عقب‌گرد اروپايى‌ها از تشديد تحريم‌ها؟

۰۶ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۲:۳۳ کد : ۶۸۲۶ اروپا
تحريم يا تعامل؟ از قريب به يک سال پيش‌تاکنون دولت باراک اوباما رئيس جمهورى ايالات متحده تمام توان خود را به کار گرفته است تا شايد بتواند پرونده هسته‌اى ايران را بى‌سر و صدا و در آرامش کامل به جائى برساند.
عقب‌گرد اروپايى‌ها از تشديد تحريم‌ها؟

ديپلماسى ايرانى: تحريم يا تعامل؟ از قريب به يک سال پيش‌تاکنون دولت باراک اوباما رئيس جمهورى ايالات متحده تمام توان خود را به کار گرفته است تا شايد بتواند پرونده هسته‌اى ايران را بى‌سر و صدا و در آرامش کامل به جائى برساند. اکنون اما زنجيره اى از حوادث جامعه جهانى را به سمت انشقاق بر سر پرونده هسته‌اى اين کشور سوق داده است.

درست در شرايطى که در اروپا، آلمان و فرانسه خواهان تشديد تحريم‌ها هستند و وزارت امور خارجه بريتانيا هم موضعى دوگانه و گاه آرام و گاه تند اتخاذ کرده است، در ايالات متحده همگان دست نگاه داشته اند. توسل به زبان تهديد و هشدار آسان است اما در عمل هيچ‌کدام از کشورهاى حاضر در نشست 1+5 نتوانستند در نخستين جلسه سال جديد ميلادى عزم خود براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران را به تصوير بکشند. در چنين شرايطى وزراى امور خارجه اتحاديه اروپا در بروکسل دور هم جمع شدند و در ضمن پرداختن به تمامى مسائل منطقه‌اى چند ساعت هم در خصوص تحولات هسته‌اى ايران و پرونده اين کشور اظهار نظر کردند.

اين‌بار هم وزراى امور خارجه قاره سبز تاکيد کردند که تنها زمانى از تشديد تحريم‌ها عليه ايران حمايت خواهند کرد که شوراى امنيت اين حرکت را مهر تاييد زده باشد. در اين نشست همگان متفق القول تاکيد کردند که تنها زمانى تشديد تحريم‌ها عليه ايران مشروع مى‌شود که کشورهاى بزرگ و عضو شوراى امنيت هم از اين حرکت استقبال کنند.

به نظر مى‌رسد که اين حرکت نوعى عقب‌گرد نسبى از جديتى است که اروپايى‌ها تا يک هفته پيش براى تعقيب پرونده هسته‌اى ايران در نظر داشتند. وزير امور خارجه سوئد در اين خصوص گفت: ابزار تحريم وسليه اى بسيار جدى است و بايد به دقت از آن استفاده شود. ما مى‌خواهيم ايران را به سر ميز مذاکره بازگردانيم. دوست داريم که به راهکارى ديپلماتيک متوسل شويم. اگر تحريمى وجود دارد که بتواند به توسل به ديپلماسى در آينده‌اى نزديک منجر شود، من از آن استقبال مى‌کنم.

وزير امور خارجه استونى هم در همين خصوص گفت: در خصوص پرونده هسته‌اى ايران تحريم تنها زمانى پاسخ مى‌دهد که پاى شوراى امنيت در ميان باشد. اتحاديه اروپا براى اعمال تحريم‌ها مهيا است اما اگر مى‌خواهيم با اين تحريم ره به جائى ببريم بايد کشورهاى بزرگ را در نقش حامى خود قرار دهيم.


نظر شما :