو اشتباه را مرتکب شده اند. اول اینکه هیچ سند و مدرکی در رابطه با آن ارائه نکرده و دوم اینکه می کوشند اشتباهات و مشکلات خود را به گردن دیگران بیندازند.
احمدی نژاد تاکید کرد: باید قبول کرد که آمریکا هم در نحوه ورود و هم در تداوم حضور خود در عراق بزرگترین اشتباه تاریخ را مرتکب شده است. آمریکا در ادامه حضور خود در عراق اشتباه کرد و با مشکلات فراوانی مواجه شد. البته اینها قابل پیش بینی بود و با متهم کردن دیگران، این اشتباهات پاک نمی شود.
 
رئیس جمهور در ادامه این گفتگو تصریح کرد: سوال ما این است که آژانس برای خلع سلاح قدرت‌های هسته ای چه اقداماتی انجام داده است؟ آیا کشورهایی که سلاح هسته ای دارند، خطرناک هستند یا آنهایی که ندارند؟
وی تاکید کرد: تهران هیچ مشکلی با آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد. بلکه با دولت‌هایی مشکل دارد که خودشان بمب اتم دارند و می خواهند انرژی هسته ای را به طور انحصاری در اختیار خود داشته باشد.
 
حق انتخاب مردم آمریکا بسیار محدود است
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نسبت به نحوه مدیریت جهان نگرانی فراوانی دارد، تصریح کرد: در گفتگو و مذاکره می توانیم دغدغه های مشترک را انتقال داده و همکاری جمعی را برای حل مشکلات پدید آوریم. البته نقش ایران و آمریکا در این خصوص کلیدی است.
رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که دولت ایران چه تمهیداتی اندیشیده تا اوضاع روابط میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا را بهبود بخشد، خاطرنشان کرد: من برای رئیس جمهور آمریکا نامه ای ارسال کردم اما وی پاسخ آن را نداد که کار خوبی نبود. در عراق مذاکره کردیم و 2 سال پیاپی آمادگی خود را برای گفتگو در سازمان ملل و در حضور رسانه ها اعلام کردم اینها فرصت های استثنایی و طلایی بود که برای دولت آمریکا ایجاد کردم تا شرایط را تغییر دهد اما متاسفانه دولت بوش از آن استفاده نکرد.
احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، گفت: دوست داریم فرصت ها در اختیار مردم آمریکا قرار گیرد تا آزادانه انتخاب کنند. البته در مسایل داخلی آمریکا دخالتی نمی کنیم اما از اینکه حق انتخاب مردم آمریکا بسیار محدود است و مجبورند از میان تنها دو کاندیدا یکی را انتخاب کنند، نگرانی داریم.
وی با بیان اینکه چند توصیه به انتخاب شونده نهایی در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا داریم، افزود: هر کس در انتخابات آتی آمریکا انتخاب شود باید رویکردهای گذشته را تغییر دهد. چهره دولت آمریکا دردنیای امروز مناسب نیست و هیچ کس - نه دولت‌ها و نه ملت‌ها - علاقه ای به آمریکا ندارند چرا که دولت آمریکا دیگران را تحقیر می کند و این موضوع به نفع هیچ کس نیست.
وی افزود: کسی که رئیس جمهور آمریکا خواهد شد ابتدا باید مشکلات داخلی مردم آمریکا را حل و فصل نماید. همچنین فرد انتخاب شده جدید بایستی نیروهایی که آمریکا در کشورهای مختلف دنیا مستقر کرده را جمع آوری کند و به فرهنگ، شخصیت و خواسته مردم دنیا احترام بگذارد.
 
