اصرار سناتورهای امریکایی برای تحریم ایران

۰۷ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۰ کد : ۶۸۳۱ آمریکا
جامعه جهانی در برابر پرونده هسته ای ایران دچار انشقاق شده است. از یک سو غربی‌ها تهدید به تحریم می‌کنند اما وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل هرگونه تحریم را تنها زمانی مشروع می‌دانند که مهر شورای امنیت پای آن کوبیده شده باشد. از سوی دیگر در ایالات متحده هم کاخ سفید و کنگره به دو بخش تقسیم شده‌اند...
اصرار سناتورهای امریکایی برای تحریم ایران

جامعه جهانی در برابر پرونده هسته ای ایران دچار انشقاق شده است. از یک سو غربی‌ها تهدید به تحریم می‌کنند اما وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل هرگونه تحریم را تنها زمانی مشروع می‌دانند که مهر شورای امنیت پای آن کوبیده شده باشد. از سوی دیگر در ایالات متحده هم کاخ سفید و کنگره به دو بخش تقسیم شده‌اند. باراک اوباما همچنان به دنبال حل مساله با توسل به دیپلماسی است اما در سنا همه برای تشدید تحریم‌ها عجله دارند.

رئیس اکثریت سنا هری رید در تازه‌ترین اظهار نظر خود ابراز امیدواری کرد که نمایندگان این مجلس بتوانند ظرف چند هفته آتی به تفاهم نظری در خصوص تحریم سوختی ایران برسند. نمایندگان کنگره و سناتورهای سنا از جمله سیاستمدارانی هستند که خواهان تحریم سوختی ایران هستند.

هری رید در این خصوص می‌گوید: تشدید تحریم‌ها به ایران می‌فهماند که باید هر چه سریع‌تر به برنامه هسته‌ای خود پایان دهد! من بحث با همکاران جمهوری خواه خود را در سنا آغاز کرده‌ام تا بتوانیم به راهکاری مشترک برای اعمال این تحریم‌ها برسیم.

سناتور کریس داد از جبهه دموکرات‌ها و میتچ مک کونل از سناتورهای جمهوری‌خواه دو سیاستمداری هستند که همراه هری رید برای تحریم سوختی ایران تعجیل دارند. مجلس نمایندگان ایالات متحده در ماه دسامبر قانونی را تصویب کرد و بر اساس آن به باراک اوباما این مجوز را داد که شخصا کمپانی‌هایی را که در تامین سوخت ایران دخیل هستند، تحریم کند. در همان فاصله زمانی بود که هری رید نیز از جانب سنا وعده داد که در نخستین روزهای سال 2010 سناتورها نیز طرحی مشابه را برای تحریم ایرن به تصویب برسانند.

ایران برای تبدیل نفت به سوخت تجهیزات پالایشی لازم را در اختیار ندارد و به همین دلیل برای تامین سوخت مورد نیاز خود باید از کشورهای دیگر کمک بگیرد. ایالات متحده و غربی‌ها مدت‌هاست که تهران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کنند. ایران اما هر بار این ادعا را کذب محض خوانده است. باراک اوباما ضرب‌الاجل زمانی یک‌ساله‌ای را برای ایران تعیین کرده بود تا به یکی از پیشنهادهای غرب برای انتقال غنی‌سازی به کشوری ثانی پاسخ دهد. در چنین شرایطی مهلت تعیین شده هم به پایان رسید اما ایران همچنان مخالف راهکارهای پیشنهادی است. در کنگره نمایندگان اعتقاد دارند که باراک باید با دست باز بیشتری برای مقابله با پرونده هسته‌ای ایران روبه‌رو شود. باراک اوباما با تحریم سوختی ایران مخالف است و اعتقاد دارد که این رویه هم به کمپانی‌های خارجی ضربه وارد می‌کند و هم عموم مردم ایران را به جای دولت به سختی می‌اندازد.

تحریم ایران به ضرر امریکا است

بحث تشدید تحریم‌ها علیه ایران جامعه تجاری امریکا را نگران کرده است. در روزهایی که سیاستمداران در کاخ سفید، کنگره و مجلس سنا خود را برای تشدید تحریم‌ها مهیا می‌کنند جامعه تجاری ایالات متحده به شدت نگران تحریم‌هایی است که هدف آن ضربه زدن به ایران است اما تنها دستاورد مستقیم آن بی‌شک تحت فشار قرار دادن تجار خارجی و البته برهم زدن امنیت اقتصاد بین‌الملل خواهد بود.

جمعی از تجار و بازرگانان امریکایی با مهیا کردن توماری از کاخ سفید خواستند در تشدید تحریم‌های ایران عاقلانه‌تر برخورد کند. در بخشی از این بیانیه آمده است، تحریم‌های مدنظر برای اعمال فشار بر ایران تنها به افزایش تنش اقتصادی، دیپلماتیک و مشاجره‌های قانونی میان امریکا و متحدانش می‌انجامد. در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد که تحریم بتواند حلقه اتصال همه متحدان برای اعمال فشار بیشتر بر ایران باشد.

نمیاندگان این گروه های تجاری پیش از ین هم در دیدار با مشاور امنیت ملی باراک اوباما اذعان کرده بودند که با اعمال فشار بر ایران برای توف برنامه هسته‌ای موافق هستند اما حرکت مجلس سنا و کنگره برای تحریم تمامی کمپانی‌هایی که کوچکترین مراوده تجاری با تهران دارند بسیار خطرناک‌است. در همین دیدار بود که بازرگانان اعتراف کردند تحریم تجاری ایران بیش از حدی که در حال حاضر بر این کشور اعمال می‌شود می‌تواند به ساختار بازرگانی و اقتصادی ایالات متحده صدمات جبران ناپذیری وارد کند.
 


نظر شما :