با فراخوان برای جنگ در سوریه

روابط تهران – قاهره باز هم شکرآب شد

۲۹ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۱۷۳۷۹ ترجمه برگزیده خاورمیانه
هفته گذشته در قاهره کنفرانسی با عنوان "مواضع علمای امت در قبال حوادث سوریه" برگزار شد که در آن شرکت کنندگان خواستار جهاد در سوریه شدند. این کنفرانس را جماعت اخوان المسلمین مصر تنظیم کرده بودند.
روابط تهران – قاهره باز هم شکرآب شد

دیپلماسی ایرانی: علمای دینی سنی مصری ضمن انتقاد از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و هم پیمانان شیعه اش از وفاداران به خود و جماعت اخوان المسلمین دعوت کرد که برای جهاد به سوریه بروند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، احمد عارف، سخنگوی جماعت اخوان المسلمین در پاسخ به انتقادهای منتقدین اخوان در سوریه که نزدیک به دو سال است این کشور را به صرف سرنگونی اسد به خاک و خون کشیده اند، در ادعایی واهی مدعی شد که این فقط سنی ها نیستند که خود را در سوریه درگیر کرده و باعث شعله ور شدن جنگ طایفه ای در آن کرده اند بلکه حزب الله لبنان نیز با ورود خود به جنگ سوریه در ماه گذشته میلادی در شعله ور شدن این جنگ طایفه ای دست داشته است.

این در حالی است که بلافاصله بعد از آن که ایالات متحده امریکا وعده داد که مخالفان اسد را که اغلب آنها سنی مذهب هستند، مسلح خواهد کرد، مساجد قاهره فورا شاهد صدای مفتیان و ائمه مساجد برای جهاد و پیوستن به مخالفان و شرکت در کشتار یاران وفادار به اسد و ارتش سوریه بودند.

خلیل العنانی، کارشناس امور تحرکات اسلامی در مرکز خاورمیانه در واشنگتن در این باره می گوید: «مواضع جماعت اخوان المسلمین در قبال سوریه پیچیده و غامض است. اما فعلا تصمیم گرفته است که به جنگ طایفه ای جاری در سوریه علیه حزب الله، سوریه و ایران بپیوندد. این بدان معنا است که روابط اخوان المسلمین با ایران شیعی که در حال حاضر به دفاع سرسختانه از بشار اسد برخواسته است، دست خوش تغییر خواهد شد.»

وی در ادامه می افزاید: «بشار اسد می گوید که او برای حفاظت از تسامح و تساهل دینی در سوریه می جنگد اما روند رو به صعود اتهام ها که هم به اسد وارد می شود و هم به مخالفانش و فجایعی که در دو سال گذشته شاهد بوده ایم، نشان می دهد که او برای تساهل و تسامح دینی نتوانسته کاری از پیش ببرد. البته طرف مقابل هم ظاهرا اصلا اعتقادی به این مساله ندارد و حوادث خشونت باری که رخ داده است، شاهدی بر این ادعا است.»

هفته گذشته در قاهره کنفرانسی با عنوان "مواضع علمای امت در قبال حوادث سوریه" برگزار شد که در آن شرکت کنندگان خواستار جهاد در سوریه شدند. این کنفرانس را جماعت اخوان المسلمین مصر تنظیم کرده بودند. سخنگوی این جماعت هفته گذشته گفت که این کنفرانس ضمیر جهانیان را تحریک کرد.

تفاوت علمای حاضر در این نشست با علمایی از جنس قرضاوی در این بود که هیچ کدام از آنها به صراحت دعوت به جنگ در سوریه همانند فتاوای یوسف القرضاوی، رئیس اتحادیه علمای مسلمین نکردند.

این در حالی است که عارف گفته است، محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر قرار است با شرکت در این کنفرانس برای حاضران سخنرانی کند.

آن چه باعث تعجب ناظران شده، این است که مرسی در ماه فوریه با همتای ایرانی اش در قاهره دیدار کرد و به او گفت که برای حل بحران سوریه همه گونه تلاشی را انجام خواهد داد. حتی پس از آن هیئت هایی از دو طرف به پایتخت های هم سفر کردند تا راه حلی برای بحران سوریه با توجه به کمیته چهارجانبه مصر، ایران، ترکیه و عربستان بیابند. اکنون به نظر می رسد نه تنها این تلاش ها هیچ کدام راه به جایی نبرده است بلکه مصر اخوان رسما به صف مخالفان مبارز اسد پیوسته و از ایران فاصله گرفته است.

احمد عارف، سخنگوی اخوان المسلمین و مشاور مرسی گفت:«مصر قصد ندارد برای جنگ با اسد به سوریه نیرو بفرستد اما دولت مصر نمی تواند مانع سفر اتباع مصری به سوریه شود و با هر کس به این کشور سفر کند نیز برخورد نخواهد کرد.»

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان چندی پیش در سخنانی تاکید کرده بود که یارانش در حزب الله در سوریه علیه تهدید ایالات متحده امریکا، اسرائیل و تندروهای سنی می جنگند.

احمد عارف که مشاور مرسی نیز هست، روز پنج شنبه گذشته گفت که مصر هر گونه دخالت خارجی در سوریه حتی از جانب حزب الله را رد می کند. اما نگفت آیا با مداخله غرب و در راس آنها امریکا که روز جمعه تصمیم به مسلح ساختن مخالفان اسد گرفته است هم مخالفت می کند یا خیر. وی همچنین گفت: «مصر قصد ندارد برای جنگ با اسد به سوریه نیرو بفرستد اما دولت مصر نمی تواند مانع سفر اتباع مصری به سوریه شود و با هر کس به این کشور سفر کند نیز برخورد نخواهد کرد.»

این در حالی است که بسیاری از ناظران از این نگرانند که این افراد که به قصد جنگ با اسد در کنار جریان های تندرو مثل جبهه النصره، وابسته به القاعده به سوریه سفر می کنند به هنگام برگشت به مصر افکار افراطی و به شدت ستیزه جویانه سلفی با خود به مصر ارمغان بیاورند و این مساله تاثیری سوء بر جامعه مصر از یک سو و روابط بین المللی مصر با جهان خارج بگذارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: یکشنبه 26 خرداد 1392/ باز انتشار: چهارشنبه 29 خرداد 1392

کلید واژه ها: سوریه مصر جماعت اخوان المسلمین


نظر شما :