 
قدرت‌هاى خارج از منطقه نبايد به دنبال ايجاد ناآرامى در قفقاز باشند
 
منوچهر متکى وزير امور خارجه سوم شهریور در کنفرانس خبرى مشترک با فاروق قدومى، دبير سياسى جنبش آزادى‌بخش فلسطين در مورد اظهارات اخير لاوروف، وزير خارجه روسيه در مورد استفاده از برگ‌هاى ايران در قضيه هسته‌اى براى مقابله با غرب در خصوص قضيه‌ گرجستان و موضع جمهورى اسلامى ايران در اين مورد گفت: سياست‌هاى ايران در قبال منطقه قفقاز حمايت از ثبات و آرامش است و اميدواريم برخى محاسبات اشتباه و برخى سيگنال‌هاى غلط موجب شروع دوباره درگيرى‌ها در اين منطقه نشود؛ اگرچه تعارضاتى که بين قدرت ها مطرح است موجب نگرانى است.
وى ادامه داد: سياست هسته‌اى ايران سياستى روشن و فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران در مسيرى شفاف قرار دارد و هرگز امکانى براى برخى معاملات و بازى‌هاى سياسى نبوده است. ما با کشورهاى منطقه و خارج از منطقه در تماسيم و با آنها در مورد موضع شفاف‌مان صحبت کرديم و آنها به اين مساله کاملا واقف‌اند.
وى تصريح کرد: قدرت‌هاى خارج از منطقه نبايد به دنبال بهانه براى ايجاد ناآرامى و بى‌ثباتى‌هاى ديگر در اين منطقه (قفقاز) باشند زيرا در هر صورت سرنوشتشان بهتر از سرنوشت ساير بحران‌هايى که در منطقه ايجاد کرده‌اند نخواهد بود.
 
ما دوست ملت فلسطین هستیم
 
متکى همچنين با تاکيد بر اين که ايران همواره در کنار مردم بزرگ فلسطين است، گفت: ايران از جايگاه يک دولت و حکومت جديد و ملت ايران به صورت رسمى از سپيده دم پيروزى انقلاب حمايت به شائبه‌ خود از ملت فلسطين و مبارزات حق طلبان اين ملت اعلام کرده و ما اکنون در آستانه سى سالگى جمهورى اسلامى ايران تکرار مى‌کنيم که ما دوست ملت فلسطين هستيم و براى آزادى اين ملت و براى خاتمه‌ اشغال سرزمين‌هاى فلسطين در کنار مردم فلسطين هستيم.
به گفته‌ متکى، نه فقط در عرصه‌ فلسطين بلکه کل منطقه امروز به عنوان نقطه عطفى در نوع تعامل و برخورد با رژيم صهيونيستى و اشغال گران خودنمايى مى‌کنند.
وى ياد آور شد: ايران حمايت خود را از مبارزات حق طلبانه‌ ملت فلسطين تکرار مى‌کند و در کنار اين ملت تا آزادى کامل سرزمين فلسطين خواهد بود.
 
تشریح دستاوردهای سیاست خارجی دولت نهم
 
وزير امور خارجه در مورد دستاوردهاى سياست خارجى دولت نهم اظهار داشت: تحول در رويکردها در عرصه‌ سياست خارجى حرکت از موضع فعال و مدعى در مناسبات بين‌الملل،‌ نقد علمى، تحليل نسبت به نظام نا عادلانه‌ى جارى در محيط بى‌المللى و ضرورت ايجاد تغييرات در سطح وسيع در سازوکارها و ساختارهاى بين‌المللى برآمده از تصميمات قدرت‌هاى پيروز برآمده از جنگ جهانى دوم از جمله دست آورده‌هاى سياست خارجى دولت نهم است . ايران با چنين رويکردى چالش‌هاى فراروى خود را در محيط بين الملل به‌مثابه فرصت‌هايى فرض کرد که مى‌تواند ديدگاه‌هاى خود را در موضوعات مختلف مطرح کند.
به گفته‌ وزير امور خارجه، دستگاه ديپلماسى روابط خارجى را در مسيرى متوازن و با بهره گيرى از همه‌ ظرفيت‌ها و فرصت‌هاى موجود در حوزه‌هاى مختلف جغرافيايى و اقتصادى جهان مورد بازنگرى قرار داد و مناسبات خود در منطقه و همسايگان را براساس احترام و منافع متقابل تعريف کرد و طى سه سال گذشته با تمام کشورهاى همسايه (15 کشور) افزايش مناسبات سياسى و اقتصادى داشته است.
 
