همایشی برای بزرگداشت شخصیت و اندیشه سیاسی سید جمال‌الدین اسدآبادی

۲۰ آبان ۱۳۸۷ | ۱۹:۲۲ کد : ۳۱۶۱ اخبار اصلی
بزرگداشت يکصد و پنجاهمين سالگرد حيات سيد جمال الدين اسدآبادى روزهای 21 و 22 آبان ماه با حضور نمایندگانی از ایران و افغانستان در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار می شود.
همایشی برای بزرگداشت شخصیت و اندیشه سیاسی سید جمال‌الدین اسدآبادی
بزرگداشت يکصد و پنجاهمين سالگرد حيات سيد جمال الدين اسدآبادى روزهای 21 و 22 آبان ماه با حضور نمایندگانی از ایران و افغانستان در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار می شود.
 
در این همایش دو روزه مقالات برگزیده قرائت می شود و اساتیدی چند درباره وجوه سیاسی و دیپلماتیک این اندیشمند مسلمان سخنرانی می کنند.
 
در روز اول دکتر حسن غفوری فرد – رئیس دانشگاه امام خمینی – و محمدرضا مجیدی – سفیر ایران در یونسکو – سخنرانی خواهند داشت. همچنین کریم مجتهدی درباره سید جمال و پیچیدگی های سیاسی زمانه او، محمدعلی توانا درباره جمال الدین اسدآبادی و مسئله انگلیس، مقصود رنجبر با موضوع اندیشه های سیاسی سید جمال، ابراهیم زرگر درباره شخصیت شناسی و اندیشه سیاسی او و محمد بقایی ماکان با موضوع سید جمال و اندوه چاشت سخنرانی می کنند.
 
در پایان روز اول همایش، شب شعری نیز با حضور شعرای افغان و تاجیک برگزار می شود و میهمانان از زادگاه سید جمال و خانه پدری او در اسدآباد دیدار می کنند.
 
کمیسیون ملی یونسکو در ایران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، دانشگاه بوعلی سینا و کانون تحصیل کردگان افغانستان از جمله برگزارکنندگان این همایش هستند.
 
بزرگداشت صد و پنجاهمين سالگرد تولد سيد جمال الدين حسینی اسدآبادى در فهرست سده و هزاره مشاهير علم و ادب و رويدادهاى فرهنگى يونسکو براى سال 2008 ميلادى گنجانده شده است.
 
سيد جمال الدين در ماه شعبان 1254 ق (1217 ش) در روستای اسدآباد همدان در محله «امامزاده احمد» به‌دنيا آمد. پدرش سيد صفدر، عالمى پرهيزگار و دانشمند و مادرش سکينه بيگم، زنى باسواد بود. وی از پنج سالگى آموزش قرآن مقدمات عربى را را نزد پدر و مادر آغاز کرد. در سال 1264 ق، به همراه پدرش «سيد صفدر» وارد قزوين شد و به مدت چهار سال در حوزه علميه اين شهر به درس و بحث پرداخت و در ادبيات عرب، منطق، فقه و اصول سرآمد همدرسان خود شد. سيد در سال 1266 ق همراه پدر به قصد نجف اشرف از تهران حرکت کرد و به شاگردی شيخ مرتضى انصارى در آمد.
 
وى در 16 سالگى به همراهى يکى از علماى مورد وثوق به هندوستان رفت و در مدت دو سال اقامت در آنجا و ملاقات با عالمان و روشنفکران و مشاهده زندگى مردم دريافت که هندوستان يکسره در اختيار دولت انگليس است و کشور بريتانيا گرچه به اندازه يک ايالت هندوستان نيست و جمعيتش در مقايسه با جمعيت هندوستان ناچيز به شمار مى رود اما توانسته است به آسانى اين کشور پهناور را زير سلطه در آورد. از اين زمان بود که فعاليت هاى سياسى و اصلاحى سيد جمال الدين آغاز شد. او به تجزيه و تحليل علل و منشأ ضعف و انحطاط مسلمين پرداخت و در پى يافتن راه حل تلاش کرد.
 
سید جمال 5 شوال 1314 ق (19 اسفند 1275 ش و 9 مارس 1897 م) پس از گذشت چهار سال از ورود به عثمانی مرکز خلافت اسلامى و تلاش فراوان در اين کشور جهت ايجاد اتحاد اسلامى، با دسيسه سلطان عبدالحميد خلیفه عثمانى مسموم شد و درگذشت.

نظر شما :