انتخابات عراق، اختلاف های احزاب آغاز می‌شود

۰۴ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۱:۲۳ کد : ۴۷۲۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در تازه­ترین این اظهار نظرها صحبت‌هاى نوری مالکی به چشم می­خورد که باب میل برخی جریان­های سنی از جمله جبهه التوافق مهمترین فراکسیون سنی عراق قرار گرفته است. نخست وزير عراق در سخنرانى خود در حضور تنى چند از سران عشاير عراق، دورى از اصل توافق مبتنى بر تقسيم بندى طايفه‌اى را در اداره کشور خواستار شده است.
انتخابات عراق، اختلاف های احزاب آغاز می‌شود

اختلاف­ها در عراق روز به روز افزایش می­یابد. به ویژه با نزدیک شدن به زمان انتخابات این اختلاف­ها بیش از پیش خود را نشان می­دهند. برخی با سخنرانی­های خود این اختلاف­ها را نمایان می­کنند و برخی دیگر نیز با عملکرد خود نشان می­دهند که اختلاف­های عمیقی با برخی جریان­های سیاسی اصلی در عراق دارند.

در تازه­ترین این اظهار نظرها اظهارات تازه نوری مالکی به چشم می­خورد که باب میل برخی جریان­های سنی از جمله جبهه التوافق مهمترین فراکسیون سنی عراق قرار گرفته است. نورى مالکى نخست وزير عراق در سخنرانى خود در حضور تنى چند از سران عشاير عراق، دورى از اصل توافق مبتنى بر تقسيم بندى طايفه‌اى را در اداره کشور خواستار شده است.

نورى مالکى در اين سخنرانى گفت: «اين مساله اساس اشاعه‌ فساد در سازمان‌هاى دولتى است. ما بايد يکى از دو راه را انتخاب کنيم يا جزو معارضان باشيم يا با دولت همکارى کنيم و به مسئوليت‌هايمان عمل کنيم. هر دو امرى محترم هستند. اما اين چارچوبى که ناگزير به انتخاب آن شديم دموکراسى توافقى يا تقسيم‌بندى توافقى يکى از مستلزمات مراحل ساخت کشور بود. اما امروز بايد به اين مساله پايان دهيم و به قانون و اساس رقابت برگرديم و بر اساس دموکراسى ملى و همبستگى ميان گروه‌ها به دور از وابستگى‌هاى طايفه‌اى عمل کنيم. بايد اين توافقات پايان يابد؛ چرا که اساس آن تقسيم بندى طايفه‌اى است و همين تقسيم‌بندى‌ها اساس فساد و گسترش تروريست‌ها در کشور است.»

بلافاصله پس از ایراد سخنرانی اعضای جبهه توافق از اظهارات وی استقبال کرده و ضمن تایید حرف­های مالکی گفتند که انتظار دارند آقای نخست وزیر این اصلاحات را از درون جریان­های وابسته به خود آغاز کنند.

می­توان اظهارات آقای مالکی را در پاسخ به موضع­گیری اخیر برخی جریان­های سیاسی مهم عراق نظیر مجلس اعلای اسلامی عراق تصور کرد که خواهان احیای مجدد ائتلاف یکپارچه عراق در انتخابات پیش روی نمایندگان مجلس است. گفته می­شود حتی جریان­های صدری، حزب فصیلت، مجلس اعلا و حزب الدعوه مذاکرات اولیه را انجام داده­اند و به نتایجی نیز رسیده­اند.

البته از اظهارات آقای مالکی برداشت دیگری نیز می­توان کرد و آن این که با توجه به پیروزی جریان وابسته به وی در انتخابات استانداری­ها ایشان به دنبال این هستند که با امتیازهای بیشتر به نفع خود با جریان­های دیگر ائتلاف کرده تا بدین ترتیب در صورت پیروزی در انتخابات آتی به نوعی حضور خود در قدرت را تضمین کند. به ویژه این که گفته می­شود، وی تاکید دارد که نمایندگانی به مجلس راه یابند که چندان به فکر استیضاح دولت نباشند. البته بدین معنا نیست که وی به دنبال گزینشی کردن انتخابات است. بلکه بدین معنا است که از جریان­هایی که خواهان ائتلاف با وی هستند، می­خواهد تضمین­هایی را به نفع وی انجام دهند.

با این حال سید عبدالعزیز حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق که اکنون برای درمان بیماریش در تهران به سر می­برد با صدور بیانیه­ای بر اهميت فعال سازى و گسترش ائتلاف يکپارچه‌ عراق در مرحله‌ آينده در چارچوبى ملى تاکيد کرد.

بر اساس بيانيه مجلس اعلاى اسلامى عراق وی بعد از ديدار با اعضاى رهبرى در سازمان بدر، بر اهميت فعال سازى و گسترش ائتلاف يکپارچه‌ عراق در مرحله‌ آينده در چارچوب ملى تاکيد کرد.

حکيم همچنين در اين ديدار به بررسى اوضاع کشور و گام‌هايى که سازمان بدر در زمينه‌ اصلاحات و گسترش حضور خود در مرحله‌ انتخابات اتخاذ خواهد کرد، پرداخت. در اين ديدار همچنين ائتلاف يکپارچه عراق و سازمان بدر بار ديگر حمايت خود را از اهداف ملت عراق اعلام کردند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :