احزاب مخالف یمن و تشکیل شورای موقت ریاست جمهوری

۲۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۳۶۹۷ سرخط اخبار

احزاب مخالف یمن از تصمیم خود برای تشکیل شورای موقت ریاست جمهوری با هدف انتقال قدرت و حکمرانی بر مناطقی که کنترل آن به دست مخالفان است، خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اماراتی البیان، یکی از رهبران مخالفان یمن اظهار داشت: احزاب مخالف "اللقاء المشترک" تصمیم گرفتند تا روند تشکیل شورای موقت ریاست جمهوری را آغاز کنند.

وی در ادامه افزود: قرار است این شورا بر مناطقی که کنترل آن تحت اختیار مردم یمن است حکمرانی کنند.

دبیرکل حزب اتحاد نیروهای مردمی مخالف یمن تاکید کرد: شورای موقت ریاست جمهوری به محض تشکیل شدن، فعالیت‌های خود را در مناطقی که کنترل آن از دست نظام حاکم یمن خارج شده است، آغاز می‌کند.

وی در ادامه افزود: این شورا نماینده ملت یمن در زمینه‌های مختلف خواهد بود و فعالیت‌های خود را با هدف نشان دادن اراده‌ی ملت آغاز خواهد کرد.

این مقام یمنی همچنین عنوان داشت: روند سازش سیاسی در یمن می‌تواند ادامه پیدا کند البته به شرط آنکه عبد ربه منصور هادی، معاون رئیس جمهوری یمن که در حال حاضر جانشین وی به شمار می‌آید، طرح شورای همکاری خلیج (فارس) را اجرا کند، هر چند که مخالفان زیاد منتظر نخواهند ماند.

وی در ادامه افزود: شرایط سیاسی در یمن در دو مسیر حرکت می‌کند؛ اول درخواست‌ها برای اجرای طرح شورای همکاری خلیج (فارس) و مسیر دوم آماده‌سازی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری.

این رهبر مخالفان یمن همچنین عنوان داشت: انقلاب مردم یمن همانطور که در زمان حضور علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن در کشور ادامه داشت تا زمان تکمیل روند انتقال قدرت ادامه خواهد داشت. طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در گفت‌وگو با ما از اجرای طرح شورای همکاری خلیج (فارس) استقبال کردند.

این در حالی است که قرار است وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس فردا (سه‌شنبه) در جده نشستی را در خصوص مسائل منطقه به ویژه یمن برگزار کنند.

محمد قحطان، سخنگوی احزاب اللقاء المشترک اظهار داشت: شرایط به نفع تحقق ثبات در کشور نیست. قدرت هر چه سریعتر باید منتقل شود تا بتوانیم موارد درج شده در طرح شورای همکاری خلیج (فارس) را محقق کنیم.

از سوی دیگر، عبد ربه منصور هادی روز یکشنبه در دیدار با نماینده‌ی سازمان ملل در صنعاء درخصوص شرایط این کشور و همچنین درگیری‌ میان ارتش و اعضای القاعده که باعث کشته و زخمی شدن صدها تن و مهاجرت 30 هزار تن شده است بحث و تبادل نظر کرد.

درگیری‌های شنبه شب میان اعضای القاعده و نیروهای امنیتی یمن نیز به کشته شدن 22 تن از اعضای القاعده و 14 تن از سربازهای امنیتی انجامید. این درگیری‌ها روز یکشنبه نیز در نزدیکی شهر زنگبار چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.

از سوی دیگر، نتایج تحقیقات به عمل آمده در خصوص تلاش برای ترور علی عبدالله صالح و معاونان ارشد وی که دستگیری 5 تن را به دنبال داشت، بحث و جدل‌های زیادی در این کشور بوجود آورده است.

این که چه کس و یا چه دستگاهی این اقدام را انجام داده است هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما گفته می‌شود که سرویس امنیتی یمن قبل از وقوع حمله و بمباران کاخ ریاست جمهوری به علی عبدالله صالح پیشنهاد کرده بود تا صنعاء را به مقصد تعز ترک کند.

نیروهای امنیتی در اطراف کاخ ریاست جمهوری و ساختمان‌های دولتی مستقر شدند چرا که اخباری در خصوص اینکه محمد صالح الاحمر، برادر ناتنی علی عبدالله صالح و یکی از رهبران مخالف یمن میان مردم سلاح توزیع کرده، منتشر شده است.

جوانان انقلاب یمن از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا خواستند تا حمایت خود را از نظام علی عبدالله صالح قطع کنند.

این در حالی است که کشور روسیه هواپیماهای ویژه خود را برای خارج کردن هزار شهروند روسی از یمن به این کشور اعزام کرده است.

جدایی‌طلبان جنوب یمن نیز با برگزاری تظاهرات در استان ابین خواهان تشکیل شورای انتقالی در جنوب این کشور شدند.



نظر شما :