رژيم منحوس و غيرقانونى و جنايتکار صهيونيستى رو به اضمحلا‌ل است
 
رئيس‌جمهور در ادامه سفرهاى استانى هيات دولت به استان مرکزى، سوم شهریور با حضور در جمع مردم اراک با تاکيد بر اينکه "مردم ايران اهل گفتگو و تعامل و همکارى هستند" تصريح کرد: مردم ما با کسانى گفتگو و همکارى و تعامل مى‌کنند که قدر و شأن ملت ايران را بدانند و از موضع ادب و احترام و پايبندى به قانون پرچم همکارى را برافرازند. ‌ ‌
وى گفت: به لطف ايستادگى شما و رهبر عزيز، امروز امپراتورى‌قدرت‌هاى چپاولگر به پايان رسيده و در راه سراشيبى سقوط و اضمحلا‌ل قرار گرفته‌اند. امروز آنها از نظر فرهنگى، سياسى، نظامى، ايدئولوژيک، انديشه و تقابل با ملت‌ها و اقتصاد به بن‌بست رسيده‌اند. استکبار و به‌خصوص رژيم منحوس و غيرقانونى و جنايتکار صهيونيستى رو به اضمحلا‌ل است. در آنجا دو هزار نفر از سردمداران صهيونيست‌ها با هشت هزار عمله صهيونيست براى ملت‌هاى منطقه مشکلا‌ت ايجاد کردند و اگر خودشان اين جرثومه فساد را جمع نکنند ملت‌هاى منطقه و جهان اين کار را خواهند کرد. ‌
وى در ادامه به سفر ترکيه اشاره کرد و گفت: در اين کشور به ما مى‌گفتند ما با شما هستيم و بدانيد که پرچم و نام شما در دنيا بلند است. در تمام نقاط شهر که از آن عبور مى‌کرديم، مردم از پشت‌بام‌ها و پنجره‌ها در حمايت از ملت ما فرياد مى‌زدند. حتى وقتى بعد از نماز جمعه به ميان مردم رفتم آنها شعارهايى عليه اسرائيل و قدرت‌هاى بزرگ مى‌دادند. شما بدانيد حتى در ايالت‌هاى امريکا نيز اگر اجازه بدهند و ما برويم همين حالت است. آنها دروغ مى‌گويند که فکر مى‌کنند ملتشان حامى آنهاست. امروز پرچم ايران در ميان ملت‌هاى جهان، عزيز و ايران يک قدرت بزرگ است؛ قدرتى که طرفدار صلح و يک قدرت پاک است که خوبى همه ملت‌ها را مى‌خواهد.
 
نابودی کامل آمریکا در صورت ماندن در عراق رقم خواهد خورد
 
سرلشگر عطاء الله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه فرماندهان نیروی زمینی ارتش گفت: آمریکا اگر می خواهد بیش از این در گرداب بدبختی و هلاکت فرو نرود، باید هر چه سریعتر منطقه را ترک کند چرا که در صورت ماندن در عراق، نابودی کامل و برگشتی حقارت آمیز برایش رقم خواهد خورد.
 
"فرهنگ" یکی از اهرم های تامین منافع نظام است
 
مهدی مصطفوی رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى گفت: براى تامين منافع نظام از اهرم‌هاى قدرت متنوعى بايد استفاده کرد که يکى از آنها فرهنگ است.
وی در نشستی مطبوعاتى با عنوان "دستاوردهاى فرهنگى ايران در عرصه بين‌الملل" افزود: در بحث فرهنگى تلاش بر آن است تا متناسب با شرايط بين‌المللى و خصوصيت‌ فعاليت‌هاى فرهنگى در هر کشور و با توجه به توانمندى‌هاى مراکز فرهنگى در داخل بتوانيم اهداف نظام را در مورد انتقال ارزش‌ها و آرمان‌هاى نظام به خارج از کشور محقق کنيم.
مشاور فرهنگی رئيس‌جمهور با اشاره به استفاده از حدود 60 رايزن فرهنگى در خارج از کشور و ارتباط نزديک با 130 سفارتخانه ايران در خارج افزود: با کمک رايزنان در سفارتخانه‌ها، سعى کرديم تا تحولات فرهنگى کشورهاى ديگر و نياز آنان را برطرف کنيم و ببنيم که چه نوع فعاليت‌هاى فرهنگى مى‌بايست در کشورها صورت بگيرد. براى برطرف کردن اين نيازها تلاش بر آن است که با مشارکت کليه دستگاه‌هاى فرهنگى کشور بتوانيم نيازها را برطرف کنيم به اين منظور ناگزير از اعمال مهندسى روابط فرهنگى براى خارج از کشور هستيم. بنابراين تلاش بر آن شد که گفتمان نگاه به مهندسى روابط فرهنگى براى خارج نه تنها در سطح مديران بلکه در سطح دستگاه‌هاى فرهنگى که توان ارائه توليدات فرهنگى به خارج را دارند، رايج شود.
 
