لبنان عليه اشپیگل

۰۴ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۰۳ کد : ۴۷۲۸ اخبار اصلی
گزارش تازه مجله اشپیگل علیه حزب الله که مدعی دست داشتن این جنبش در ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان شده بود بر خلاف انتظار لبنانی‌ها را یکپارچه کرده و علیه نشریه اشپیگل به صف کرده است.
لبنان عليه اشپیگل

گزارش تازه مجله اشپیگل علیه حزب الله که مدعی دست داشتن این جنبش در ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان شده بود بر خلاف انتظار لبنانی ها را یکپارچه کرده و علیه نشریه اشپیگل به صف کرده است.

راضیه عاشوری سخنگوى دادگاه ويژه لبنان در خصوص محاکمه عاملان ترور رفيق حريرى ادعاهاى مجله‌ آلمانى اشپيگل را درباره دست داشتن حزب‌الله لبنان در ترور حريرى رد کرد.

وی در گفت‌وگو با سايت اينترنتى الانتقاد لبنان گفت: «هيچ يک از اعضاى دفتر دادستان دادگاه با مجله اشپيگل در اين خصوص گفت‌وگو نکرده است. من نمى‌دانم اشپيگل اين اطلاعات را از کجا آورده و به چه شکل چنين داستانى را سر هم کرده است. سياست ما در اين خصوص کاملا شناخته شده است و به هيچ وجه اطلاعاتى از دادگاه به رسانه‌ها درج پيدا نخواهد کرد. اگر بنا باشد ما درباره اين اطلاعات صحبت کنيم آن را به صورت مستقيم بيان مى‌کنيم و نيازى به رسانه‌ها نداريم.»

دفتر دانيل بلمار، دادستان دادگاه نيز با صدور بيانيه‌اى اعلام کرد، وى همچنان به سياستش از زمان آغاز فعاليت به عنوان رئيس کميته‌ تحقيقات بين‌المللى در قبال اين تحقيقات پايبند است و هرگز درباره روند تحقيقات چيزى گزارش نداده است. چنانچه بنا باشد اطلاعات مورد اعتمادى از تحقيقات ارايه شود توسط شخص دادستان و يا سخنگوى رسمى آن ارايه خواهد شد.

از سوى ديگر وليد جنبلاط رهبر دروزى‌هاى لبنان نيز نسبت به اشاعه‌ چنين شايعاتى در خصوص دادگاه بين‌المللى هشدار داد.

وى تاکيد کرد، اخبار روزنامه‌ها پيش از حکم دادگاه و وجود شبکه‌هاى جاسوسى اسرائيل در لبنان با هدف ايجاد فتنه و آشوب در کشور صورت مى‌گيرد و اگر چنین چیزی صحت پیدا کند، ما باید شاهد چیزی بدتر از جنگ داخلی در لبنان باشیم.

سمير فرنجيه يکى از نمايندگان گروه‌هاى 14 مارس نيز در واکنش به درخواست آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه‌ اسرائیل مبنى بر صدور حکم بين‌المللى بازداشت سيد حسن نصرالله دبير کل حزب‌الله لبنان به روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط گفت: «وزير امور خارجه اسرائيل پيش از اين که از جامعه بين‌المللى بخواهد نصرالله را دستگير کند بايد خود براى محاکمه به دليل جنايت‌هاى مداومش عليه اعراب و ملت فلسطين در دادگاه حاضر شود.»

وى اخبار مجله‌ اشپيگل را تلاشى برای تبرئه کردن سوريه از ترور رفيق حريرى نخست وزير اسبق لبنان دانست.

اين در حالى است که حزب‌الله لبنان نيز در بيانيه‌اى ضمن رد اين اتهامات از دادگاه جنايى لاهه خواسته تا با جديت با ناشران اين اخبار کذب برخورد کند.

وليد معلم وزير امور خارجه سوريه نيز در واکنش به گزارش اشپيگل گفت، اين گزارش‌ها چيزى جز يک کلام سياسى نيست و کسى که حزب‌الله را به چنين اتهاماتى متهم مى‌کند بايد دليل بياورد.

معلم در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشيه نشست وزيران امور خارجه کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى اين اقدام مجله اشپيگل را مشابه اقدام ديويد ملس رئيس تيم تحقيقاتى بين‌المللى در رابطه با ترور رفيق حريرى دانست که سوريه را به دست داشتن در اين ترور متهم کرده بود.

