برای شرکت در کنفرانس مبارزه با تروریسم

زرداری با هیاتی اقتصادی به تهران می‌آید

۳۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۲ کد : ۱۳۹۲۵ آسیا و آفریقا
با وجود نگرانی‌های جهان عرب، پاکستان اعلام کرد در کنفرانس مبارزه با تروریسم ایران که کشور‌های اروپایی غایب بزرگ آن خواهند بود، شرکت می‌کند.
زرداری با هیاتی اقتصادی به تهران می‌آید

دیپلماسی ایرانی: باوجود مخالفت صریح عربستان سعودی، پاکستان اعلام کرده است در کنفرانس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم که شنبه هفته آینده در تهران برگزاری می‌شود، شرکت خواهد کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان به همراه هیاتی متشکل از وزرای کشور، نفت، آب و نیرو در این اجلاس 2 روزه حاضر می‌شود. این در حالی است که روابط ایران و پاکستان چندی پیش بر سر اوضاع بحرین رو به وخامت رفت.

 برخی گزارش‌ها حاکی از حضور نیرو‌های پاکستان در تهاجم نیرو‌ها به بحرین به منظور حمایت از پادشاهی این کشور بود. عربستان سعودی به دنبال افزایش تنش‌ها در بحرین، نیرو‌های خود را به این کشور فرستاد و برخی به حضور نیرو‌های پاکستان نیز اشاره کرده بودند. اما زمانی که پاکستان با نارضایتی تهران مواجه شد این نیرو‌ها را تنها نظامیان بازنشسته‌ای توصیف کرد که از قبل در بحرین حضور داشته اند. اکنون عربستان با توجه به روابط نزدیک خود با پاکستان به این کشور در مورد شرکت در کنفرانس تهران هشدار داده  و تاکید کرده است که کنفرانسی مشابه در ریاض برگزار خواهد شد که پاکستان می تواند در آن شرکت کند. اما نشانه‌ها از عزم راسخ مقامات پاکستان برای حضور در این کنفرانس حکایت دارد.

زمانی که موضوع دخالت پاکستان در بحرین مطرح شد، دلسردی تهران، نگرانی عمیق پاکستان از تحت تاثیر قرار گرفتن روابط فی مابین را به همراه داشت. چرا که در صورت پا پس کشیدن تهران از روابط خود با پاکستان، این کشور حمایت جمهوری اسلامی از برقراری امنیت در مرز‌ها و همچنین بهره‌برداری از منابع انرژی را از دست خواهد داد. هر چند عربستان هم منابع نفتی عظیمی برای برآورده ساختن نیاز‌های پاکستان در اختیار دارد اما این ایران است که مرز‌های طولانی با پاکستان دارد. این در حالی است که اخیر دستگیری بن‌لادن در پاکستان نیز این کشور را در کانون توجه جهانی و به خصوص توجه اعراب قرار داده است.


  با وجود نگرانی‌های جهان عرب، پاکستان اعلام کرد در کنفرانس مبارزه با تروریسم ایران که کشور‌های اروپایی غایب بزرگ آن خواهند بود، شرکت می‌کند. این در حالی است که شماری از کشور های غربی، خاورمیانه‌ای و تعدادی از کشور‌های آسیای میانه نیز در این کنفرانس حاضر نخواهند بود. گفته می‌شود تعدادی از کشور‌ها منطقه به رهبری عربستان سعودی با طرح ادعای دخالت ایران در امور داخلی بحرین به دعوت تهران برای شرکت در این کنفرانس پاسخ منفی داده اند. اما در بین همه این کشور‌ها، پاکستان با هیاتی که بیش از هر توصیف دیگری اقتصادی به نظر می‌رسد به اجلاس مبارزه با تروریسم ایران می‌آید. این در حالی است که اخیرا معاون شورای عالی امنیت ملی ایران از کنار گذاشته شدن هند از پروژه خط لوله صلح خبر داده بود. این خط لوله بنا بود گاز ایران را از طریق محدوده ارضی پاکستان به هند انتقال دهد
اما تامین امنیت این خط لوله در کنار تامین سرمایه های مورد نیاز موجب وقفه‌های طولانی در روند چندین ساله مذاکرات شد. همزمانی افزایش نگرانی‌های جهانی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران و فشار آمریکا به هند برای کناره‌گیری از این پروژه، بی انگیزگی آشکار دهلی نو در روند مذاکرات را به همراه داشت. سرانجام دهلی نو به طور آشکار از پروژه دیگری که گاز کشور‌های باقی مانده از جماهیر شوروی سابق را به هند انتقال می داد سخن گفت و نگرانی‌های امنیتی را بهانه‌ای برای کنار گذاشتن پروژه خط لوله صلح توصیف کرد. با این حال تهران اعلام کرده است که حتی در صورتی که هند در مذاکرات حضور نداشته باشد، این گفت و گو‌ها را با پاکستان ادامه خواهد داد.
 
البته مشخص نیست تبدیل شدن کشوری که تنها بنا بود در کنار بهره‌برداری محدود از منابع از حق گمرکی این خط لوله استفاده کند به مقصد اصلی صادرات گاز ایران تا چه اندازه ضمانت اجرایی دارد. پاکستان در مقایسه با اقتصاد نوظهور و رو به پیشرفت هند و با توجه به مساحت جغرافیایی و جمعیت به مراتب به منابع گاز کمتری در مقایسه با هند نیاز دارد. به هر ترتیب وزیر نفت و منابع طبیعی و همچنین وزیر نیرو پاکستان هفته به زودی رهسپار تهران می‌شوند تا پیش از برگزاری کنفرانس مبارزه با تروریسم با مقامات تهران در مورد خط لوله صلح مذاکره کنند.

در صورت اجرایی شدن این پروژه، پاکستان از سال 2014 از منابع گاز ایران بهره مند خواهد شد. از سویی دیگر موضوع مذاکره وزیر نیروی پاکستان برای تامین برق مورد نیاز پاکستان از طریق ایران نیز مطرح است. تهران پیشنهاد داده است که در کنار خط لوله صلح که حدود هزار کیلومتر از آن تا کنون در محدود ارضی ایران احداث شده است، خطوط انتقال برق استقرار یابد تا از این طریق ایران به پاکستان برق صادر کند. هزار مگاوات ساعت برق برای پاکستان آن هم با نرخ یارانه‌ای از جمله پیشنهاد‌های جمهوری اسلامی برای پاکستان است. اما در کنار جاذبه‌های اقتصادی حاشیه کنفرانس مبارزه با تروریسم در تهران انتظار می‌رود مقامات افغانستان، بنگلادش، سریلانکا، بولیوی، سودان و تعدادی دیگری از کشور‌ها که به دعوت ایران پاسخ مثبت داده‌اند، مباحث مبارزه با تروریسم را نیز بررسی کنند. این در حالی است که احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی چندی پیش غرب را منبع گسترش تروریسم معرفی کرده بود و در غیاب کشور‌های غربی، شرکت کنندگان در اجلاس تهران این موضوع را در دستور کار خود قرار خواهند داد. گفتنی است کنفرانسی با نام اتحاد جهانی علیه تروریسم نیز ماه گذشته با حضور یکصد شرکت کننده خارجی و 300 کارشناس داخلی در تهران برگزار شد.


نظر شما :