مبارک به امريکايى‌ها: حتى يک کلمه از حرف ايرانى‌ها را باور نکنيد!

۲۰ آذر ۱۳۸۹ | ۲۲:۳۱ کد : ۹۶۱۰ اقتصاد و انرژی
مبارک از سوريه و قطر به شدت انتقاد مى‌کند و مى‌گويد هر دوى آنها وابسته به ايران هستند ولى با اين حال از واشنگتن درباره برخورد با سوريه بارها مى‌پرسد و مى‌گويد با چنين برخوردى مخالف است.
مبارک به امريکايى‌ها: حتى يک کلمه از حرف ايرانى‌ها را باور نکنيد!

ديپلماسى ايرانى: ويکى‌ليکس همچنان جنجال به پا مى‌کند. هنوز هم ايران و رابطه آن با ديگر کشورهاى خاورميانه در راس اسناد پر سر و صداى ويکى‌ليکس قرار دارد. در اين ميان سند جديدى منتشر شده که اين بار مرتبط با مصر و رابطه آن با ايران است.

به گزارش شبکه خبرى الجزيره، در سند تازه انتشار يافته ويکى‌ليکس آمده است که در تاريخ 9 فوريه 2009 جورج ميچل، نماينده ويژه اوباما در امور خاورميانه در سفرى که به مصر داشته، حسنى مبارک، رئيس جمهورى اين کشور به او گفته است: «حتى يک کلمه‌‌ از حرف‌هاى ايرانى‌ها را باور نکن.»

مبارک همچنين در يکى از سفرهايش به واشنگتن از سوريه و قطر به شدت انتقاد مى‌کند و مى‌گويد هر دوى آنها وابسته به ايران هستند ولى با اين حال از واشنگتن درباره برخورد با سوريه بارها مى‌پرسد و مى‌گويد با چنين برخوردى مخالف است.

وى همچنين به امريکايى‌ها مى‌گويد که آمادگى کامل دارد تا با اسرائيل عليه هر کسى که با ايران همکارى مى‌کند، فعاليت کند به خصوص اين که گروهى وابسته به حزب الله را در مصر کشف کرده که گمان مى‌کند برخورد با گروه‌هاى وابسته به ايران را لازم مى‌سازد.

مبارک همچنين از واشنگتن انتظار دارد تا براى به انزوا کشاندن ايران بيش از پيش تلاش کند تا تمهيدات برخورد با آن مهيا شود.

در نامه ديگرى از مجموعه نامه‌هاى منتشر شده ويکى‌ليکس آمده است که خانم مارگارت اسکوبى، سفير امريکا در قاهره به وزارت امور خارجه اين کشور توصيه مى‌کند که روابطش را با قاهره توسعه دهد چرا که مصر قابل اعتمادترين هم‌پيمان واشنگتن در خاورميانه محسوب مى‌شود.

در اين نامه که خطاب به هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا نوشته شده، آمده است، درباره امور منطقه بايد بگويم که ميچل سفر به جايى را به قاهره انجام داده است، به خصوص اين که به حسنى مبارک گفت: به اينجا آمدم تا نصايح شما را بشنوم و اجرا کنم. اين عبارت از اين بابت مهم است که مصرى‌ها احساس کردند که آن قدر خوب با آنها رفتار شده که اکنون کار به جايى رسيده که فرستاده رئيس جمهور چنين ادبياتى را در صحبت‌هايش با آنها به کار مى‌برد. و بدترين حالت اين است که از عمد بخواهيم توصيه‌هايشان را گوش ندهيم و بخواهيم ديدگاهمان را بر آنها تحميل کنيم. بايد از ابو الغيط تشکر کنيم که در برقرارى آتش‌بس در غزه نقش حياتى ايفا کرد و تمام تلاش خود را به کار بست تا جلوى خونريزى گرفته شود.

در اين نامه همچنين از تعلل امريکا در کمک‌رسانى به دولت مصر انتقاد شده و آمده است، دولت مصر از اين که کنگره براى اعطاى کمک‌هاى مالى به قاهره شرط گذاشته ناخرسند است. آنها از اين که کمک‌هاى مالى واشنگتن به آنها از 415 ميليون دلار در سال 2008 به 200 ميليون دلار در سال 2009 رسيده، ناخرسندند و مى‌گويند که واشنگتن با اين کار قصد داشته اين پيام را به ما برساند که شما براى ما اهميتى نداريد و فايده‌اى براى ما در منطقه نداشته‌ايد.

