آلمان براى نشست جى 8 آماده مى شود

۱۶ خرداد ۱۳۸۶ | ۲۰:۲۲ کد : ۱۷۴ اروپا
کمتر از دو هفته به آغاز نشست سران کشورهاى جى 8 باقى مانده است.آلمان و ديگر همراهانش خود را براى يک مجادله بزرگ در قبال آمريکا حاضر مى کنند. اجلاس امسال در هيليگندام يکى از شهرهاى شمالى آلمان به رياست آنجلا مرکل برگزار مى شود.

کمتر از دو هفته به آغاز نشست سران کشورهاى جى 8 باقى مانده است .آلمان و ديگر همراهانش در اين گروه خود را براى يک مجادله بزرگ در قبال آمريکا حاضر مى کنند. اجلاس سران گروه جى 8 امسال در هيليگندام يکى از شهرهاى شمالى آلمان به رياست آنجلا مرکل،‌صدر اعظم آلمان برگزار خواهد شد.

در يک يارگيرى ديپلماتيک،‌ صدر اعظم و وزير امور خارجه با مقامات آسيايى و آمريکايى و البته مقامات ژاپنى ديدار خواهند کرد. ژاپن که يکى از اعضاى گروه جى 8 به شمار مى رود سعى مى کند تا نقش فزاينده اى در مقابله با گرماى کره زمين در منطقه ايفا کند.

 

خانم مرکل سعى دارد تا گفتگوهاى اين دوره از اجلاس را به صورت مصالحه آميزى پيش ببرد تا به اهداف خود که کاهش پخش گازهاى گلخانه اى است خدشه اى وارد نشود.آنجلا مارکل که حمايت نخست وزير بريتانيا و نخست وزير ژاپن را به دست آورده است با مخالفت شديد آمريکا رو به رو شده است.

 

آمريکا که پيمان سال 1997 کيوتو را به رسميت نمى شناسد اعلام کرده است که طرحهاى کاهش گازهاى گلخانه اى و يا افزايش 20 درصدى کارايى انرژى مخالف است. اين پروتکل که به امضاى 35 کشور جهان رسيده است از کشورها خواسته است تا از سال 1990 تا 2012 ،‌2/5 درصد تصاعد گازهاى کربنى خودرا کاهش دهند.

اين در حالى است که وزير محيط زيست دولت خانم مرکل هفته گذشته طى مصاحبه اى با يکى از روزنامه هاى آلمان ضمن تحليل سياست آمريکا، ‌دست يابى به موفقيت را طى اجلاس جى 8 مشکل خواند. خانم مارکل براى تحت تاثير قرار دادن آمريکا امروز با نانسى پلوسى،‌سخنگوى کاخ سفيد در برلين گفت و گو خواهد کرد که موضوع آب و هوا يکى از بحثهاى مهم آن خواهد بود. اين در حالى است که بعضى از جمهوريخواهان به رهبرى آرنولد شوارزينگر در ايالت کاليفرنيا با ناديده گرفتن دولت بوش به معرفى سياستهاى صريح خود در خصوص موضوع آب و هوا مى پردازند.

 

وزير امور خارجه آلمان به عنوان نماينده اتحاديه اروپا نيز امروز در خصوص مسائل تغيييرات آب و هوايى،‌انرژى و صلاحهاى هسته اى کره شمالى با همتاهاى آسيايى خود در هامبورگ گفت و گو خواهند کرد.مقامات آلمانى از پيش اعلام کرده بودند که گفت  و گو هاى هامبورگ بدون جدل نخواهد بود.

 

 چين و هند که در اين اجلاس اروپايى- آسيايى شرکت مى کنند عضو کشورهاى امضا کننده پيمان کيوتو نيستند. چين و هند که تمايل چندانى به سياستهاى زيست محيطى ندارند با اعلام اين مسئله که اين سياستها هزينه بالا و کارآمدى پايينى دارند از اجراى آنها سر باز زده اند. دولت بوش نيز گفته است که چون چين و هند دستور العملهاى پيمان کيوتو را اجرا نميکنند آمريکا نيز خودرا مستلزم به اجراى آنها نمى داند.

 

در اين ميان اما ژاپن که مقتدرانه سخن مى گويد اعلام کرده است که خواهان آغاز مذاکراتى در خصوص گرم شدن کره زمين در آذر ماه است تا بتواند ساختارى جديد را جايگزين پيمان کيوتو کند.  نخست وزير ژاپن اعلام کرده است که خواهان کاهش 50 درصدى  گازهاى گلخانه اى جهان تا سال 2050 است. ژاپن ميزبان اجلاس گروه 8 در دى ماه سال آينده خواهد بود.

 

اجلاس اين دوره  از 16 تا 18 خرداد ماه درآلمان برگزار خواهد شد و آنجلا مرکل، ‌صدر اعظم اين کشور عهده دار رياست  اين دور از مذاکرات است. وى در مجلس آلمان اعلام کرد  به عنوان اعضاى گروه جى 8 بايد بتوانيم به يک تفاهم در خصوص مبارزه با تغييرات آب و هوايى برسيم. اما من امروز اينجا ايستاده ام و  مطمئن نيستم که بتوانيم به تفاهمى در شهر هيليگندام برسيم.


نظر شما :