دوستی ترکیه و اسراییل

۲۳ دی ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۴ کد : ۳۶۶۲ باشگاه خوانندگان
نگاه دو نفر از خوانندگان دیپلماسی ایرانی به رابطه ترکیه و اسراییل
دوستی ترکیه و اسراییل
روابط اسرائيل با تر کيه بسيار قديمی است. ترکیه از سال ۱۹۴۹ اسرائیل را به رسمیت شناخته است وبا ان رابطه هائی داشته گرچه روابط کامل بعده اشروع وتکمیل گردیده است. در رفرانس ها روابط ترکیه واسرائیل را در حد روابط امریکا والمان وانگلستان ویا هند با ترکیه می دانند. ترکيه بسيار قبل از هر کشور عربی واسلامی با اسرائيل را بطه دارد. رابطه ای که بسيار گسترده بوده است. روابط ترکيه با اسرائيل نه بخاطر مسائل امنيتی داخلی و یا رفع در گیریهای نظامی خود مانند مصر و یا فشارهای خارجی بوده است.

این روابط را فقط به عنوان ایجاد یک رابطه استراتژیک نظامی وسیاسی نمی دانند و برخی حتی محاصره اعراب در زمان نظاميان با اين کشور تلقی میکردند. اینک که رژیم های نظامی در ترکیه برطرف و روابط اقتصادی ايران وترکيه بسيار گسترش يافته است. تجدید نظر عملی ونه بیانی سیاست های ترکیه با اسرائیل باید مورد توجه قرار گیرد. بنظر میرسد ايران هيچگونه فشاری برترکيه در اين مورد اعمال نمی نمايد.

بنظر ميرسد مسئولين دیپلماسی ايران در اين مورد ترجيح برسکوت دارند. در روزنامه ها در زمان فبل از انقلاب خواندم که مسئولين در رابطه با اعتراض اعراب به رابطه های ايران واسرائيل ميگفتند که چرا راوابط با ترکيه را نمی بينيد. مطمئناٌ ترکيه وايران دوستان قديمی اند وهمواره نياز به همديگر را درک ميکنند. اين درک متقابل درصورتی ميتواند ادامه يابد که برادران ترک اوضاع منطقه را بخوبی درک کنند. 

                                                                           *** 

  مسئله روابط اسرائیل و ترکیه بیشتر به دورنگری سنتی قوم اسرائیل بستگی دارد. ترکیه تا اواخر جنگ جهانی اول کشورهای تازه تاسیسی مانند سوریه و اردن و اسرائیل و حتی بخشهایی از عربستان و عراق را برای مدتهای مدیدی در تسخیر خویش داشته و ارتباطاتی را با مقامات و شخصیتهای کلیدی منطقه دارا بود و همانطور که همگان میدانند امروزه ترکها در کشورهایی با جمعیت مسن در اروپا مانند آلمان و بلژیک حضوری فعال دارند و تا حدودی میتوان گفت که آینده اروپای مرکزی بدون وجود ترکها (که بخاطر داشتن پیوندهای سهل و محکم با کشور اصلی خود ترکیه همواره بازوی خارجی کشور ترکیه حساب میگردند) که در جوامع اروپایی جذب و پذیرفته شده اند غیرقابل تجسم خواهد بود.

 این دقیقا همان چیزی است که توجه کشورهایی مانند اسرائیل و عربستان سعودی را جلب نموده تا هر کدام به لحاظی خواستار روابط محکم و طولانی با اهداف کوتاه، میان و دراز مدت باشند. اکثریت قریب به اتفاق ترکهای ساکن اروپای مرکزی دارای تابعیتی دوگانه بودند و به لحاظ تسهیلات فراهم شده از سوی کشور ترکیه برایشان پیوسته میان ترکیه و اروپا در تردد میباشند.
 
این موقعیت برای ایران با داشتن تحصیلکردگانی که جویای کار میباشند در اروپا و علی الخصوص روسیه نیز میسر است ولی هیچگاه کسی بفکر رسیدگی به این فرصتهای استثنائی نیفتاده است. جوانان ترکیه به خرج کشورهای اروپایی تحصیل کرده و یا در دیگر رشته های کاری کارآموز میشوند و جای پای ترکیه را در این جوامع محکم میکنند و بخاطر همین نیز میباشد که در بیشتر امور مربوط به آسیای میانه و خاورمیانه، ترکیه طرف مورد قبول جهت رسیدگی به مسایل از سوی اروپا و آمریکا شناخته میشود.  

نظر شما :