کاهش درآمد همسایه غربی با افت ارزش ریال ایران

بدهی 75 میلیون دلاری تهران به سازمان گردشگری عراق

۱۵ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۳ کد : ۱۹۰۸۷۱۳ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی خاورمیانه
شرایط بحرانی ریال، پول رایج در ایران ، رونق تجاری در همسایگان را نیز تحت تاثیر قرار داده و آنها دیگر نمی توانند روی زایران و گردشگران ایرانی حساب کنند.
بدهی 75 میلیون دلاری تهران به سازمان گردشگری عراق

دیپلماسی ایرانی: کاهش چشمگیر ارزش ریال در ایران نه تنها شرایط اقتصادی دشواری را در جمهوری اسلامی پدید آورده بلکه به پیامد هایی نیز برای رونق گردشگری در عراق به همراه داشته و هم اکنون شماری از آژانس های مسافرتی ایرانی با صورتحساب های چند میلیونی پرداخت نشده به عراق مواجه هستند.

به عبارت دیگر شرایط بحرانی  ریال، پول رایج در ایران ، رونق تجاری در همسایگان را نیز تحت تاثیر قرار داده و آنها دیگر نمی توانند روی زایران و گردشگران ایرانی حساب کنند. پیش از این نیز خبری در خصوص تاثیر منفی شرایط اقتصادی ایران برای کسب و کار و تجارت در افغانستان منتشر شده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاهش ارزش ریال و بدهی های معوق آژانس های مسافرتی ایرانی موجب شده است که طرف عراقی دیگر تمایلی به مراوده مالی با این شرکت ها نداشته باشد. این در حالی است که گردشگران ایرانی که برای زیارت اماکن مقدس عراق به این کشور سفر می کردند، درآمد خوبی را برای صنعت گردشگری عراق فراهم کرده بودند.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، تحریم ها موجب شده است که شرایط اقتصادی قشر متوسط جامعه دشوار تر شود و به همین دلیل هم اکنون شمار کمتری از ایرانیان به عراق سفر می کنند. چرا که هم اکنون دلار یا دینار عراق چندین برابر ریال ارزش دارند. از سوی دیگر موج اخیر افزایش بهای ارز نیز قیمت تورهای مسافرتی برای ایرانیان را به شدت افزایش داد. همچنین اکنون شماری از شرکت های مسافرتی در عراق و تاجران دیگر ریال ایران را پذیرش نمی کنند. این امر در مورد تعداد زیادی از صرافی ها نیز صادق است که ریال ایرانی را به ارز های دیگر تبدیل نمی کنند.

محمود عبدالجبار، رئیس سازمان گردشگری عراق می گوید، شرکت ملی زایران ایرانی مبلغ 75 میلیون دلار بدهی پرداخت نشده به عراق دارد که از سال گذشته تا کنون ایجاد شده است. این روند موجب شده است که تعدادی از شرکت های مسافرتی عراق و هتل ها از پذیرش زایران ایرانی تا زمانی که بدهی ها پرداخت نشده خودداری کنند.

ایمان رسول،  مدیر هتل جنت فردوس در نزدیکی یکی از اماکن مقدس عراق می گوید از دو ماه پیش میهمان ایرانی نمی پذیرد چرا که ایرانیان هم اکنون 50 هزار دلار به این هتل بدهکار هستند.  

این در حالی است که تا پیش از این زایران ایرانی 95 درصد تجارت گردشگری عراق را شامل می شدند و درآمد خوبی را نصیب شرکت های عراقی فعال در این زمینه می کردند. اما در ماه های اخیر گردشگرانی از بحرین و عربستان سعودی بیشتر به عراق سفر می کنند.

از سوی دیگر مدیر یکی از شرکت های بزرگ مسافرتی در نجف نیز می گوید 5 میلیون دلار از ایرانیان طلبکار است و دیگر زائر ایرانی پذیرش نخواهد کرد. علاوه بر این آنهایی که همچنان با ایران کار می کنند به جای ریال، دلار طلب می کنند، چرا که تجارت با ایران با ریال به منزله خودکشی تجار عراقی است.

به گزارش آسوشیتدپرس مقامات سازمان حج و زیارت ایران از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده اند. اما رسانه های ایرانی به نقل از برخی مقامات در اوایل ماه جاری گزارش داده بودند که هزینه سفر به عراق دو برابر شده است. این در حالی است که پیش از افت 40 درصدی ارزش ریال در مقابل دلار، روزانه 3 هزار و 500 تا 4 هزار زایر ایرانی به عراق سفر می کرد. اما اکنون هتل های نجف و کربلا از زایران ایرانی خالی شده است و این روند درآمد هتل داران را به شدت کاهش داده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: عراق دلار مسافرتی هتل زایران ایرانی گردشگری


نظر شما :