از بانک های آلمان تا انگلیس و ایتالیا

این بار قرعه به نام یونی کردیت افتاد

۰۵ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۷ کد : ۱۹۰۵۹۷۷ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
هنوز مدت زیادی از اتهام پولشویی 250 هزار دلاری به بانک استاندارد چارتر انگلیس در ارتباط با نقل و انتقال های مالی با ایران نگذشته که مقامات آمریکایی انگشت اتهام خود را به سوی بانک یونی کردیت در ایتالیا نشانه رفته اند.
این بار قرعه به نام یونی کردیت افتاد

دیپلماسی ایرانی: هنوز مدت زیادی از اتهام پولشویی 250 هزار دلاری به بانک استاندارد چارتر انگلیس در ارتباط با نقل و انتقال های مالی با ایران نگذشته که مقامات آمریکایی انگشت اتهام خود را به سوی بانک یونی کردیت در ایتالیا نشانه رفته اند. یونی کردیت از نظر دارایی ها ، بزرگترین بانک ایتالیا به شمار می رود . مقامات آمریکایی در حال بررسی اتهام این بانک در نقض تحریم هایی هستند که تجارت با کشور های خاص از جمله ایران را ممنوع می کند.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، هرچند اسناد منتشر شده به کشور خاصی اشاره نمی کند اما یک مقام نزدیک به پرونده یونی کردیت اعلام کرده است بازرسی ها به ارتباط تجاری با ایران مربوط می شود که تحت تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. گفتنی است نخستین نشانه ها از تحت بازجویی قرار گرفتن مقامات این بانک و آغاز روند بازرسی ها حدود هفت ماه پیش مشاهده شده اما در رسانه ها انعکاس نیافته است.

گزارش ها حاکی از آن است که پرونده یونی کردیت از سوی خزانه داری آمریکا دنبال می شود و دادگستری ایالات متحده نیز در بازرسی ها حضور دارد. هرچند ایتالیا در مقایسه با آلمان که بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا به شمار می رود، روابط مالی محدود طرحی با جمهوری اسلامی دارد اما بانک های این کشور نیز زیر ذره بین مقامات آمریکایی قرار گرفته اند.

بررسی اتهامات وارده به یونی کردیت تازه ترین مرحله از مجموعه تلاش هایی است که موسسه های مالی اروپایی و ژاپنی را به دلیل رابطه با بانک های ایرانی و تجارت غیر قانونی دلار تحت فشار قرار می دهد. این در حالی است که کمتر از یک هفته قبل رویال بانک اسکاتلند، به نقض تحریم های آمریکا متهم شد. استاندارد چارتر و اچ اس بی سی از بانک های انگلیسی نیز همچنان مورد اتهام قرار دارند و دو سال پیش اتهام نقض تحریم ها به یک بانک آلمانی موجب شد پرداخت پول نفت به ایران از سوی هند به مشکلات جدی مواجه شود.

پس از اعمال فشار بر این بانک آلمانی، بدهی بالغ بر 5 میلیارد دلار بابت خرید نفت هند از ایران پدید آمد که چند ماه بعد از طریق بانکی در ترکیه به ایران پرداخت شد. اما این بانک نیز هم اکنون تحت فشار آمریکا برای کاهش روابط خود با ایران قرار دارد.

کارشناسان می گویند دور جدید اقدامات سختگیرانه آمریکا به دنبال مصوبه های اخیر کنگره انجام می شود. چرا که کنگره از مقامات خواسته است راه های مفر تحریم ها علیه ایران را مسدود کنند. به این ترتیب کشور هایی که بانک ها و موسسه های مالی خود را از انجام معامله های تجاری با بانک های تحریم شده ایرانی بر حذر ندارند، دسترسی به بازار ایالات متحده را از دست خواهند داد یا اینکه حضور آنها در بخش های مختلف آمریکا محدود می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: بانک آمریکا تحریم یونی کردیت مالی


نظر شما :