تاثیر سفر حریری بر روابط ایران و اعراب

۱۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۰ کد : ۱۱۳۸۶ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: محمد ایرانی
گفتاری از محمد ایرانی
تاثیر سفر حریری بر روابط ایران و اعراب
به گفته کاردار ايران در بيروت توافق نهایی برای سفر سعد حريری به تهران صورت گرفتهو با فراهم شدن مقدماتاين سفر تاريخ آن به زودی نهايی می‌‌شود.
 
گفتاری از محمد ایرانی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل لبنان:
 
روابط ایران و لبنان مدت طولانی تحت تاثیر ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان به طور ملموسی کاهش پیدا کرده بود و این کاهش روابط به ویژه در دسته بندی های سیاسی داخلی لبنان خود را نشان می‌داد. به هر حال ایران و سوریه در کنار حزب الله و معارضه قرار داشتند در صورتی که آقای حریری دسته بندی جداگانه به نام گروه 14 مارس را به همراه دیگر گروه های مسیحی و اهل سنت رهبری می‌کردند. پس از برگزاری اجلاس دوحه – بیش از یک سال گذشته- تحولی رخ داد که تقیربا همه گروه‌های داخلی لبنان و بازیگران منطقه‌ای توافق کردند که تنش‌های داخلی لبنان کاهش یافته و آشتی ملی جایگزین آن شود.
 
بعد از این توافق شاهد انتخابات لبنان بودیم که به این وضعیت کمک کرد و نوعی ثبات را در لبنان برقرار ساخت. به لحاظ داخلی می‌توان نتیجه گرفت که گروه‌های لبنانی از وضعیت موجود راضی هستند به ویژه جناح‌هایی که معتقد بودند که منافع اساسی لبنان به دلیل درگیری‌های داخلی به خطر افتاده و باید هرچه زودتر ثبات در کشور حاکم شود.
 
تحرکات دیپلماتیک سعد حریری
 
تحرک آقای سعد حریری در قالب دیدارهای خارجی ایشان با آرام شدن اوضاع داخلی و انتخاب وی توسط اکثریت نمایندگان مجلس به عنوان رئیس دولت پس از سفر ایشان به عربستان، مصر و فرانسه آغاز شد؛ طی این تحرکات بحث بر سر سفر وی به سوریه بود لذا با سفر ایشان به سوریه بسیاری از مسائل در صحنه داخلی لبنان و همچنن صحنه منطقه تحت تاثیر قرار گرفت.
 
جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از محورهای مهم در لبنان پس از سفر آقای سعد حریری به سوریه بدنبال این مساله بود که آیا آقای حریری به ایران سفر خواهد کرد یا خیر.
 
می‌توان گفت که شاید این اعتقاد در داخل لبنان جدی باشد که حفظ و گسترش رابطه دولت با همه طرف های صاحب نفوذ در لبنان اهمیت داشته و به ثبات سیاسی در این کشور کمک می‌کند. این واقعیتی تجربه شده در صحنه لبنان است و حتی سفرهای مقام های این کشور به کشورهایی چون عربستان یا فرانسه همواره به ثبات لبنان و سوریه کمک می‌کرده است.
 
حال در ارتباط با این سوال که آیا حفظ و گسترش رابطه لبنان با ایران می‌تواند به ثبات سیاسی داخلی لبنان کمک کند یا خیر باید گفت که این واقعیتی است که سفر آقای حریری به تهران می‌تواند به وضعیت داخلی کشورش کمک کند.
 
لذا یک بعد این سفر به توافقاتی که در سطح دولت های صاحب نفوذ در لبنان بازمی‌گردد یعنی به نظر می‌رسد که سفر آقای حریری به ایران در قالب یک نگرش یا توافقی منطقه‌ای خواهد بود.
 
مساله دیگر نقش سوریه است؛ به نظر می‌رسد که اهمیت نقش سوریه و عربستان در لبنان به اندازه‌ای است که می‌توان تحلیل کرد به میزان نزدیک شدن سوریه و عربستان، سفر آقای حریری به ایران برنامه ریزی می‌شود. در واقع پس از سفر ماه گذشته آقای بشار اسد به عربستان بود که سفر آقای حریری به تهران مورد بحث محافل مختلف منطقه قرار گرفت.
 
سفر حریری به تهران
 
علاوه بر توسعه روابط دوجانبه که می‌تواند بخشی از سفر سعد حریری به ایران باشد تصور می‌شود که حفظ رابطه مناسب با تهران از سوی آقای حریری در دستور کار همه دولت‌های گذشته لبنان نیز بوده اما این وظیفه اکنون در شرایطی که لبنان بهترین رابطه را با عربستان، فرانسه و سوریه دارد، باید بررسی کرد که می تواند مورد توجه بسیاری از محافل باشد. همچنین این سفر کمک بسیاری به شخص آقای حریری، گروه 14 مارس و گروه معارضه خواهد کرد.
 
در ارتباط با تاثیر این سفر بر سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه باید گفت که گروه‌های طرفدار ایران در لبنان نیز از این سفر رضایت دارند و معتقدند که حفظ رابطه رسمی میان دو کشور به صحنه کاتر گروه‌های در داخل لبنان کمک می‌کند.
 
معتقد نیستم که سفر آقای حریری به ایران وضعیت ما را در منطقه با چالش بیشتری مواجه کند؛ به طور معمول این طور بوده که سفر روسای دولت لبنان به ایران تا اندازه‌ای بنا به خواست و نظر سوریه و عربستان بوده است. اکنون هم اگر از همین زاویه سفر سعد حریری به تهران را تحلیل کنیم این سفر می‌تواند در نگاه روابط ایران با کشورهای عربی موثر باشد.
 
محمد  ایرانی

نویسنده خبر


نظر شما :