سجیل 2 به کدام زمین اصابت می کند؟

۰۲ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۳ کد : ۴۷۰۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
احساس نگرانی امریکا از پرتاب موشک زمین به زمین سجیل 2 بیش از هر چیز موجب خرسندی و رضایت خاطر سردمداران اسراییلی شده است. اسراییل که شکاف هایی در آرای خود با دولتمردان امریکایی می بیند منتظر اقدامات هراس انگیزتری از سوی ایران است تا به ضجه ها و فریادهای خود رنگی از حقانیت بزند.
سجیل 2 به کدام زمین اصابت می کند؟

بعد از سفر بنیامین نتانیاهو به واشنگتن و مباحثه روسای دو دولت بر سر تشکیل دولت فلسطینی و موضوع ایران، بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاست خارجی فضای حاکم بر گفتگو و نتایج آن را برای اسراییل ناکافی و شکننده توصیف کردند و از اعمال فشار امریکا بر مقامات صهیونیستی نسبت به پذیرش قواعد صلح سخن راندند.

پیشتر نیز گفته می شد که مقامات اسراییلی از احتمال گفتگوی ایران و امریکا و رفع تنش ها میان این دو کشور نگرانی دارند و نزدیکی قریب الوقوع این دو کشور را مغایر با منافع خود در منطقه می دانند. بدون تردید اسراییل نیازمند تنش زایی و اختلاف افکنی میان ایران و امریکا و ایران و اعراب است و هر چه دامنه اختلافات افزایش یابد، بر قدرت چانه زنی و یکه تازی خود در منطقه می افزاید.

اکنون بعد از پرتاب موشک سجیل 2 رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا گفته است: ايران در مسير اشتباهى قدم برداشته است. آنها بايد بدانند که صبر آمريکا حد و مرزی دارد.

برخی منتقدان سیاست خارجی امریکا که دولت باراک اوباما را به نرمش در برابر ایران و در اختیار گذاشتن فضای امتیازآور به این کشور متهم می کنند، از اقدام ایران در پرتاب سجیل 2 استفاده کرده و آن را تهدیدی دوباره برای امنیت منطقه و اسراییل خوانده اند. رژیم صهیونیستی نیز بار دیگر به تهدید ایران اشاره کرده و سعی دارد حقانیت ادعاهای همیشگی خود را تکرار کند.

با این حال وزیر دفاع امریکا همچنان اعلام کرده است که: از ایرانی ها مى‌خواهيم که با ما گفتگو کنند؛ گفتگو درباره راه‌ حل هایی که امکان ايجاد منطقه‌اى با ثبات و امن را فراهم مى‌کند.

به نظر می رسد اتخاذ چنین لحنی برای چندمین بار از سوی امریکا، مشروعیت لازم را در اختیار امریکا، اسراییل و سایر مخالفان دائمی ایران می گذارد تا رفتارهای آتی شان خارج از دایره گفتگو باشد.

چند روز پیش و مقارن با سفر نتانیاهو به واشنگتن نیز علی لاریجانی با صراحتی جالب توجه اذعان کرد که ایران موشک های دوربرد در اختیار دارد و این مسئله را کتمان نمی کند. پرداختن به چنین مسائلی در کنار پرتاب موشک دوربرد سجیل 2 در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران معانی مختلفی را به ذهن متبادر می کند.

برايان ويتمن سخنگوى پنتاگون نيز دیروز یادآور شد: "عمده نگرانى‌هاى ما درباره برنامه‌هاى هسته‌ اى و عواقب ناشى از تولید موشک‌ هاى دوربرد و برد متوسط توسط این کشور است. ايران بر سر دوراهى قرار دارد و بايد يکی از این راه ها را انتخاب کند که يا در مسير بى ثباتى منطقه قدم بردارد و يا روابط عادى با کشورهاى منطقه و آمريکا داشته باشد."

ایران که در شرایطی استثنایی به لحاظ وجود فرصت های عالی منطقه ای قرار دارد، ترجیح می دهد از هر سو فشارهای خود را بر طرف غربی وارد کند و در زمینه فعالیت های هسته ای آنان را وادار به کوتاه آمدن کند. جمهوری اسلامی ایران وضعیت فعلی را بهترین موقعیت برای بازیگری و عقب نشاندن طرف مقابل می داند و در این راه از تمام ابزارهای موجود استفاده می کند.

درواقع می توان گفت موشک سجیل 2 از نقطه نظر استراتژيکى دستاورد جدیدی نخواهد داشت چرا که به قول مقامات اسراییلی، ايرانى ها پيشتر موشکى با برد 1500 کيلومتر را هم آزمايش کرده اند.

اما حالا بحث پیشرفت روزافزون موشکی ایران و گمانه توسعه موشک بالستيک با برد 10 هزار کيلومتر برای رسیدن به سواحل شرقى امريکا نیز جزو تبلیغات منفی رژیم صهیونیستی قرار گرفته و توجیهات لازم برای ایران هراسی و تجمیع کشورهای اروپایی و امریکایی علیه ایران بیش از پیش فراهم آمده است.

به گفته رابرت گیبز سخنگوى کاخ سفيد، رييس جمهور امريکا مدت هاى طولانى است که نسبت به توسعه برنامه هاى موشکى ايران احساس نگرانى مى کند. با این وصف می توان گفت هر چه نگرانی امریکا نسبت به ایران افزایش یابد، کشورهای رقیب در منطقه نیز بیشتر به سمت غرب می گرایند و اسراییل توانایی بیشتری در هدایت اجماع ضد ایرانی و اتخاذ تصمیمات علیه این کشور خواهد داشت.

دردسرهای فزاینده امریکا در پاکستان و افغانستان، کلاف درهم پیچیده صلح خاورمیانه، گرفتاری های عراق، تهدید کره شمالی و چندین معضل دیگری که پیش روی غرب قرار دارد، به ایران فرصت کافی را برای نقش آفرینی و نمایش قدرت در منطقه داده است. البته این وضعیت شکننده می نماید و باید دید ایران در آینده نزدیک چگونه می تواند در پایدار نگه داشتن این وضع و تحمیل کردن شروط خود به غرب عمل کند؟

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :