چالش‌هاى اوباما براى تشکيل کابينه

۲۷ آبان ۱۳۸۷ | ۰۱:۵۰ کد : ۳۲۰۹ اخبار اصلی
روزنامه­های امریکایی اعلام کردند، باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب امریکا برای تشکیل کابینه خود با مین­های سیاسی­ای برخورد کرده که برای تشکیل دولتش وی را با چالش مواجه ساخته­اند.
چالش‌هاى اوباما براى تشکيل کابينه

روزنامه­های امریکایی اعلام کردند، باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب امریکا برای تشکیل کابینه خود با مین­های سیاسی­ای برخورد کرده که برای تشکیل دولتش وی را با چالش مواجه ساخته­اند. چالشی که اوباما اکنون با آن برخورد کرده انتخاب چهره­هایی است که بتوانند هم وعده­های انتخاباتی­اش را محقق سازند و هم این که مورد قبول حزب دموکرات باشند و موازنه میان احزاب را برقرار کنند.

 

روزنامه وال استریت ژورنال در همین رابطه نوشت، باراک اوباما برای تعیین چهره­ای با حفظ این دو شرط مشکلات بسیاری پیش رو دارد، به ویژه این که با بحران اقتصادی نیز مواجه است و این کار را برای وی مشکل تر کرده است. یکی از این مشکلات پست وزارت امور خارجه است که بسیار تحت فشار است که آن را به رقیب سابقش هیلاری کلینتون بسپارد.

 

از دیگر مشکلات اوباما تلاش برای حفظ حمایت ایالت های قرمز یا بهتر بگوییم ایالت های تحت کنترل جمهوریخواهان است که در جریان انتخابات استنائا به وی رای دادند. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال دلیل عمده رای این ایالت ها به اوباما شعار وی مبنی بر تغییر بود که توانست آرای ایالت های جمهوری خواه را به نفعش جمع کند.

 

کلای جانسن، یکی از مشاوران اوباما در این باره می­گوید: «اوباما برای تشکیل دولت بیشتر از آنچه که ظواهر نشان می دهد نیازمند وقت است. با وجود این که در تاریخ امریکا سابقه داشت که روسای جمهور 25 عضو کابینه را از یاران انتخاب می کردند و تکلیف برخی پست های خالی را نیز تا نخستین روز ریاست جمهوریشان روشن نمی کردند. مثلا جورج بوش و دونالد ریگان به همین ترتیب عمل کردند. اما باراک اوباما می خواهد کابینه­اش صد در صد و به دور از هر تنشی برگزار شود.»

 

روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه یادآور می شود که باراک اوباما می تواند حداقل 300 نفر از هم حزبی هایش را برای پست های مختلف کابینه انتخاب کند.

 

این روزنامه در ادامه تاکید می­کند، البته تمام روسای جمهور برای تشکیل نخستین کابینه شان با مشکلاتی مواجه هستند اما این مشکل برای اوباما دو چندان است زیرا وی تلاش دارد کابینه­اش را صرفا حزبی آرایش ندهد و تا آنجا که ممکن است تعادل را حفظ کند.

 

در همین حال گزارش ها حاکی از آن است که در صورتی که باراک اوباما نخواهد ریچاردسون را که اصالتا از اتباع امریکای لاتین است را به سمت وزارت امور خارجه منصوب کند، آن گاه با خشم هوداران لاتین تبارش مواجه خواهد شد.

 

این در حالی است که پیش بینی می­شود به واسطه فشارهای موجود مایکل هایدن، رئیس سازمان امنیت امریکا، سی آی ای و مایک ماکنویل رئیس سازمان اطلاعات ملی امریکا در کنار رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده در سمت­هایشان ابقا شوند.

 

این در حالی است که گفته می­شود در صورتی که رابرت گیتس در سمت خود ابقا شود، فشارها برای انتخاب هیلاری کلینتون به سمت وزرات امور خارجه نیز بیشتر خواهد شد. در این میان شانس هیلاری کلینتون برای رسیدن به این سمت بسیار بالا است.

 

آل شاربتون، یکی از مشاوران ارشد اوباما در جریان رقابت های انتخاباتی در این باره می­گوید، در صورتی که هیلاری کلینتون بخواهد به سمت وزیر امور خارجه انتخاب شود، بخش عمده­ای از شعار اوباما مبنی بر تغییر تحقق می­یابد زیرا هیلاری کلینتون برنامه از پیش تنظیم شده­ای را برای انجام تغییرات گسترده در سیاست خارجی و عرصه دیپلماسی امریکا تهیه کرده است.  

 

در همین حال پیش­بینی می­شود لورنس سمرز، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد به سمت وزارت خزانه داری امریکا منصوب شود. وی یکی از مشاوران مهم بیل کلینتون در زمینه های اقتصادی بود.

 

   


نظر شما :