درخواست متکی از سفیر سابق پاکستان
 
"شفقت سعيد" سفير پاکستان در تهران روز دوشنبه در پايان ماموريت خود با منوچهر متکى وزير امور خارجه کشورمان ديدار و گفتگو کرد. در اين ديدار روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اى مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
متکى ايجاد ناامنى در مرزهاى مشترک دو کشور توسط اشرار را از موضوعات قابل توجه خواند و افزود: با توجه به ارائه اسناد و مدارک در مورد اشرار، انتظار دولت و ملت ايران آن است که مقامات پاکستان هر چه سريع‌تر نسبت به تحويل اشرار ايرانى بازداشتى در پاکستان اقدام کنند.
 
تشریح دلیل دعوت شورای همکاری خلیج فارس از رئیس جمهور
 
حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه چهارم شهریور در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال حضور احمدی نژاد در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس به‌رغم مواضع اخیر برخی از کشورهای این شورا در خصوص جزایر سه گانه ایرانی اظهار داشت: مهم ترین هدف سفر امیر قطر به ایران بیان درخواست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تعامل و گسترش رایزنی ها و همفکری ها با تهران جهت توسعه ثبات و صلح در زمینه های مختلف بود. ازسوی دیگر حضور موفق دکتر احمدی نژاد در اجلاس قبلی این شورا در دوحه که زمینه استقبال از پیشنهادات مختلف ایران برای همکاری در حوزه های مختلف را فراهم آورد باعث شده که کشورهای این حوزه به تداوم تعامل با جمهوری اسلامی ایران علاقمند باشند.
وی با بیان اینکه تعامل کشورمان با اعضای شورای همکاری خلیج فارس همچنان ادامه خواهد داشت، درباره قطعیت انجام سفر احمدی نژاد برای شرکت در اجلاس این شورا گفت: فعلا فرصت برای بررسی نحوه حضور طرف ایرانی در این نشست وجود دارد و پس از مشخص شدن نتیجه موضع ما در این باره اعلام خواهد شد.
 
ماجرای ایرانیان ربوده شده در افغانستان و کشتی ربوده شده در سومالی
 
قشقاوی همچنین از فعالیت گسترده کنسولگری کشورمان در هرات برای پیگیری موضوع ربوده شدن چند تن از اتباع ایرانی در افغانستان خبر داد و گفت: چون این موضوع در دست بررسی است اجازه دهید پس از مشخص شدن ابعاد بیشتر، اطلاع رسانی لازم درباره آن انجام خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین اخبار مربوط به کشتی ربوده شده ایرانی در آب‌های سومالی نیز گفت: این موضوع به صورت تنگاتنگ بین وزارت امور خارجه و کشتیرانی در حال پیگیری است. با توجه به شرایط خاص در کشور سومالی و عدم وجود سفارت ایران در آن کشور، سفارت ما در اتیوپی و معاونت آفریقایی وزارت خارجه در حال پیگیری این موضوع هستند که امیدواریم این مسئله ختم به خیر شود ضمن آنکه اقدام انجام شده تنها منحصر به کشتی ایرانی نبوده است.
 
روابط با لندن کاهش نمی یابد
 
قشقاوی در همین دیدار اخبار منتشر شده مبنی بر برنامه وزارت خارجه برای کاهش روابط با لندن را تائید نکرد و ضمن تقدیر از اقدام اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در برگزاری نشستی با حضور روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور یادآور شد: ما برنامه ای در جهت کاهش روابط با انگلیس در دستور کار نداریم.
 
