تلاش شدید اعراب برای جدا کردن سوریه از ایران

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۳ کد : ۱۲۳۳۳ اخبار اصلی
انقلاب‌های عربی این بار به سوریه رسیده است. سوریه‌ای که هر گونه تحولی در آن می‌تواند تمامی معادلات منطقه را تغییر داده و تعریفی تازه در معادلات سیاسی به وجود بیاورد. در این میان ایران، ترکیه و امریکا در کنار جامعه عربی بیشترین تاثیرپذیری را از این تحولات خواهند داشت
تلاش شدید اعراب برای جدا کردن سوریه از ایران
دیپلماسی ایرانی: انقلاب‌های عربی این بار به سوریه رسیده است. سوریه‌ای که هر گونه تحولی در آن می‌تواند تمامی معادلات منطقه را تغییر داده و تعریفی تازه در معادلات سیاسی به وجود بیاورد. در این میان ایران، ترکیه و امریکا در کنار جامعه عربی بیشترین تاثیرپذیری را از این تحولات خواهند داشت. به ویژه ایران و ترکیه که هر کدام به نوعی با پرونده سیاسی سوریه رابطه مستقیم دارند و در حال حاضر نیز تلاش می‌کنند که تحولات سوریه کمترین تبعات را برای آنها داشته باشد. در این میان ظاهرا امریکایی‌ها و متحدان عربشان شیطنت‌های تازه‌ای را آغاز کرده‌اند تا بتوانند از طریق سوریه بیشترین ضربه را به ایران بزنند و هم‌زمان کمترین آسیب را از آن متحمل شوند.

روزنامه لبنانی النهار در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: در حالی که ترکیه تماس‌‌های تازه‌ای را با نظام سوریه برقرار کرده تا بدین ترتیب بتواند جلوی استفاده از زور در برابر تظاهرکنندگان را در مناطق مختلف سوریه بگیرد، در عین حال بر لزوم انجام اصلاحات در سوریه نیز تاکید دارد. گفته می‌شود تحرکات تازه ترکیه در امور داخلی سوریه در پی تماس شخص باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا با رهبران ترک صورت گرفته است. منابع آگاه اعلام کردند که مواضع امریکا در قبال سوریه از روز جمعه تغییرات شگرفی را شاهد بوده است. گفته می‌شود ایالات متحده از این که همانند لیبی نتوانسته مواضع قاطعانه‌ای در برابر قلمع و قمع و کشتار مردم سوریه اتخاذ کند، احساس شرمندگی می‌کند. به گفته این منابع امریکا تصمیم گرفته که دیگر بیش از این در برابر سرکوب‌های حکومت سوریه ایستادگی نکند و این گونه برداشت نشود که سیاست امریکا در برابر سوریه شبیه سیاست‌های این کشور در برابر ایران و تحولات پس از انتخابات آن بوده است. این منابع همچنین تاکید می‌کنند که باراک اوباما شخصا با مقامات ترکیه تماس گرفته و از آنها خواسته که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را قانع کنند که بیش از این دست به خشونت در برابر تظاهرکنندگان نزند. در همین رابطه گفته می‌شود که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به تقاضاهای ترکیه اصلاحات گسترده و واقعی را در کشور آغاز کرده تا بدین ترتیب بتواند نظر مثبت مقامات ترکیه را جلب کند. همچنین برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز تلاش دارندا هر آنچه در توان دارند برای کمک به حکومت سوریه به کار گیرند تا این کشور بتواند از بحران‌های جاری در کشور به سلامت خارج شود. آنها معتقدند که کمک به حکومت سوریه و عدم فشار خارجی دو ابزار مهمی است که می‌تواند به حکومت سوریه کمک کند که از این وضعیت نجات یابد. البته هدف آنها از این شیوه حمایت از سوریه به این دلیل است که انتظار دارند چنین حمایت‌هایی را از خود این کشورها نیز در برابر تحولات داخلی‌شان ببینند.

