الابراهیمی در قاهره:

دولت انتقالی سوریه بایدقبل از پایان 2013 تشکیل شود

۱۰ دی ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۷ کد : ۱۹۱۰۹۵۱ سرخط اخبار

فرستاده مشترک سازمان ملل واتحادیه عرب وضعیت سوریه را بسیار بد و پیچیده خواند و تاکید کرد که ادامه بحران سوریه نتیجه ای جز کشتار بیشتر مردم این کشور به دنبال ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب که پس از سفر به مسکو و دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (یکشنبه) وارد قاهره شده در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: اوضاع سوریه بسیار بد و پیچیده است و ادامه بحران در این کشور بدون حل و فصل آن به کشتار بیشتر مردم سوریه می انجامد.

وی افزود: به دلیل کشتارها و درگیری های ماه های گذشته در سوریه چهار میلیون سوری مجبور به ترک منازل خود در شده و میلیون ها تن دیگر نیز آواره شده اند. ما در سوریه دو گزینه بیشتر نداریم. یا رسیدن به راهکاری سیاسی که پاسخگوی خواسته های ملت سوریه باشد و یا تبدیل سوریه به جهنم.


الابراهیمی همچنین نسبت به تبدیل شده سوریه به سومالی جدید هشدار داده و اعلام کرد مردم سوریه باید بین راهکار سیاسی و یا تبدیل شده این کشور به جهنم تصمیم گیری کنند.


وی راهکار حل و فصل بحران سوریه را در دو محور اصلی شامل متوقف شدن درگیری های خشونت آمیز و تشکیل دولتی با اختیارات کامل و اتخاذ گام هایی که به برگزاری انتخابات بینجامد دانست.

نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه افزود: برقراری امنیت در سوریه به عهده همه است چرا که در صورت فقدان امنیت و ادامه ناآرامی تمامی منطقه و حتی جهان آسیب خواهد دید و امنیت جهانی متزلزل می شود.


الابراهیمی گفت: طرح های لازم برای پایان دادن به بحران سوریه وجود دارد و بر سر آن اجماع لازم نیز هست و تنها یک مکانیزم اجرایی برای اجرای این طرح ها نیازمندیم. حل و فصل بحران سوریه با توقف درگیری ها، تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات ممکن می شود و ما این مساله را با کشورهای مرتبط با بحران سوریه از جمله آمریکا و روسیه مورد بحث قرار داده ایم.


نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه تاکید کرد: هیچ گاه از کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت سخن نگفته ام و نیز نگفته ام که او باید در قدرت بماند. اما من تاکید دارم که دولت انتقالی باید قبل از پایان سال 2013 در سوریه تشکیل شود چرا که محقق نشدن این امر مشکلات را بسیار بسیار بیشتر خواهد کرد.

ابراهیمی گفت: حل و فصل بحران سوریه هنوز ممکن است اما هرچه پیشتر می رویم پایان دادن به این بحران از طریق سیاسی سخت تر می شود، مخالفان حق دارند که بخواهند بشار اسد از قدرت کناره گیری کند اما این مساله با مذاکره سیاسی ممکن است.

وی در پایان از همه گروه های مخالف خواست تا برای پایان دادن به وضعیت موجود پای میز مذاکره بنشینند.پس از سخنان الابراهیمی نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز گزاشی از اقداماتی که تاکنون اتحادیه عرب برای پایان دادن بحران در سوریه انجام داده به اطلاع خبرنگاران رساند.
 

کلید واژه ها: سوریه بحران عرب اتحادیه عرب اتحادیه حل و و فصل فصل سیاسی حل و فصل


نظر شما :