وزیر خزانه داری آمریکا هشدار داد

جایگزینی تحریم ها با گزینه های بدتر

۱۱ تیر ۱۳۹۲ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۱۸۰۴۵ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
همزمان با اعمال تحریم های ایالات متحده علیه صنعت انرژی، کشتیرانی و خودروسازی ایران، جیکوب لیو، وزیر خزانه داری آمریکا ابراز امیدواری کرد این تحریم ها که هدف آن متوقف کردن برنامه های هسته ای تسلیحاتی ایران است ، کارآمد باشد، چرا که در غیر این صورت جایگزین های بدتری در راه خواهد بود.
جایگزینی تحریم ها با گزینه های بدتر

دیپلماسی ایرانی: همزمان با اعمال تحریم های ایالات متحده علیه صنعت انرژی، کشتیرانی و خودروسازی ایران، جیکوب لیو، وزیر خزانه داری آمریکا ابراز امیدواری کرد این تحریم ها که هدف آن متوقف کردن برنامه های هسته ای تسلیحاتی ایران است ، کارآمد باشد، چرا که در غیر این صورت جایگزین های بدتری در راه خواهد بود.

لیو که در کنفرانسی در کلورادو سخن می گفت، خاطرنشان کرد: این برای جهان و ایران بهترین نتیجه خواهد بود که تحریم ها به سرانجام برسد، چرا که جایگزین ها هم برای ایران و هم جهان نامطلوب خواهد بود. البته وی روشن نکرد که جایگزین ها چه خواهد بود اما در ادامه اظهارات خود، یادآور شد: گمان نمی کنم هیچ یک از روسای جمهور ایران بتوانند بدون آزمایش ابزارهای موجود، فراتر از تحریم ها عمل کنند.

این در حالی است که خزانه داری آمریکا که در اعمال تحریم ها علیه ایران نقش دارد، وضعیت اقتصادی ایران را نامناسب ارزیابی کرده و به این ترتیب معتقد است تحریم ها تا حدودی تاثیرگذار بوده اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از لیو گزارش داد: ردپای تحریم ها در تولید ناخالص داخلی ایران، ارزش ریال؛ نرخ بیکاری و نرخ تورم به چشم می خورد و این تصویری خوب از چشم انداز اقتصادی ایران را به نمایش نمی گذارد. وی همچنین خاطرنشان کرد تحریم های کنونی، سخت ترین تحریم ها در طول تاریخ است که جامعه بین المللی به شکل معتبری از آن حمایت می کند.

از آنجایی که برخی پیش بینی کرده بودند در ائتلاف بین المللی برای حمایت از تحریم ها علیه ایران شکاف ایجاد می شود، لیو به این دسته از تحلیلگران پاسخ داد که پیش بینی های آنها غلط بوده است.

ردپای تحریم ها در تولید ناخالص داخلی ایران، ارزش ریال؛ نرخ بیکاری و نرخ تورم به چشم می خورد و این تصویری خوب از چشم انداز اقتصادی ایران را به نمایش نمی گذارد. وی همچنین خاطرنشان کرد تحریم های کنونی، سخت ترین تحریم ها در طول تاریخ است که جامعه بین المللی به شکل معتبری از آن حمایت می کند.

روز دوشنبه و تنها چند ساعت پس از اعمال تحریم های جدید علیه ایران، یک مقام کاخ سفید گفت: هدف از این تحریم ها آسیب زدن به مردم ایران نیست، بلکه هدف تغییر تصمیم گیری های مقامات است . این مقام کاخ سفید ادامه داد: ایرانیان به تازگی انتخابات را برگزار کرده اند و باید منتظر اثر انتخابات بود. اما به طور کلی تصمیم گیری ها در ایران در عالی ترین سطح حاکمیت اتخاذ می شود.

به گزارش لس آنجلس تایمز، در حالی که رهبران غربی همچنان در حال گمانه زنی در خصوص روابط با ایران پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی هستند، تحریم های جدید آمریکا علیه ایران محدودیت های سخت تری را در راه مبادلات مالی، تولید خوردو و فروش طلا به جمهوری اسلامی ایجاد کرده است. این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران در نخستین کنفرانس خبری خود پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد به دنبال روابط بهتر با غرب است و می خواهد در برنامه های هسته ای شفافیت بیشتری به خرج دهد.

به دنبال این اظهار نظر، امیدواری ها نسبت به رویکرد کمتر مقابله جویانه ایران در بحث هسته ای و از سرگیری مذاکرات افزایش یافت و برخی تحلیلگران به اوباما توصیه کردند اعمال تحریم های جدید که در اواخر سال گذشته میلادی در کنگره به تصویب رسیده بود را به تعویق بیاندازد.

به رغم این توصیه ها، تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به اجرا درآمد. این تحریم ها مانع تبادل مالی گسترده با ریال در بانک های خارجی می شود. به این ترتیب ارزش ریال که در یک سال گذشته به نصف رسیده، باز هم سقوط خواهد کرد. تحریم ها همچنین واردات صنعت خودرو را نیز نشانه می گیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

کلید واژه ها: تحریم آمریکا ایران


نظر شما :