ژاپن هم وارد بازى هسته‌اى ايران شد

۱۵ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۹:۱۲ کد : ۷۰۵۰ اخبار اصلی
مناقشه بين‌المللى بر سر پرونده هسته‌اى ايران همچنان ادامه دارد. درست در روزهايى ...
ژاپن هم وارد بازى هسته‌اى ايران شد

دیپلماسی ایرانی: مناقشه بين‌المللى بر سر پرونده هسته‌اى ايران همچنان ادامه دارد. درست در روزهايى که بحث بر سر موافقت و مخالفت ايران با انتقال غنى‌سازى اورانيوم به خارج از مرزهاى اين کشور است و دولت هم مصرانه تاکيد دارد که انتقال تنها در خاک ايران صورت خواهد گرفت، هر روز بازيگرهاى جديدى وارد اين صحنه مى‌شوند.

زمانى که طرح انتقال روند غنى‌سازى اورانيوم به خارج از ايران مطرح شد، روسيه، ترکيه و فرانسه براى ميزبانى اين روند اعلام آماده‌گى کردند. روس‌ها به دليل نزديکى استراتژيک با ايران و حجم مبادلات بالاى تجارى خود را بهترين گزينه براى ايرانى‌ها مى‌ديدند. رجب طيب اردوغان نخست وزيرى ترکيه هم با پيشنهاد غنى‌سازى اورانيوم ايران در خاک خود اعلام کرد که تهران مى‌تواند با قبول اين پيشنهاد اميدوار باشد که در خاک کشورى دوست و البته مسلمان اين روند ادامه پيدا خواهد کرد. در نهايت امروز ژاپن نيز وارد بازى شد.

ژاپنى‌ها نيز براى ميزبانى روند غنى‌سازى اورانيوم در خاک خود اعلام آماده‌گى کرده‌اند. با جدى‌شدن بحث تحريم ايران به نظر مى‌رسد که کشورهايى که بالاترين حجم تبادل‌هاى تجارى با تهران را دارند خود را به در و ديوار مى‌زنند تا مانع از اعمال تحريم‌هاى جدى عليه تهران شوند.

ايران هنوز به اين پشنهاد ژاپنى‌ها پاسخ خاصى نداده است اما به نظر مى‌رسد که اين بحث در ديدار ميان على لاريجانى رئيس مجلس ايران با چهره‌هاى ژاپنى در توکيو مطرح و مورد بررسى قرار بگيرد. تهران مدت‌هاست که ادعاى غرب در خصوص تلاش اين کشور براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى را بى‌پايه و اساس خوانده و تاکيد مى‌کند که برنامه هسته‌اى اين کشور صلح‌آميز است.

پرونده هسته‌اى ايران پس از مخالفت اين کشور با دريافت اورانيوم مورد نياز در راکتورهاى تحقيقاتى، وارد مرحله بغرنج‌ترى شده است. تهران تا‌کنون يک‌بار موافقت خود را با انتقال اورانيوم به خارج از کشور اعلام کرده بود و پس از آن مجددا اين پذيرش را پس گرفت.

ژاپن از حجم بالاى همکارى‌هاى نظامى و اقتصادى با ايالات متحده برخوردار است و بعيد به‌نظر مى‌رسد که تهران انتقال روند غنى‌سازى اورانيوم به اين کشور را بپذيرد.

برخى منابع نزديک به توکيو ادعا مى‌کنند که پيشنهاد غنى‌سازى اورانيوم ايران در خاک ژاپن در ماه دسامبر و پس از تاييد ايالات متحده با سعيد جليلى که مذاکره کننده ارشد ايران در امور هسته‌اى است در ميان گذاشته شد. ژاپن که تنها کشور آسيب ديده از بمب‌باران هسته‌اى است به شدت موافق اصرار بر عدم تکثير تسليحات هسته اى و خلع سلاح کشورهاى بيشتر است.


نظر شما :