سومین بسته تحریمی امریکا در هفته اخیر از راه رسید

ریال از بازار جهانی حذف می شود

۱۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۹۱۷۰۰۱ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
صنعت خودروسازی ایران شبکه ای بزرگ است که مواد و تکنولوژی مورد نیاز برای ساخت سانتریفوژها را به ایران وارد می کند و به جای اینکه این مواد و نجهیزات در خودروسازی مورد استفاده قرار گیرند، راهی کارگاه های ساخت سانتریفوژ می شوند.
ریال از بازار جهانی حذف می شود

دیپلماسی ایرانی: اول جولای سال گذشته را همه ایرانی ها به یاد دارند، زمانی که تحریم نفت از سوی اتحادیه اروپا به همراه بسته ای از تحریم های بانکی ایالات متحده اجرایی شد. تحریم هایی که با توجه به کاهش درآمد نفتی ، کاهش بی سابقه ارزش ریال، افزایش تورم و رشد تاریخی ارزش دلار را به همراه داشت.

اما با اقدام جدید دولت اوباما، اول جولای امسال نیز می رود تا در خاطره ها ماندگار شود. به این ترتیب از اول جولای سال جاری هر گونه معامله ریالی با جمهوری اسلامی می تواند هدف تحریم ها قرار گیرد. اقدامی که باز هم به کاهش هر چه بیشتر ارزش ریال منجر می شود و آسیب های جدی برای صنعت خودروسازی ایران به دنبال دارد. صنعتی که بخش قابل توجهی از نیروی کار در آن مشغول به کار بوده و منایع مالی چشمگیری را برای دولت فراهم می کند.

نیویورک تایمز می نویسد، بسته تحریمی جدید از اول جولای فعال می شود و واکنشی است به آنچه که کاخ سفید آن را ادامه شسکت ایران در عمل به تعهدات بین المللی اش ، توصیف می کند. به گزارش این روزنامه آمریکایی، گفت و گو ها به منظور حل بن بست هسته ای ایران موثر نبوده و این در حالی است که پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری، مذاکرات هسته ای را به اغما برده است. انتخاباتی که در آن سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای یکی از 8 کاندیدای تایید صلاحیت شده به شمار می رود. جلیلی می گوید ایران هیچگاه بر سر مساله هسته ای مذاکره نمی کند و تحریم ها نیز تاثیر بر ایران نخواهد داشت.

به موجب تحریم های جدید، باراک اوباما،ر ئیس جمهور آمریکا مجاز است نسبت به تحریم هر موسسه مالی که اقدام به جابه جایی ریال برای ایران کند یا حساب های ریالی خارج از ایران را باز نگهدارد، اقدام کند. درحالی که آمریکا و متحدان اروپایی اش اقدامات دیگری را به منظور کاهش توانایی ایران برای مبادلات مالی انجام می دهند، این اقدام دولت آمریکا، برای هدف قرار دادن مستقیم ریال در تاریخ اعمال فشارها علیه جمهوری اسلامی بی سابقه است.

یک مقام دولتی در این زمینه اظهار داشت: از اول جولای، هرگونه مبادله قابل توجه با ریال توسط هر کس می تواند هدف تحریم ها باشد. به این ترتیب بانک ها و صرافی ها باید انباشته های ریالی خود را تخلیه کنند.

این در حالی است که ریال در یک سال گذشته نیمی از ارزش خود را به دلیل تحریم های اعمالی از سوی آمریکا و اروپا از دست داده و هزینه واردات برای جمهوری اسلامی افزایش یافته است. از سوی دیگری هدف تحریم های جدید ریال است تا آن را در خارج از ایران ناکارآمد کند.

یک مقام دولتی در این زمینه اظهار داشت: از اول جولای، هرگونه مبادله قابل توجه با ریال توسط هر کس می تواند هدف تحریم ها باشد. به این ترتیب بانک ها و صرافی ها باید انباشته های ریالی خود را تخلیه کنند.

در بسته جدید تحریم ها همچنین هر شرکت یا شخصی که با صنعت خودروسازی ایران در ارتباط باشد ، می تواند تحریم شود. از سوی دیگر افراد و شرکت هایی که به صنایع کشتی سازی و انرژی ایران کمک می کنند نیز تحریم خواهند شد.

به این ترتیب علاوه بر آمریکایی ها، اکنون شرکت های خارجی متهم به کمک به ایران در دور زدن تحریم ها با مجازات های سختی ، شامل قطع دسترسی به بازار تجارات آمریکا مواجه خواهند شد.

کارشناسان بر این باورند که تحریم ها علیه صنعت خودروسازی ایران می تواند پیامد های مخربی برای جمهوری اسلامی به همراه داشته باشد، چرا که این صنعت یکی از بیشترین آمار اشتغال در ایران را به خود اختصاص داده است. پیشنهاد دهندگان تحریم های جدید می گویند، صنعت خودروسازی ایران شبکه ای بزرگ است که مواد و تکنولوژی مورد نیاز برای ساخت سانتریفوژها را به ایران وارد می کند و به جای اینکه این مواد و نجهیزات در خودروسازی مورد استفاده قرار گیرند، راهی کارگاه های ساخت سانتریفوژ می شوند.

اوایل هفته نیز آمریکا شرکت های فعال در بخش پتروشیمی ایران را برای نخستین بار تحریم کرد و بیش از 50 مقام ایرانی را هدف تحریم ها قرار داد.

با این حال این تحریم ها منتقدانی نیز دارد. تریتا پارسی، بنیانگذار شورای ملی ایرانی آمریکایی در واشیتگتن ، می گوید سیاست تحریم ها در تغییر رویکرد مقامات جمهوری اسلامی موثر نبوده و حتی نتیجه عکس به همراه داشته است. او می گوید میزان کمک های ایران به بشار اسد افزایش یافته و گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا نیز مدعی حمایت ایران از فعالیت های تروریستی است .

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

کلید واژه ها: تحریم آمریکا اول جولای خودروسازی


نظر شما :