ايران در مقابل اکثريت به اتفاق کشورها ديپلماسى تهاجمى ندارد
 
اسماعیل کوثری نايب رئيس اول کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس، اتخاذ ديپلماسى تهاجمى از سوى ايران را تنها در مقابل برخى از کشورها مانند آمريکا و رژيم غاصب اسرائيل عنوان کرد و گفت: ايران در مقابل اکثريت به اتفاق کشورها سياست و ديپلماسى تهاجمى ندارد. ايران بر اساس منطق و دوستى با کشورهاى ديگر، به‌ويژه کشورهاى آسيايى و آمريکاى جنوبى برخورد مى‌کند و سياست صادقانه‌اى را با آنها در پيش گرفته است که خوشبختانه اين سياست اثرگذار بوده و موفقيت‌هاى زيادى را به دست آورده است.
نايب رئيس اول کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس در مقايسه‌ ديپلماسى تنش‌زدايى با ديپلماسى تهاجمى گفت: ديپلماسى تهاجمى در حد مطرح کردن تئورى آن خوب است، اما به شرط آنکه کشورهاى مقابل به اين مسئله توجه داشته باشند که ايران هم منافعى داشته و دارد و ما بر اين اساس سياست تنش‌زدايى را دنبال مى‌کنيم. ما امروز هم سياست تنش‌زدايى را قبول داريم اما ملت از مسئولان انتظار دارند که حق و حقوقشان در همه‌ زمينه‌ها حفظ شود و منافع ملى در اتخاذ سياست‌ها مدنظر قرار گيرد.
 
اشغالگران آمریکایی براى رضاى خدا به منطقه نيامده‌اند
 
علی اکبر هاشمى رفسنجانى رئيس مجلس خبرگان رهبرى پنجم شهریور در حاشیه چهاردهمين اجلاس مجلس خبرگان رهبرى با اشاره به حضور اشغالگران آمريکايى در عراق و حضور نيروهاى ناتو در افغانستان گفت: آنها براى رضاى خدا به منطقه نيامده‌اند آنها براى بهره‌گيرى بيشتر خود در منطقه حضور دارند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه مسئله فلسطين به عنوان يک دمل چرکين در منطقه است و بسيارى از مسايل منطقه نيز به آن باز مى‌گردد، گفت: رژيم صهيونيستى 60 سال است که با اشغال خود 5 ميليون فلسطينى را آواره کرده و حاميان آنها براى حفظ اسرائيل چند پادگان در منطقه ايجاد کرده و در آب‌هاى خليج فارس و اطراف ما را ناوگان‌هاى شرور آمريکايى و ديگران پر کرده‌اند و هر روز در پى نا آرام کردن فضاى کشورهاى منطقه هستند.
هاشمى رفسنجانى تاکيد کرد: جمهورى اسلامى ايران بين اين همه شيطنت‌ها با اقتدار ايستاده و مسير خود را طى مى‌کند البته تحريم‌هاى شديد و فراتر از قطعنامه‌هاى سازمان ملل سخت است ولى در عين حال يک جنگ واقعى نيز است.
 
بهترین دفاع آماده شدن برای هجوم است
 
محمود احمدى‌نژاد چهارم شهریور در همايش علمى کاربردى تبليغ در جمع مبلغان معارف اسلامى در قم با بيان اينکه دشمنان بشريت درصدد انحراف مفهوم جهانى‌سازى براى ادامه استيلا طلبى خود هستند، خاطرنشان کرد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامى، سکون و انفعال بهره‌اى جز عقب‌نشينى نخواهد داشت و بهترين دفاع، آماده شدن براى هجوم و مقابله با طراحى‌هاى نظام سلطه است.
احمدى نژاد افزود: دشمنان اهداف تصنعى و غير واقعى براى بشر ترسيم کرده و وعده جامعه جهانى برخلاف آموزه‌هاى دينى به بشريت مى‌دهند و برنامه‌ريزى هاى آنان نيز که در قالب تهاجم فرهنگى صورت مى‌گيرد، برپايه همين طراحى‌ها تدوين شده‌است.
وى انفعال در برابر تهاجم فرهنگى را منجر به شکست و محصور شدن در مرزها و عقب‌نشينى گام به گام از آرمان‌ها و اهداف و ارزش‌ها دانست و گفت: پاسخ به ابهامات و شبهات مطرح شده آنان يکى از وظايف مبلغان است و بايد به هجمه فرهنگى عليه جبهه باطل دشمن بينديشيم.
 
