آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد

کاهش 40 میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران

۲۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۹۱۲۷۵۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
تحریم های اعمالی علیه ایران درآمدی نفتی این کشور را در سال 2012 ، به میزان 40 میلیارد دلار کاهش داده و تولید نفت در ماه گذشته به کمترین میزان در سه دهه اخیر رسیده است.
کاهش 40 میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران

دیپلماسی ایرانی: آژانس بین المللی انرژی در گزارشی که امروز (چهارشنبه)منتشر کرده اعلام کرده است که تحریم های اعمالی علیه ایران درآمدی نفتی جمهور اسلامی را در سال 2012 ، به میزان 40 میلیارد دلار کاهش داده و تولید نفت در ماه گذشته به کمترین میزان در سه دهه اخیر رسیده است.

به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی برآورد کرده است که تولید نفت ایران در ژانویه به 2 میلیون و 650 هزار بشکه در روز رسیده که در مقایسه با اواخر سال 2011 کاهش چشمگیری داشته است. در ماه های پایانی 2011، زمانی که هنوز تحریم های نفتی و بانکی آمریکا و اروپا علیه ایران اعمال نشده بود، تولید روزانه نفت به 3 میلیون و 700 هزار بشکه در روز می رسید.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهیانه خود برای بازار نفت پیش بینی کرده است که روند نزولی تولید نفت در ایران در ماه های آتی ادامه داشته باشد و در این زمینه به تحریم های جدید آمریکا اشاره می کند که از هفته قبل علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته شده است. تحریم های جدید آمریکا به طور موثری درآمد ناشی از صادر نفت ایران را به خرید کالاهای تولیدی کشورهای وارد کننده نفت ایران محدود کرده و از ورود دلارهای نفتی به ایران جلوگیری می کند. آژانس می گوید توسعه تحریم های اخیر می تواند درآمد نفتی را به طور قابل ملاحظه ای محدود کند و  هم اکنون نیز مقادیر قابل توجهی از دلارهای نفتی متعلق به ایران در کشورهای وارد کننده نفت، بلوکه شده است.

این در حالی است که بنابر برآوردهای آژانس بین المللی انرژی احتمال کاهش صادرات نفتی ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز وجود دارد. از سوی دیگر کره جنوبی نیز در ماه ژانویه واردات نفت از ایران را از 185 هزار بشکه در روز به 130 هزار بشکه کاهش داده است. در بخش دیگری از گزارش آژانس به این نکته اشاره شده که به نظر نمی رسد تا پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد سال آینده، راهی برای پایان دادن به مجادله های کنونی بر سر مساله هسته ای ایران پیدا شود که منشاء اصلی اعمال تحریم ها به شمار می رود.

همزمان با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی در خصوص کاهش تولید و صادرات نفت ایران که در نتیجه آن درآمد نفتی نیز کاهش یافته است، شرکت سامسونگ کره جنوبی نیز اعلام کرده که به خرید نفت از ایران پایان می دهد و این در حالی است که تا کنون تنها یک محوله نفتی از ایران خریداری کرده است. مدیر این شرکت در گفت و گو با خبرگزاری رویترز این خبر را اعلام کرده و این در شرایطی است که پیش از این خبر انعقاد قرارداد نفتی با سامسونگ با استقبال تهران مواجه شده بود.  به گفته مدیر سامسونگ؛ شرکت توتال مراتب نارضایتی خود از خرید نفت از ایران را به شرکت سامسونگ و دیگر شرکای اش اعلام کرده و تاکید دارد که با این سیاست موافق نیست چرا که طبق قوانین پیش نمی رود. مدیر سامسونگ این نکته را خاطرنشان ساخت که خرید نفت از ایران معامله خوبی بود اما به آن پایان داده می شود. برخی کارشناسان می گویند؛ارزان بودن نفت ایران از جمله دلایلی بوده که سامسونگ را بار دیگر به خرید نفت از جمهوری اسلامی ترغیب کرد. چرا که این شرکت با توجه به فشار آمریکا و اتحادیه اروپا در سال گذشته واردات نفت از ایران را متوقف کرده بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم انرژی سامسونگ خرید نفت آژانس بین المللی انرژی آمریکا


نظر شما :