در بخش ديگرى از اين نامه همچنين به انزجار قاهره از کمک‌هاى مالى امريکا براى گسترش دموکراسى در مصر اشاره شده است.

درباره کمک‌هالى مالى مصر نيز آمده است، مصرى‌ها در بخش کمک‌هاى نظامى امريکا به ارتش کشورشان احساس تبعيض مى‌کنند، چرا که مى‌گويند، کمک‌هاى نظامى امريکا ظرف 30 سال گذشته به رغم وجود تورم به طور ثابت 5/1 ميليارد دلار بوده در حالى که کمک‌هاى نظامى امريکا به اسرائيل دائما افزايش يافته است.

سفير امريکا در قاهره به هيلارى کلينتون توصيه مى‌کند که در نامه‌هايش به حسنى مبارک از عبارت‌هاى فاخر و احترام‌آميز استفاده کند تا نظر مساعد مصر جلب شود.

ويکى‌ليکس مى‌نويسد نامه سفير امريکا در واشنگتن در پاسخ به نامه تند وزارت امور خارجه امريکا به سفارت‌خانه‌اش که يادآور شده بود قاهره در برخى موارد به هم‌پيمان لج‌بازى تبديل مى‌شود که دائما با همه چيز مخالفت مى‌کند و بهتر است از برخى امور دست بردارد تا بحران‌ها کاهش يابد، است. اشاره وزارت امور خارجه امريکا به بازداشت ايمن نور، رهبر حزب غد بود که مسئولان امريکايى هنگامى که با حسنى مبارک ديدار کردند و از او خواستند که براى آزادى او اقدام کند، بر آشفت و پاسخ آنها را با عصبانيت داد.

ويکى‌ليکس همچنين نامه ديگرى که مربوط به مى 2009 است را منتشر مى‌کند که در آن آمده است که حسنى مبارک، رئيس جمهورى مصر قصد دارد در انتخابات آتى مصر نامزد شود و قطعا هم مجددا رئيس جمهور خواهد شد. در اين نامه آمده است که مبارک تنها در صورت مرگ کرسى رياست جمهورى را ترک مى‌کند نه از طريق انتخابات دموکراتيک چرا که اصولا در مصر انتخابات آزاد معنا ندارد.

در اين نامه درباره جانشينيان احتمالى مبارک آمده است، شانس جمال مبارک براى تکيه زدن بر کرسى رياست جمهورى مصر از همه بيشتر است البته عمر سليمان، رئيس سازمان امنيت مصر و "اسب سياه" عمرو موسى نيز از شانس بالايى براى نشستن به جاى مبارک برخوردارند. مبارک شخصا نسبت به موروثى شدن حکومت موضع دارد ولى معتقد است که بايد فردى بر سر کار بيايد که همانند خودش قدرت داشته باشد و عادلانه رفتار کند. وى خود را به دليل اين که سابقه نظامى داشته چهره‌اى قوى مى‌داند ولى چنين نگاهى را نسبت به پسرش جمال ندارد چون او سابقه نظامى ندارد و اين موضوع او را ناراحت مى‌کند.

سفير امريکا در قاهره در اين نامه تاکيد مى‌کند که واشنگتن نبايد به مصر فشار بياورد که اصلاحات سياسى را به هر قيمتى شده انجام دهد. چرا که مبارک خود را سکولارى مى‌داند که به اعتقاد او نبايد دين در سياست دخالت کند و فشار امريکا براى انجام اصلاحات را مغاير چنين مسيرى مى‌داند. مبارک همواره سرنوشت شاه ايران را جلوى چشم خود مى‌آورد و مى‌گويد فشارهاى امريکا براى انجام اصلاحات در ايران باعث شد تا شاه سقوط کند و انقلاب اسلامى جاى آن را بگيرد.

اسکوربى در اين نامه هشدار مى‌دهد که اشتباه امريکا در تضعيف پرويز مشرف در پاکستان که در نهايت سقوط کرد و در مقابل طالبان تقويت شد را نبايد در مصر تکرار کرد.

اسکوربى همچنين ياداور مى‌شود که مبارک بر خلاف بسيارى از رهبران دنيا هيچ مشاور ويژه‌اى که به او مشاوره ويژه در امور مختلف دهد لا اقل به صورت علنى ندارد چرا که براى هر کس صلاحيت‌هايى تعريف کرده که اجازه نمى‌دهد کسى از صلاحيت‌هايش فراتر رود.


نظر شما :