عقب‌نشینی امریکا در برابر اسرائیل بر سر مذاکرات صلح

۱۲ آبان ۱۳۸۸ | ۰۳:۳۸ کد : ۶۱۶۵ اخبار اصلی
ظاهرا پیش‌بینی کسانی که امریکا را در برابر کوتاهی در قبال اسرائیل متهم می‌کردند، درست از آب در آمده و واشنگتن این بار به رغم جنجال‌های رسانه‌ای که در برابر اسرائیل به راه انداخته ‌بود، در برابر این رژیم کوتاه آمده است.
عقب‌نشینی امریکا در برابر اسرائیل بر سر مذاکرات صلح

دیپلماسی ایرانی: سفر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا به خاورمیانه این بار متفاوت از گذشته است. ظاهرا پیش‌بینی کسانی که امریکا را در برابر کوتاهی در قبال اسرائیل متهم می‌کردند، درست از آب در آمده و واشنگتن این بار به رغم جنجال‌های رسانه‌ای که در برابر اسرائیل به راه انداخته ‌بود، در برابر این رژیم کوتاه آمده است. جالب است تا همین چند ماه پیش این ایالات متحده امریکا بود که بر توقف شهرک‌سازی‌ها از سوی اسرائیل برای آغاز مذاکرات صلح اسرائیلی‌ها و فلسطینیان اصرار می‌کرد ولی این بار از این موضع خود کوتاه آمده و خواستار مذاکرات فلسطینیان بدون در نظر گرفتن پیش شرط فلسطینی‌ها برای توقف شهرک‌سازی‌ها است.

هیلاری کلینتون در جریان دیدار خود با رهبری اسرائیل مخالفت خود را با خواست فلسطینیان درمورد پایان احداث شهرک‌های یهودی‌نشین به عنون پیش‌شرط از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه ابراز داشت.

هیلاری کلینتون در دیدار و گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که شنبه شب ۳1 اکتبر در بیت‌المقدس انجام گرفت، تلاش‌های اسرائیل برای ازسرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه را ستود و درمورد خواست فلسیطنیان در این رابطه تصریح کرد: «پایان شهرک‌سازی هیچگاه پیش‌شرط آغاز دوباره مذاکرات نبوده است.»

وزیر امور خارجه امریکا ابراز امیدواری کرد که مذاکرات جدید میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها آغاز شود.  در حالی که مقامات اسرائیلی روز یکشنبه اول نوامبر از اظهارات کلینتون بسیار خشنود بودند و در گفت و گوهای مطبوعاتی و رسانه‌ای خود خوشحالی خود را از سخنان وی پنهان نمی‌کردند در مقابل، فلسطینیان به سخنان وی با دلسردی واکنش نشان دادند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه در نشست کابینه دولت در اورشلیم گفت: «ما دست به تلاش‌های فراوانی خواهیم زد تا از سرگیری گفت‌گوهای صلح را میسر کنیم. اسرائیل آمادگی خود را برای انجام اقداماتی بی‌سابقه در راه احیای فرایند صلح اعلام کرده است.»

شگفتی‌ها از سخنان هیلاری کلینتون زمانی بیشتر شده که وی گفت: «اسرائیل در مقایسه با مذاکرات گذشته سازشکاری بی‌سابقه‌ای از خود نشان می‌دهد. برای نمونه، نتانیاهو آمادگی خود را به دادن امتیاز به فلسطنینان در رابطه با مسئله شهرک‌سازی‌ها اعلام کرده است یا تعویق صدور مجوز ساخت برای شهرک‌های جدید. این همه نشان از سازشکاری بی‌سابقه اسرائیل است.»

اظهارات کلینتون به معنای عقب‌نشینی بی‌سابقه امریکا در برابر اسرائیل است. علاوه بر آن نشانی دیگر از آشفتگی دیپلماسی جدید ایالات متحده را نشان می‌دهد. در حالی که باراک اوباما بر توقف شهرک‌سازی‌ها اصرار دارد، اظهارات کلینتون در تضاد کامل با گفته‌های رئیس جمهوری امریکا است. از سویی آب سردی بر فلسطینیان و دیگر متحدان عربشان است که انتظار داشتند مقاومت کاخ سفید در برابر تندروی‌های اسرائیل به نتایج ملموسی برسد.

از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که عباس تا چه اندازه از سوی افکار عمومی و جریان‌های مقاومت تحت فشار بیشتر و انتقاد قرار خواهد گرفت. وی که برای جلوگیری از ایجاد چالش در مذاکرات صلح تحت فشار امریکا مجبور به پس گرفتن شکایت خود از اسرائیل بر سر حمله این رژیم به غزه شد، این بار شاهد یک بد قولی از سوی ایالات متحده است که می‌تواند وضعیت را برای وی بیش از پیش سخت کند.‌

یکی از مقامات بلندپایه اسرائیل روز یکشنبه اول نوامبر در گفت‌وگو با سایت اینرنتی وای‌نت (ynet) تصریح کرد، واشنگتن تمام و کمال از سیاست اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات پشتیبانی می‌کند.

وی که نمی‌خواست نامش فاش شود، همچنین گفت: «دولت اوباما می‌داند که مشکل بزرگ فلسطینیان هستند».

نتانیاهو نخست‌وزیر و آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل نیز اظهار داشتند که تلاویو بدون هیچ پیش‌ شرطی حاضر به آغاز دوباره‌ مذاکرات است، اما این فلسطینیان هستند که آمادگی مذاکره را ندارند.»

با این حال محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز شنبه ۳۱ نوامبر در دیدار خود با وزیر امور خارجه امریکا ضمن تکرار مواضع خود تاکید کرد، احداث شهرک‌های یهودی‌نشین در اورشلیم شرقی و کرانه‌ غربی رود اردن باید کاملا متوقف شود.

به گفته صائب عریقات رئیس هیات مذاکره‌کننده فلسطینی، عباس در ملاقات خود با کلینتون در ابوظبی این نکته را روشن ساخت که بدون توقف شهر‌سازی‌ها امکان از سرگیری مذاکرات صلح نیز وجود نخواهد داشت. عریقات تاکید کرد، پایان فعالیت‌های اسرائیل در زمینه شهرک‌سازی کلید از سرگیری مذاکرات است.

محمد دحلان یکی از مقامات بلندپایه جنبش فتح نیز روز یکشنبه اول نوامبر هشدار داد که خواست‌های امریکا و اسرائیل از فلسطینیان ممکن است به فرایند صلح خاورمیانه به شدت لطمه بزند و همگی را بار دیگر در دور باطل خشونت گرفتار کند.

فلسطینیان کاملا به این نکته واقفند که اسرائیل بدون توقف کامل شهرک‌سازی در بیت المقدس شرقی و کرانه‌ غربی رود اردن شرایط و واقعیت‌هایی به وجود می‌آورد که بعدها در مذاکرات غیرقابل‌ رفع خواهند بود.

یکی از سیاستمداران بلندپایه‌ امریکا در گفت‌وگویی با اورشلیم پست اظهار داشت که امریکا همچنان خواستار توقف فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل است اما این موضوع نباید به پیش‌شرط گفت‌گوهای میان اسرائیل و فلسطین تبدیل شود.


نظر شما :