شرايط سخت مذاکره اسرائيل و فلسطينيان

۰۵ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۵:۳۸ کد : ۶۸۰۲ اخبار اصلی
علی‌رغم همه دشواری‌ها تلاش‌های بین‌المللی برای از سرگیری گفت‌وگو‌های صلح بین اسرائیل و فلسطینیان همچنان ادامه دارد. هنوز محمود عباس حاضر نشده در برابر اسرائيل و امريکا براى مذاکره از شروط خود کوتاه بيايد.
شرايط سخت مذاکره اسرائيل و فلسطينيان

دیپلماسی ایرانی: علی‌رغم همه دشواری‌ها تلاش‌های بین‌المللی برای از سرگیری گفت و گو‌های صلح بین اسرائیل و فلسطینیان همچنان ادامه دارد. از روز پنج‌شنبه ۲۱ ژانویه امریکا و اتحادیه اروپا دور جدیدی از تلاش‌های خود را آغاز کردند. 

هم‌زمان با سفر جرج میچل به اسرائیل روز پنج‌شنبه مجله تایم مصاحبه‌ای با باراک اوباما را منتشر کرد که در آن رئیس جمهوری امریکا به دشواری‌های دست‌یابی به صلحی پایدار در خاورمیانه اعتراف کرد.

وی گفت: «هیچ یک از تلاش‌های دولتش از هنگام روی کار آمدنش طی یک سال گذشته به نتیجه‌ای نرسیده است.»

فرستاده ویژه اوباما به خاورمیانه روز پنج‌شنبه در حالی وارد اسرائیل شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یک روز قبل ضمن اعلام آمادگی برای پذیرش صلح گفته بود با توجه به افزایش زرادخانه‌های موشکی اسرائیل باید بر روی مرز شرقی دولت فلسطینی کنترل داشته باشد.

صائب عریقات رئیس هیئت مذاکره کننده فلسطینی اظهارات نتانیاهو را کاملا غیر قابل قبول خواند و گفت:«نتانیاهو یک بار دیگر نشان داد که او برای صلح مذاکره نمی‌کند بلکه می‌خواهد نظرات خود را به فلسطینیان دیکته کند.»

در چنین فضایی جرج میچل به هنگام ورود به تل آویو با ایهود بارک وزیر دفاع اسرائیل دیدار کرد. دیداری که به گفته وزارت دفاع اسرائیل برای برداشتن ‌گام‌های ضروری برای به جریان انداختن مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان صورت گرفته است.

فرستاده اوباما به خاورمیانه در ادامه سفرش روز جمعه در رام الله با محمود عباس دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این گفته بود در صورتی که اسرائیل به شهرک سازی خاتمه دهد، آمادگی دارد در مذاکرات صلح شرکت کند. به گفته مقامات فلسطینی گفت و گوی دو ساعته میچل و عباس بدون نتیجه روز جمعه به پایان رسید.

هم‌زمان با سفر میچل به خاورمیانه اسپانیا که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر‌عهده دارد، اعلام کرد در تلاش است تا قبل از تابستان طرفین را متقاعد کند تا دور جدیدی از مذاکرات صلح را آغاز کنند.

میگل آنگل موراتینو وزیر امور خارجه اسپانیا که در مادرید با سلام فیاض نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفت‌وگو ‌کرد، گفت:«طرف فلسطینی خواستار صلح و استفاده از ابزار دیپلماتیک و گفت‌و‌گو برای کسب خواسته‌ها و حقوق خود است.»

فیاض نیز خواستار به رسمیت شناختن دولت فلسطین با بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت و همچنین توقف شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی از سوی اسرائیل شد.

در همین حال راديو اسرائیل نيز به نقل از منابع مسئول گزارش داد، به رغم عدم پاسخگويى فلسطينيان به درخواست جورج ميچل براى ازسرگيرى مذاکرات با اسرائيل تماس‌ها و رايزنى‌ها در خصوص اين موضوع همچنان ادامه دارد.

از سوى ديگر عامى ايالون معاون وزير امور خارجه اسرائیل تاکيد کرد، شرط‌هايى که محمود عباس براى ازسرگيرى مذاکرات با اسرائيل قرار داده از جمله توقف کامل شهرک‌سازى‌ها قابل قبول نيست.

وى در واکنش به اظهارات باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا مبنى بر اين که در ارزيابى مشکلات موجود بر سر راه احياى فرآيند صلح خاورميانه دچار اشتباه شده است، گفت: «اين شکست به باراک اوباما برنمى‌گردد بلکه به فلسطينيان و کشورهاى عربى بازمى‌گردد. فلسطينيان شرط‌هايى از پيش تعيين شده گذاشتند و خواسته‌هاى آنها قابل قبول نيست. طرف امريکايى به رايزنى‌ها و تلاش خود براى ازسرگيرى مذاکرات ادامه مى‌دهد و اسرائيل نيز از اين روند حمايت خواهد کرد.»

اسرائیلی‌ها معتقدند که محمود عباس به دليل مخالفت با ازسرگيرى مذاکرات با اين رژيم مرتکب اشتباه شده است. اين منابع مى‌گويند درخواست‌ها‌ى محمود عباس بايد در روند مذاکرات بررسى شود نه به عنوان شرطى براى ازسرگيرى مذاکرات.


نظر شما :