در ادامه این یادداشت به تلاش‌های امریکا و متحدان عربش برای دور کردن سوریه از ایران اشاره شده و آمده است: با این حال حمایت از حکومت سوریه نیز چندان بی‌هزینه صورت نمی‌گیرد. آنها در حالی از سیاست‌های اصلاح‌طلبانه بشار اسد حمایت می‌کنند که تلاش دارند نظام سوریه را بدین ترتیب از ایران دور کرده و این گونه القا کنند که نزدیکی سوریه به ایران سبب افزایش تنش در داخل سوریه شده و امنیت و ثبات آن را به مخاطره می‌اندازد. آنچه باعث می‌شود که از سیاست‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال تحولات سوریه چنین برداشتی کنیم، سفر اخیر شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات به دمشق است که در دیدار با بشار اسد به او گفت که کشورهای عربی از اصلاحات بشار اسد قویا حمایت می‌کند به شرطی که در این بعد سیاسی دوری تدریجی از ایران نیز مد نظر باشد. وی به بشار اسد گفته است که جامعه عربی درک می‌کند که دوری از ایران نمی‌تواند ناگهانی صورت بگیرد. در پی این سفر و فشارهای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بوده است که به گفته منابع آگاه دیپلماتیک سفر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران که چند روز پیش قصد سفر به دمشق را داشت به دلیل مخالفت مقامات سوری تا زمان مناسب دیگری به تعویق افتاده است. به گفته این منابع این حرکت پاسخ ساده دمشق به شورای همکاری خلیج فارس در راستای کم‌رنگ کردن روابط با ایران محسوب می‌شود.

در این یادداشت در ادامه به دلایل اتهام‌زنی سوریه به جریان المستقبل نیز اشاره شده و آمده است: از سویی اطلاعات تازه نشان می‌دهد که هدف سوریه از اتهام‌ زدن به جریان المستقبل به ریاست سعد حریری که مورد حمایت عربستان است در حقیقت هشداری به ریاض و دیگر متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس است که در صورت سرکوب خشونت‌ها در جنوب سوریه به ویژه مناطق سنی‌نشین، حق دخالت در این موضوع را ندارند. سوریه همچنین تلاش کرده ثانیا، سوریه به کشورهای غربی نیز هشدار مشابهی داده است. گفته می‌شود به همین دلیل است که پس از سفر مقامات عالی‌رتبه کشورهای خلیج فارس و ترکیه به دمشق رویکرد رسانه‌ای شبکه‌های عربی در برابر تحولات سوریه تغییر کرد و تا اندازه‌ای معتدل شده است.

نویسنده این یادداشت در ادامه می‌نویسد: البته کشورهای حاشیه خلیج فارس از سیاست‌های امریکا و غرب در برابر سوریه به شدت گله دارند و می‌گویند که اصلاحاتی که لازم بوده در سوریه صورت نگرفته در حالی که ایالات متحده در مقایسه با اتفاقاتی که در دیگر کشورهای عربی به ویژه کشورهای متحد با واشنگتن اتخاذ کرده بود، بر سر سوریه نرمش بسیاری از خود نشان داده است.

در پایان این یادداشت آمده است: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظام سوریه در برابر آخرین فرصت برای اصلاحات قرار گرفته است. به اعتقاد آنها نظام سوریه و بشار اسد برای انجام اصلاحات به مصلحت می‌داند که در برابر هر گونه اعتراضی بایستد. حداقل فایده این فرصت این است که کشورهای عربی می‌توانند بر روی سوریه کار کنند که از یک سو اصلاحات کافی و وافی در کشور انجام دهد و از سوی دیگر ایران را از سوریه دور کنند. کشورهای این منطقه توانستند بر سر یمن نقش میانجی ایفا کرده و بحران جاری در آن را حل و فصل کنند اکنون نیز گمان می‌کنند که می‌توانند با سوریه همان سیاست را اتخاذ کرده و شرایطی را که گمان می‌کنند به نفع سوریه و منطقه است، اعمال کنند. تحرکی که ظاهرا مورد تایید جامعه غربی نیز هست. 

نظر شما :