تقسیم کار تلویحی روسیه و چین بر سر ایران

۰۳ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۱۳۸۰ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: محمود شوری
تقسیم کار تلویحی روسیه و چین بر سر ایران
وزير امور خارجه‌ روسيه اعلام کرد کهمسکو خواستار حل مساله‌ هسته‌ای ايران از طريق ابزارهای سياسی است. این در حالی است که مسکو اخیرا تلاشی در راستای تاخیر تحریم‌ها علیه تهران اعمال نداشته و چین در این زمینه ایفای نقش می‌کند.
 
گفتاری از محمود شوری، مدیر گروه مطالعات اوراسیا، پژوهشگر مسائل روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام:
 
پس از اتفاقاتی که در مذاکرات روسیه و امریکا در ارتباط با کاهش تسلیحات استراتژیک افتاد، پیشرفت‌هایی در این خصوص میان دو کشور در حال تحقق است. در این شرایط روس‌ها ناگزیرند همراهی و همکاری بیشتری را با امریکاییان دنبال کنند و این مساله می‌تواند بر نقش آفرینی روسیه در برنامه هسته‌ای ایران تاثیرگذار باشد.
 
در واقع مجموع روابط رو به بهبود امریکا و روسیه طی ماه‌های اخیر می‌تواند موجب همدلی بیشتر مسکو و واشنگتن در بحث هسته‌ای ایران شود.
 
از سوی دیگر به نظر می‌رسد که روسیه و چین برای ایفای نقش در مساله هسته‌ای ایران به شکلی تلویحی تقسیم کار کرده‌اند؛ چندان تفاوتی ندارد که کدام طرف در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران مکث یا توقفی را سبب شود چراکه هر کدام که مکثی را در این روند ایجاد کنند عملا نتیجه حاصله برای همه طرف‌های درگیر در مساله هسته‌ای ایران مشابه است.
 
شاید روس‌ها در حال استفاده از فرصتی هستند که با نقش آفرینی چین در به تاخیر انداختن تحریم‌ها علیه ایران حاصل شده است، در واقع چنین به نظر می‌رسد که مسکو تاحدودی نقش آفرینی در موضوع هسته‌ای ایران در برابر غرب را به چین سپرده است. شاید مسکو در شرایط کنونی نیازی نمی‌بیند که خود را وارد این عرصه کرده و در برابر امریکا قرار دهد.
 
بازی با کارت ایران
در معادلات استراتژیک چین و روسیه امتیازگیری از غرب بر سر موضوع هسته‌ای ایران مطرح است؛ هر دو کشور تلاش دارند در شرایط مختلف با کارت ایران در مقابل غرب بازی کرده و هر زمان که احساس نیاز کردند به همکاری بیشتر با غرب بپردازند و هر زمان که مشکلی با غرب داشتند، گرایش مخالف را انتخاب کنند.
 
مساله این است که در یک زمان واحد تاکنون شاهد نبوده‌ایم که هم روسیه و هم چین به همکاری مستحکم با امریکا اقدام کنند چراکه در این صورت ممکن است فضای بازی و کارت بازی ایران را از دست بدهند.
 
این تقسیم کار تلویحی میان روسیه و چین فضایی را ایجاد کرده که در شرایط مختلف هر طرف بتواند نقش مقابل امریکا را ایفا کند.
 
بای توجه داشت که با تغییر شرایط ممکن است نقش‌ها نیز تغییر کند، زمانی را هم شاهد بوده‌ایم که در بحث هسته‌ای ایران چین همکاری بیشتر با امریکا را انتخاب کرده و روسیه ساز مخالف را به صدا درآورده است.
محمود شوری

نویسنده خبر

کارشناس مسائل بین‌المللی

اطلاعات بیشتر


نظر شما :