دیپلمات‌های پناهنده

۳۱ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۳ کد : ۸۷۴۸ اخبار اصلی
وقتی خبراستعفای کنسول سفارت ایران در اسلو منتشر شد، تصور نمی‌شد که موضوعی به نام پناهنده شدن دیپلمات‌های ایرانی به سوژه رسانه‌ها تبدیل شود.
دیپلمات‌های پناهنده

دیپلماسی ایرانی: وقتی برای اولین بار تلویزیون دولتی نروژ (ان آر کی) در 15 دی 1388، با پخش مصاحبه‌ای با محمدرضا حیدری، کنسول سفارت ایران در اسلو، از استعفای او در اعتراض به وقایع روز عاشورا خبر داد، تصور نمی‌شد که موضوع خبری جدیدی در رسانه‌ها به راه بیفتد که تا ماه‌ها ادامه یابد. موضوعی به نام استعفا و پناهنده شدن دیپلمات‌های ایرانی.

اگرچه سفارت ایران در نروژ ضمن تکذیب خبر استعفای این دیپلمات، اعلام کرد که دوره خدمت آقای حیدری ماه پیش از آن به پایان رسیده بود، با این حال با استعفای دو دیپلمات دیگر ایران در فنلاند و بلژیک، موضوع استعفا و پناهنده شدن دیپلمات‌های ایرانی به سوژه‌ای برای رسانه‌ها تبدیل شد.

این خبر بارها و بارها در رسانه‌ها منعکس شد و این دیپلمات‌ها با مصاحبه با رسانه‌های مختلف از دلایل اقدام خود سخن گفتند. این موضوع روز گذشته (سه شنبه) نیز در کنفرانس مطبوعاتی رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران مطرح شد و مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره درخواست پناهندگی دو دیپلمات ایرانی در کشورهای اروپایی گفت: «کسی در وزارت امور خارجه انگیزه آنها را باور نمی‌کند...در این اقدام بیشتر نوعی ترجیح منافع شخصی و خانوادگی به منافع ملی، قابل توجه است.»

سخنگوی وزارت خارجه درباره این دو دیپلمات سابق گفت: «دو نفر از کارمندان وزارت خارجه در فنلاند و بلژیک بعد از پایان ماموریت خود ادعا کرده‌اند قصد بازگشت به کشور را ندارند در حالی که یکی از این دو در اسفند سال 88 ماموریت 3 ساله‌اش پایان یافته است. با توجه به اینکه جایگزین وی عازم نشده بود این ماموریت تا 29 مرداد تمدید شد و بعد از پایان ماموریت مدت تمدید شده ایشان اعلام کرد به خاطر وضعیت فرزندان محصلش می‌خواهد مدتی بیشتر بماند.»

اشاره مهمانپرست به حسین علیزاده، دیپلمات سفارت ایران در فنلاند بود که دو هفته پیش از سمت خود استعفا کرد و اعلام کرد که به صف مخالفان دولت پیوسته است. پیش از این مهمانپرست، در واکنش به انتشار خبر استعفای آقای علیزاده گفته بود که او کارشناس اقتصادی سفارت ایران در هلسینکی بوده، اما دوره مأموریت او در مردادماه تمام شده است.

مهمانپرست در ادامه به وضعیت فرزاد فرهنگیان، رایزن دوم و وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در بروکسل که به تازگی از مقام خود کناره‌گیری کرده است گفت: «همچنین فرهنگیان نیز 30 شهریور 89 ماموریت 3 ساله‌اش به پایان می‌رسید و در روزهای آخر در حال انجام اقدامات برای پایان ماموریتش بود. اینکه ادعا می‌شود این دو مشغول کار بودند و به دلایل خاص استعفا داده‌اند اینطور نیست اگر کسی قصد سیاسی داشته باشد بعد از گرفتن 15 ماه حق ماموریت این کار را انجام نمی‌دهند ما این اقدامات را تخلف اداری محسوب می‌کنیم همه کارمندان وزارت خارجه باید بعد از پایان ماموریتشان به کشور بازگردند و بعد از تعیین تکلیف سازمانی هر تصمیمی‌ که می‌خواهند برای آینده خود بگیرند اقدام کنند.»

در حالی مهمانپرست موضوع بازگشت این دیپلمات‌ها را مطرح می‌کند که فرزاد فرهنگیان رایزن دوم ایران در بروکسل اعلام کرد که خواهان پناهندگی سیاسی از کشور نروژ است. پیش از این منابع خبری نروژ به نقل از سخنگوی اداره مهاجرت این کشور گزارش داده بودند که این کشوربا درخواست محمدرضا حیدری، عضو مستعفی سفارت جمهوری اسلامی ‌ایران در اسلو موافقت کرده بود.

محمد رضا حیدری کنسول سفارت ایران در اسلو که در مجموع بیست سال در حوزه حقوق کنسولی در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ‌ایران مشغول کار بود، اولین دیپلمات بلندپایه ایرانی در دو دهه گذشته بود که به طور رسمی‌ به کشوری دیگر پناهنده می‌شد.

منوچهر متکی در واکنش به خبر استعفا و پناهنده شدن این دیپلمات ایرانی گفته بود: «این فرد استعفای خود را تقدیم مسئولین سفارت ایران در نروژ کرده بود اما با توجه به پذیرفته نشدن درخواستش قاعدتا باید به کار و ماموریتش در این کشور خاتمه می‌داد و به فعالیت خود در وزارت خارجه می‌پرداخت.»

با این حال این دیپلمات به ایران بازنگشت و با ترغیب همکاران خود به پیوستن به او به یکی از خبرسازان چندماه اخیر تبدیل شد.


( ۳۸ )

نظر شما :