نشست استانبول: بیانیه تهران زنده است

۰۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۲:۳۶ کد : ۸۱۸۷ پرونده هسته ای
ترکیه و برزیل در نشست سه جانبه استانبول بر زنده بودن بیانیه تهران کردند. ایران امروز پاسخ آژانس را خواهد داد و متکى از مذاکره با اتحاديه اروپا خبر داد.
نشست استانبول: بیانیه تهران زنده است

دیپلماسی ایرانی: وزرای خارجه ایران، ترکیه و برزیل در استانبول دیدار کردند. در پایان این دیدار سه جانبه که روز یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ (۲۵ ژوئیه ۲۰۱۰) در استانبول برگزار شد، احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت در این جلسه بر پایبندی به توافق تهران تاکید شد، اما در عین حال از ایران و کشورهای غربی خواسته شد هر چه سریع‌تر دیدارها و مذاکرات را از سر بگیرند.

ترکیه و برزیل در آغاز این نشست بر زنده بودن بیانیه تهران کردند. داوود اوغلو در این‌باره گفت: «من فکر می‌کنم توافق تبادل سوخت یک ابزار دیپلماتیک مفید است و می‌تواند تدابیر اعتمادساز را افزایش دهد.» آموریم، وزیر خارجه برزیل، نیز در این باره گفت: «ما معمولاً ایران را ترغیب می‌کنیم تا موضعی منعطف اتخاذ کند. به نظر من اتخاذ چنین موضعی به نفع ایرانی‌ها است».

وزیر خارجه برزیل همچنین ضمن دفاع از برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران، افزود: بر این باورم که ایران باید به برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز خود ادامه دهد، اما باید تضمین‌هایی را هم درباره ماهیت صلح‌آمیز آن به مخالفان بدهد.

همچنین وزير امورخارجه ترکيه خبر داد که تهران پاسخ خود را صبح دوشنبه (امروز) به آژانس بين المللى انرژى اتمى ايران خواهد داد.

خبرگزارى فرانسه نوشت که احمد داوود اوغلو بعد از نشست سه جانبه با همتايان ايرانى و برزيلى خود به خبرنگاران در استانبول گفت: «متکى به ما گفت که ايران صبح دوشنبه نامه‌اى را به يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين المللى انرژى اتمى ارسال مى کند.» اوغلو افزود: «اين نامه پاسخى به سوالات مطرح شده توسط گروه وين ـ آمريکا، روسيه و فرانسه ـ درباره توافق تبادل سوخت با ترکيه و برزيل است و در آن درخواست براى آغاز مذاکرات فنى ارائه شده است.»

خبرگزارى رويترز نیز گزارش داد که داووداوغلو از قصد ايران براى مذاکره با اتحاديه اروپا درباره برنامه هسته‌اى پس از پايان ماه رمضان صحبت کرده است.

وى ضمن خبردادن از ديدار قريب‌الوقوع سعيد جليلى دبير شوراى عالى امنيت ملى با کاترين ‌اشتون مسئول سياست خارجى اتحاديه اظهار کرد که آنکارا در تلاش است مذاکرات بين‌المللى را در سريعترين زمان ممکن احيا کند. داوود اوغلو گفت: «متکى تاکيد کرد که به برگزارى نشست پس از ماه رمضان تمايل دارد. قطعا اين مسئله به جريان تحولات بستگى دارد اما هيچ‌کس در اصل با برگزارى نشست مخالف نيست.»

پیش از دیدار با منوچهر متکی، وزاری خارجه برزیل و ترکیه درباره مسئله‌ هسته‌‌اى ايران گفت‌وگو کردند. در مورد این دیدار داووداوغلو در کنفرانس خبرى مشترک با آموريوم گفت: «هر موضوع درباره‌ ايران به صورت مستقيم ترکيه را تحت تاثير قرار مى‌دهد؛ به همين دليل ما نمى‌توانيم منتظر بمانيم.» وزير امور خارجه برزيل نیز گفت: «بعضى‌ها مى‌گويند برزيل، ترکيه را درباره‌ مسئله‌ هسته‌اى ايران تنها گذاشته است اما اين موضوع درست نيست.»

داووداوغلو درباره دیدار با منوچهر متکی گفت: در اين ديدار راه‌هاى لازم براى ادامه روند ديپلماتيک ميان گروه 5+1 با ايران مورد بحث و بررسى قرار گرفت. وزير امور خارجه‌ ترکيه ادامه داد: ما براى حل مسئله‌ى صلح‌آميز هسته‌اى ايران تلاش مى‌کنيم. در واقع بيانيه تهران گامى در جهت اعتمادسازى است و نبايد اين بيانيه به عنوان تنها راه حل براى حل مسئله هسته‌اى ايران تلقى شود. همچنين آموريوم گفت: «هدف از اين ديدار اين است که نظر ايران براى ايجاد صلح در اين‌باره مورد استفاده قرار گيرد.» وزير امور خارجه برزيل ادامه داد:« معتقديم که به سمت حل موضوع هسته‌اى ايران حرکت مى‌کنيم و براى آينده‌ مشترک ما، مذاکرات بيشتر در اين‌باره لازم و شرط است.»


نظر شما :