مواضع مقامات سابق امنیتی تل آویو

نظر شاهین‌ها و بازها درباره ایران چیست

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۹۰۰۹۳۴ اخبار اصلی
اشکنازی، فرماندهی نیروی دفاعی اسرائیل در سال های 2007 تا 2011 بر عهده وی بوده است. اشکنازی هم در ماه آوریل حمله به ایران در حال حاضر را ایده بدی توصیف کرده است.
نظر شاهین‌ها و بازها درباره ایران چیست

دیپلماسی ایرانی: ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه پنجشنبه گذشته خود با وجود انتقاد های وارد بر وی باز هم به تهدید ایران اشاره کرد. مئیر داگان، رئیس سابق موساد و ایهود المرت، نخست وزیر سابق در هفته های اخیر بارها علیه طرح حمله اسرائیل به ایران هشدار داده اند اما باراک ادعا می کند که اظهارات آنها به نفع ایران است و گروه المرت به سراسر جهان سفر می کنند تا با موضع گیری های خود موقعیت ایران را حفظ کنند.

با توجه به اینکه انتخابات زود هنگام اسرائیل برای ماه سپتامبر برنامه ریزی شده است ، هم اکنون رسانه های اسرائیلی این انتخابات را رفراندومی برای سیاست های تند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل علیه ایران توصیف می کنند.

به طور تاریخی در سیاست های اسرائیل، روسای سابق امنیتی پست های متعددی داشته اند. به خصوص در مورد باراک که پس از فرماندهی نیروی دفاعی اسرائیل وارد سیاست شد و به طور گسترده تری افکار عمومی را به خود جلب کرد. در حال حاضر 18 مقام سابق امنیتی در حکومت اسرائیل حضور دارند. 7 مقام سابق سرویس جاسوسی بین المللی یعنی موساد و 5 مقام سابق شین بت که سرویس امنیتی داخلی اسرائیل به شمار می رود و 6 مقام دیگر نیز سابقه فعالیت در نیروی دفاعی را دارند.

اما مواضع مقام های سابق امنیتی اسرائیل در قبال ایران چگونه است؟ در زیر به برخی از شناخته شده ترین افراد و مواضع آنها در ارتباط با ایران اشاره می شود.

گروه بازها

1. مئیر داگان، رئیس سابق موساد که تا سال 2011 در این سمت فعال بود اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل علیه ایران را اقدامی احمقانه توصیف کرده است. به گمان وی موفقیت کامل در انهدام تاسیسات هسته ای ایران وجود نخواهد داشت و تنها دستاورد آن شتاب بخشیدن به برنامه های هسته ای ایران است. وی همچنین در مورد گسترش جنگ نگران است.

2. یوال دیسکین، وی از سال 2005 تا 2011 ریاست شین بت را بر عهده داشت. وی در ماه آوریل، نتانیاهو و باراک را برای رهبری اسرائیل بی کفایت توصیف و تصریح کرد که آنها افکار عمومی در مورد ایران را به طور اشتباهی هدایت می کنند. دیسکین هم مانند تعداد دیگری از کارشناسان بر این باور است که جنگ برنامه های هسته ای ایران را تشدید می کند.

3. اشکنازی، فرماندهی نیروی دفاعی اسرائیل در سال های 2007 تا 2011 بر عهده وی بوده است. اشکنازی هم در ماه آوریل حمله به ایران در حال حاضر را ایده بدی توصیف کرده است. او در مورد برنامه های هسته ای ایران نگران است اما معتقد است هنوز زمان وجود دارد و بهتر است اسرائیل جامعه جهانی را در مورد تهدید ناشی از ایران قانع کند.

4. شائول مفاز،وی در سال های 1998 تا 2002 فرمانده نیروی دفاعی بود.مفاز اکنون رهبر حزب کدیما ، حزب مخالف نتانیاهو است. در ماه آوریل مفاز نیز به انتقاد از سیاست های دولت در قبال ایران پرداخت.

5. آمون لیپکین شاهک، در سال های 1995 تا 1998 فرمانده نیروی دفاعی بود و سپس به فضای سیاست وارد شده است. وی یکی از تندترین مواضع را علیه دولت نتانیاهو دارد. البته به طور روشن تا کنون در مورد ایران سخن نگفته اما همواره سیاست های کلی نتانیاهو را به چالش کشیده است.

6. جاکوب پری، رئیس سابق شین بت، اخیرا در مورد ایران صحبت نکرده اما سال گذشته از عدم وجود ارتباط مستقیم بین ایران و اسرائیل بر سر مساله هسته ای انتقاد کرده بود.

7. آمی آیلون، در سال های 1995 تا 2000، رئیس شین بت بود و با حزب کارگر وارد سیاست شد. وی معتقد است توجه زیاد اسرائیل بر مساله ایران، مقامات این کشور را از سایر امور غافل کرده است.

گروه شاهین ها

1. ایهود باراک، فرمانده نیروی دفاعی اسرائیل در فاصله سال های 1991 تا 1995، اکنون وزیر جنگ اسرائیل و معاون نخست وزیر در دولت نتانیاهو است. او در جبهه اقدام نظامی علیه ایران قرار دارد و ادعا می کند که اسرائیل تحمل فریب خوردن از ایران را ندارد. باراک می خواهد سرنوشت اسرائیل به دست خودش تعیین شود.

2. موشه یعلون، او نیز فرمانده نیروی دفاعی بوده و هم اکنون وزیر امور استراتژیک در دولت نتانیاهو است. وی در اوایل ماه می در پاسخ به گمانه زنی ها در خصوص به تعویق افتادن اقدام نظامی علیه ایران تا پس از برگزاری انتخابات ماه سپتامبر اظهار داشت که این دو مساله ربطی به یکدیگر ندارند و در صورتی که لازم باشد در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.

منبع: کریستین ساینس مانیتور

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

 

 

 

 

نظر شما :