امريکا خطاب به اسرائيل: با هر گونه حمله نظامى به ايران مخالفيم

۱۱ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۸:۵۴ کد : ۲۵۷۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
روزنامه الشرق­ الاوسط چاپ لندن، نوشته است که طی سه ماه گذشته مناقشه­ هایى ماراتونی­ میان رهبران ارتش، سازمان امنیت و اعضای هیات دولت اسرائیل درباره پیشرفت هسته­ ای ایران صورت گرفته است.
امريکا خطاب به اسرائيل: با هر گونه حمله نظامى به ايران مخالفيم

تهدید نظامی اسرائیل علیه ایران بار دیگر در رسانه­ها مطرح شده است.  در رسانه­های داخلی، سایت تابناک به نقل از شخصی به نام «برايان هرينگ» آورده است که بر پايه نقشه‌اى از قبل طراحی شده قرار بوده اسرائیل از خاک گرجستان به ايران حمله کند.

 

هرينگ در مقاله خود با عنوان اسرائیل و حمله به تهران، از دستيابى روس‌ها در حمله به گرجستان به يک محموله اسناد خيلى محرمانه در مورد ماهواره‌هاى مخابراتى ناتو و دستگيرى و بازجويى تعدادى عرب و آمريکايى در کاروان کمک‌هاى نيروهاى آمريکايى خبر داده است. وى با درج مشخصات هواپيماهاى جنگنده F-16I Sufa Storm که خود را آماده حمله به تهران کرده بودند، يادآور شده است که اسرائیل با همکارى گرجستان براى استقرار برخى از هواپيماهاى هجومى خود در فرودگاهى در جنوب این کشور، براى حمله به ايران، تمهيدات ويژه‌اى را انديشيده بود.

 

از سوی دیگر روزنامه الشرق­الاوسط چاپ لندن، نوشته است که طی سه ماه گذشته مناقشه­های ماراتونی­ای میان رهبران ارتش، سازمان امنیت و اعضای هیات دولت اسرائیل درباره پیشرفت هسته­ای ایران صورت گرفته است. آنها حتی نگرانی شدید خود را با غربی­ها در جریان گذاشته و حتی برنامه­هایی نیز برای رو در رویی با فعالیت­های هسته­ای ایران طراحی کرده و در اختیار مقام­های اروپایی به ویژه مقام­های ارشد امریکایی قرار داده­اند.

 

این منابع تاکید کرده­اند، این بدان معنا نیست که اسرائیل به دنبال حمله نظامی به ایران است اما همچنان گزینه­های نظانی مطرح است.

 

این منابع در ادامه می­افزایند، چگونگی تغییر نظام و قطع رابطه اقتصادی کامل با ایران گزینه­های مورد بحث است و گزینه نظامی آخرین گزینه­ای است که به رغم مشکلات بسیاری که در این رابطه وجود دارد، از آن صحبت می­شود. به گفته این منابع دسترسی ایران به سلاح هسته­ای خط قرمز اسرائیل است.

 

برخی از مقام­های اسرائیلی همچنین معتقدند، مجادله بر سر مسئله هسته­ای ایران طولانی و فرسایشی شده ولی غرب حاضر نیست این حقیقت را بپذیرد و اسرائیل را وادار می­کند که در موضعی مشابه موضعش باشد.

 

بیشتر مسئولان اسرائیلی بر این باورند که رسیدن ایران به سلاح هسته­ای وجود اسرائیل را تهدید می­کند و از این رو باید کاری کرد که ایران به سلاح هسته­ای دست نیابد. آنها به غربی­ها گوشزد کرده­اند که باید عرصه را به هر قیمتی شده از تهدید برای تغییر نظام گرفته تا فشارهای خفقان­آور اقتصادی علیه ایران تنگ کنند و اگر در آخر این تلاش­ها نتیجه نداد، اسرائیل حق خود می­داند که به تنهایی وارد عمل شود.

به گفته یکی از تحلیلگران اسرائیلی که روابط نزدیکی با دولت این رژیم دارد، ارتش و سازمان امنیت اسرائیل در شاخه­های مختلف تهیه و اجرای برنامه­ای علیه ایران را آغاز کرده­اند. بر اساس آخرین تصمیم دولت اسرائیل مصمم شده سلاح­های هوایی و جبهه داخلی خود را با افزایش بودجه­های اختصاص یافته بیش از پیش تقویت کند زیرا بر این باور است که این دو موضوع مهمترین عناصر در جنگ احتمالی با ایران است. این دقیقا چیزی است که به تازگی ایهود اولمرت نخست­وزیر اسرائیل بر زبان رانده است.

 

اما به نظر می­رسد امریکایی­ها نه تنها چندان با اسرائیلی­ها هم­عقیده نیستند بلکه به آنها در رابطه به حمله نظامی به ایران هشدار هم داده­اند. به گفته این منابع ایالات متحده امریکا به تازگی پیغامی را به اطلاع اسرائیلی­ها رسانده با این مضمون که ما با شما هستیم و کمک­های دفاعی لازم را هر چقدر و هر اندازه که هزینه­بر باشد در اختیارتان خواهیم گذاشت. اما در صورت هر گونه حمله نظامی به ایران با شما نخواهیم بود و اجازه نخواهیم داد که به ایران حمله کنید.

 

در این پیغام همچنین تاکید شده، به هیچ وجه به اسرائیل اجازه داده نخواهد شد که از حریم هوایی عراق برای هر گونه حمله­ای به ایران استفاده کند.

 

یکی از منابع نزدیک به وزارت امور خارجه اسرائیل نیز در این باره گفت: «اسرائیل با همین هدف تن به مذاکره با سوریه با وساطت ترکیه داده است. به اعتقاد تلاویو جنگ با ایران بدون رسیدن صلح با سوريه کاری بسیار خطرناک خواهد بود. ارتش اسرائیل معتقد است در صورت آغاز جنگ با ایران، سوریه نیز وارد جنگ با اسرائیل خواهد شد. شاید اسرائیل بتواند سوریه را شکست دهد و تا دمشق هم برسد اما حداقل یک هزار تا دو هزار نفر از سربازان خود را از دست خواهد داد. همچنین خسارت­های سنگینی هم متوجه اسرائیل و هم متوجه سوریه خواهد شد که تا کنون رقمی برای آن برآورد نشده است.»

 

اولمرت خود در این باره گفته است: «چرا از هم اکنون مذاکره با سوریه و بازگرداندن جولان و رسیدن به صلح با دمشق را آغاز نکنیم تا بدین ترتیب سوریه هم از گرد متحدان ایران خارج شود. بشار اسد رئیس جمهور سوریه اهل خطر نیست. وی بسیار باهوش است و می­داند چه کاری را کی انجام دهد و چه کاری نباید انجام دهد. بشار اسد خوب می­داند که نمی­تواند اتحاد استراتژیکی با ایران داشته باشد، تهران و دمشق نه از لحاظ ایدئولوژیک و نه از لحاظ آینده ملت سوریه هیچ نزدیکی با یکدیگر ندارند.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :