نشانه‌های دگرگونی در مواضع هسته‌ای ایران

۱۳ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۵ کد : ۱۱۳۸۸ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین سلیمى
گفتاری از دکتر حسین سلیمی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی برای دیپلماسی ایرانی.
نشانه‌های دگرگونی در مواضع هسته‌ای ایران
فشار بر ایران در ابعاد اقتصادی، سیاسی، روابط خارجی و حتی نظامی و دفاعی هر روز بیش از پیش نمایان می‌شود. در این شرایط آیا احتمال پذیرش پیشنهاد آژانس از سوی تهران وجود دارد؟

گفتاری از دکتر حسین سلیمی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی:
به نظر می‌رسد که اگر قرار باشد تحولی در دیپلماسی یا مواضع ایران رخ دهد، به بیان یا زبان دیگری ظهور خواهد یافت؛ نشانه‌های این دگرگونی وجود دارد. مقام‌های ایرانی اعلام می‌کنند که تبادل سوخت را به طور اساسی پذیرفته‌اند و قصد دارند در مورد مکانیسم و شیوه‌های اجرایی این کار بحث و گفت و گو کنند خود نشانه‌ای برای این موضوع است.

اما در این بحث که یک موضع مبهم که در جریان مذاکرات بالا و پایین می‌شود این بار بتواند مانع برخی اقدامات علیه ایران شود مورد تردید است چراکه در بیانات کشورهای غربی (1+5) دیده می‌شود که مواضع مبهم و حرکت سینوسی سیاست‌های ایران برای خرید زمان است. لذا به نظر می‌رسد که این بار موضع مبهم نتواند مانع گسترش فشارها بر علیه ایران باشد مگر این که تهران و غرب به توافقی جدی در این زمینه دست یابند.

غرب و تحریم‌ها
این طور که از اظهارات مقام‌های غربی برمی‌آید همان طور که در استراتژی جدید ایالات متحده امریکا نیز مطرح بود به نظر می‌رسد اگر مسیر مذاکره به انجام نرسد غرب دو کار را به طور همزمان پیگیری خواهد کرد؛ اول ایجاد سپر دفاعی موشکی در اطراف ایران که به گونه‌ای سامانه‌های دفاع موشکی را برای مهار قدرت موشکی ایران در کشورهای مختلف تقویت می‌شود و دوم طرح و تصویب تحریم‌های جدیدی که بسیاری از آنها ممکن است متوجه اشخاص، نهادها و موسسات مشخص در ایران باشد.

در واقع از بیان غرب مشهود است که آنها به دنبال تحریم‌های عمومی که بخواهد شرایط کلی اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده و مردم ایران را متضرر کند، مد نظر نیست و آنها بیشتر مایلند موسسات خاصی را که دست اندرکار فرایندها و پروژه‌های هسته‌ای و موشکی ایران هستند را تحت فشار قرار دهند.
 
حسین سلیمى

نویسنده خبر

استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی

اطلاعات بیشتر


نظر شما :