آمریکا هیچگاه کاملا از عراق نمی‌رود

۰۴ آبان ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۵ کد : ۱۷۳۵۸ گفتگو
سیروس برنا کارشناس مسائل عراق و نماینده مجلس شورای اسلامی‌ در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق می‌پردازد و معتقد است در میان مدت و دراز مدت حدود 4 تا 6 هزار نفر از نیروهای آمریکایی در عراق باقی می‌مانند.
آمریکا هیچگاه کاملا از عراق نمی‌رود
دیپلماسی ایرانی: مقامات آمریکا برای عراق پس از سقوط صدام برآورد دقیقی نداشتند. این عدم برآورد هم از حیث فرایند دولت ملت سازی و هم از حیث میزان هزینه‌های احتمالی که به نیروهای آنها وارد می‌شد بود. هرچه که زمان بیشتری از سقوط صدام حسن و رژیم بعث در عراق گذشت مقامات آمریکایی بیشتر به این نتیجه رسیدند که هزینه‌های تحمیلی به آمریکا بیش از حدی بود که مسئولان ارشد آمریکایی پیش بینی کرده بودند. بنابراین این موضوع حضور نیروهای نظامی ‌آمریکا در عراق به مرور به مسئله ای در افکار عمومی‌آمریکا تبدیل شد. این مسئله منجر به افزایش تدریجی فشار و انتقادات درونی از سوی مردم بر دولتمردان آمریکا شد. مردم آمریکا می‌گفتند ما بیش از این توان این را نداریم که از ما مالیات‌های سنگین گرفته شود و خرج نیروهای نظامی ‌در عراق شود.

این فشارهای اقتصادی بر مردم منجر به پاییز آمریکا یا چالش وال استریت شد. از این روباید گفت کانون اصلی بحران وال استریت، فشار فزاینده اقتصادی بر مردم و اجبار آنها به پرداخت مالیات‌های سنگین بود. این فشارها چنین واکنشی را ایجاد کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد صبغه اقتصادی این اعتراضات مهم تر از ابعاد سیاسی و امنیتی آن است.

از سوی دیگر هرچه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم، رقابت بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان افزایش می‌یابد و دولت آمریکا بیشتر تلاش می‌کند مسائلی که برای افکار عمومی‌آمریکا اهمیت دارد را مد نظر قرار دهد. این زمینه اوباما و دیگر مقامات دولت آمریکا را به این جمع بندی رساند که نیروهای خود را از عراق خارج کنند. البته در سوی دیگر سکه، فشارهای منطقه ای برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق را نیز نباید نادیده گرفت. کشورهایی در منطقه نظیر ایران با این موضوع مخالف بودند. در داخل عراق نیز گروهای مختلف مثل گروه مقتدی صدر به شدت با این موضوع مخالفت می‌کردند.

اما خروج نیروهای آمریکایی چند نکته یا ملاحظه دارد که نباید آن را نادیده گرفت. اول این که بدون تردید آمریکا هیچ گاه تمامی‌نیروهای خود را از عراق خارج نخواهد کرد. به تعبیر دیگر بر اساس مفاد مندرج در موافقت نامه امنیتی بین آمریکا و عراق از یک سو و از سوی دیگر پایگاه‌هایی که آمریکایی‌ها در شمال عراق تاسیس کرده و به دنبال تاسیس پایگاه‌هایی در مرکز و جنوب نیز می‌باشند، آمریکا قصد خروج کامل نیروهای خود از آمریکا را ندارد. از این رو است که هیلاری کیلنتون، وزیر خارجه آمریکا اخیرا در سخنان خود گفته است که ایران دچار اشتباه محاسبه نشود که بخواهد از خروج نیروهای آمریکا استفاده کند. یعنی آمریکا تمامی‌نیروهای خود را از عراق خارج نمی‌کند.

نکته دوم این که نگاه واقع بینانه ای که از حیث جامعه شناختی و بافت جمعیتی عراق وجود دارد، برخی از دولتمردان عراقی مثل رهبران اکراد یا علاد ایاوی یا مالکی را به این جمع بندی رسانیده که کشور عراق همچنان به مساعدت این قبیل نیروها برای مدیریت مسائل امنیتی در عراق نیاز دارند. یعنی به نظر می‌رسد آنها نیز موافق خروج کامل نیروهای آمریکایی نیستند.

نکته دیگر این که قطع نظر از نیاز و وابستگی برخی از نیروهای عراقی از حیث آموزش نیروها و انتقال تجربیات به نیروهای نظامی ‌و امنیتی عراق، بدیهی است که کشورهایی مثل عربستان و اردن با توجه به همکاری‌هایی که در ملاحظات منطقه ای با آمریکا دارند خواهان عدم خروج نیروهای آمریکایی از عراق باشند.

بنابراین به عنوان نتیجه گیری می‌توان گفت که به نظر می‌رسد که بین 4 تا 6 هزار نفر از نیروهای آمریکایی در میان مدت و دراز مدت در عراق باقی می‌مانند. چرا که هم ملاحظات امنیتی عراق ایجاب می‌کند و هم منافع منطقه ای آمریکا چنین الزامی‌را ایجاب می‌کند.

 

نظر شما :