برخی مى‌خواهند موفقيت دولت را در عرصه ديپلماسى مخدوش جلوه دهند
 
رئيس جمهور در همين زمينه به موضوع هسته‌اى کشورمان اشاره کرد و گفت: برخى مخالفان در قضيه هسته‌اى حتى حاضر شدند براى مخدوش کردن حق ملت ايران با بيگانگان معامله کنند.  يکى از شگردهاى اين عناصر آن است که هرگاه موفقيتى نصيب ملت ايران مى شود بلافاصله به صحنه آمده و مدعى مى‌شوند که اين موفقيت‌ها ناشى از تلاش و فعاليت دولت‌هاى قبل بوده است و خود را شريک اين موفقيت مى‌شمرند اما پس از آنکه اندک فشارى بر ملت تحميل مى‌شود خود را کنار کشيده و تمامى تقصيرها را متوجه دولت نهم مى‌دانند و اين بار در نقش مدعى ظاهر شده و به دولت حمله‌ مى‌کنند، البته مشخص است که اين گونه حرکات از پيش سازماندهى شده‌است.
وی در ادامه با ذکر خاطراتى از سفرهاى خارجى خود به کشورهاى دنيا و اقبال ملت‌ها به پيام ملت ايران تاکيد کرد: آنان مى‌خواهند موفقيت دولت در عرصه ديپلماسى را که ناشى از عزت‌طلبى ملت ايران است، مخدوش جلوه دهند و عجيب است که در برخى از سفرها همانگونه که صهيونيست‌ها نسبت به اين سفرها واکنش نشان مى‌دهند، عده‌اى در داخل نيز از دستاوردهاى اين سفرها ناراحت مى‌شوند؛ گويى که برخى تصور مى‌کنند آبروى ملت در خدشه‌دار کردن عزت ملى و تبعيت از آمريکا است.
 
اسرائیل در برابر برد موشک‌های‌ جمهوری‌ اسلامی‌ قرار دارد
 
سرلشگر محمد علی جعفری فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ گفت: حمله‌ احتمالی‌ آمریکا به‌ ایران‌ بدون‌ همکاری‌ اسرائیل‌ عملی‌ نمی‌شود و آمریکا برای‌ حمله‌ به‌ ایران‌ نیازمند اسرائیل‌ است. اما همین‌ نیاز به‌ همکاری، به‌ دلیل‌ آسیب ‌پذیری‌ اسرائیل، عاملی‌ بازدارنده‌ برای‌ حمله‌ به‌ ایران‌ است.
وی درباره‌ آسیب‌پذیری‌های‌ اسرائیل‌ گفت: موقعیت‌ جغرافیایی‌ این‌ کشور و توانمندی‌هایی‌ که‌ در خارج‌ از ایران‌ برای‌ ضربه‌زدن‌ به‌ اسرائیل‌ وجود دارد دو عامل‌ مهم‌ بازدارنده‌ نسبت‌ به‌ حمله‌ ایران‌ است. محاسبات‌ و برآوردهای‌ استراتژیکی‌ ما نشان‌ می‌دهد چنانچه‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ به‌ صورت‌ مستقل‌ یا همراه‌ با آمریکا کوچکترین‌ تحرکی‌علیه‌ منافع‌ ما داشته‌ باشد، در کمترین‌ زمان‌ تمام‌ مناطق‌ در کنترل‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ ناامن‌ خواهد شد، رژیم‌ صهیونیستی‌ فاقد عمق‌ استراتژیک‌ است‌ و این‌ سرزمین‌ تماماً‌ در برابر برد موشک‌های‌ جمهوری‌ اسلامی‌ قرار دارد. قابلیت‌ها و توان‌ موشکی‌ نیروهای‌ مسلح‌ ما به‌ گونه‌ای‌ است‌ که‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ با تمام‌ امکانات‌ خود، قادر به‌ مقابله‌ با آن‌ نخواهد بود.
با این‌ حال‌ فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ تصریح‌ ‌کرد:‌ برنامه‌های‌ ایران‌ برای‌ مقابله‌ با حمله‌ احتمالی، علیه‌ آمریکا طراحی‌ شده‌ نه‌ اسرائیل. این‌ طراحی‌ به‌ گونه‌ای‌ است‌ که‌ سریع، کوبنده، قاطع‌ و غیرقابل‌ تصور باشد.

نظر شما :