قاسم هاشم يکى از نمايندگان جنبش امل لبنان نيز گزارش مجله‌ اشپيگل را ساخته دست اسرائیلی­ها دانست که با هدف ايجاد فتنه و آشوب در لبنان صورت گرفته است.

وى در این باره گفت: «اين اقدام از ابتکارات تفکرات اسرائیل به عنوان تنها دشمن لبنان با توجه به شکاف سياسى داخلى و همزمان با نزديک شدن به برگزارى انتخابات صورت گرفته است.»

در همین حال فواد سنیوره نخست‌وزير لبنان در گفت و گو با شبکه العربیه گفت: «ما درباره ترور رفيق حريرى به دادگاه لاهه اعتماد داريم و در عملکرد آن دخالت نمى‌کنيم. ما دخالتى در امور دادگاه ويژه لبنان نمى کنيم و تنها خواهان نتيجه هستيم و توجهى به منابع يا مسائل ديگر نداريم. در حال حاضرعدالت در دست دادگاه بين‌المللى است و ما به نظريه‌ها و تحقيقات توجهى نمى‌کنيم. شايعه پراکنى‌ها نيز در اين زمينه براى ما اهميتى ندارد.»

وى بر لزوم محاکمه‌ جاسوس‌هاى اسرائيلى بدون در نظر گرفتن وابستگى‌هاى طايفه‌ايشان تاکيد کرد و درباره‌ اعدام مزدوران گفت: «اين مساله ديگرى است؛ من با مجازات موافق هستم، هرگز در قبال مسائل ملى کوتاهى نمى‌کنم، اين مساله اصلا شوخى بردار نيست و بايد به طور جدى با اين مساله برخورد کنيم. ما با دوستانمان نيز اختلاف نظر داريم و اين امرى طبيعى است، اما به هر حال آنها دوستان ما هستند. درباره اسرائيل هم بايد بگويم که ما مى‌خواهيم با آنها تعامل داشته باشيم و در کنار يکديگر زندگى کنيم، اما مى‌خواهيم بر اساس احترام واقعى و دوستى برخورد کنيم.»

وى تصريح کرد، ما با دولت سوريه روابط خود را از سر گرفته‌ايم و مى خواهيم بر اساس قانون با اين کشور ارتباط داشته باشيم، اما هرگونه نفوذ غيرقانونى از سوريه به لبنان را رد مى‌کنيم. ما خواهان حفظ وحدت لبنانى‌ها و وحدت مسلمانان هستيم و هرگز اختلاف ميان آ‌نها را نمى‌پذيريم. ما در سال‌هاى گذشته مشکلات، چالش‌ها و ترورهاى زيادى را پشت سر گذاشتيم. اما اکنون نبايد اجازه دهيم که اين مشکلات برما فائق شود؛ بار ديگر با مشارکت گسترده در انتخابات بايد نشان دهيم که براى ايجاد لبنانى مستقل و دموکرات تلاش مى‌کنيم.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز نسبت به اظهارات مجله اشپیگل واکنش نشان داد و ضمن  تاکید بر ضرورت تشکيل دولت وحدت ملى نسبت به تلاش‌ها برای ايجاد فتنه و آشوب در کشورش هشدار داد.

نبيه برى در سخنانى در مراسم عيد مقاومت و آزاد سازى در واکنش به مخالفان تشکيل دولت وحدت ملى گفت: «هر ساختار ديگرى براى دولت آينده تنها به تشکيل دولتى ناقص منجر مى‌شود که توانايى اداره‌ امور کشور را ندارد. اسرائيل با وجود تمامى رزمايش‌هاى قبلى و آتيش هرگز نمى‌تواند به لبنان بازگردد و اسرائيلى‌ها بايد بدانند که ما هرگز به فتنه و آشوب طايفه‌اى و مذهبى کشيده نخواهيم شد.»

رئيس پارلمان لبنان ادعاهاى مجله‌ اشپيگل آلمان عليه حزب الله لبنان را نيز تلاشى جديد براى فتنه انگيزى بين لبنانى‌ها دانست و عنوان کرد، اظهارات سخنگوى دادگاه لاهه براى رد اين اتهامات کافى است.


نظر شما :