اسرائیل بدون هماهنگی امریکا جرات حمله به ایران را ندارد

آخرین روزهای تهدید تهران از سوی تلاویو

۲۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۸۶۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
گزینه حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران از جدول کاری دولت این رژیم خارج شده و فرماندهان نظامی و مسئولان سیاسی این دولت عبری می‌گویند که جرات کافی برای اتخاذ چنین تصمیمی علیه ایران در اسرائیل آن هم بدون هماهنگی با ایالات متحده امریکا وجود ندارد.
آخرین روزهای تهدید تهران از سوی تلاویو

دیپلماسی ایرانی: پیامی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به طرف های مختلف از جمله واشنگتن و تهران ارسال کرد و گفت که منتظر نمی شود تا زمان سپری شود و امکان حمله نظامی به ایران بدون هماهنگی با ایالات متحده وجود دارد، از نگاه بسیاری از تحلیلگران آخرین تهدید وی علیه برنامه هسته ای ایران بود و به اعتقاد آنها گزینه نظامی از روی میز نخست وزیری اسرائیل برداشته شده است.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، روزنامه عبری معاریو نوشت که گزینه حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران از جدول کاری دولت این رژیم خارج شده و فرماندهان نظامی و مسئولان سیاسی این دولت عبری می گویند که جرات کافی برای اتخاذ چنین تصمیمی علیه ایران در اسرائیل آن هم بدون هماهنگی با ایالات متحده امریکا وجود ندارد.

به گفته این منابع سازمان های امنیتی هیچ پیشنهادی برای توقف برنامه هسته ای ایران از طریق گزینه نظامی در اختیار ندارند و حرف های نتانیاهو را صرفا تهدیدی کلامی نه عملی می دانند. به گونه ای که یکی از مقام های نظامی اسرائیل به نتانیاهو گفته است که «اگر می خواهی شلیک کنی، بفرما شلیک کن ولی حرف نزن.»

این روزنامه همچنین به اختلاف های موجود بر سر مواضع اسرائیلی ها با یکدیگر بر سر چگونگی تعامل با ایران در جلسه هیئت دولت اسرائیل در روز یکشنبه اشاره می کند و می نویسد که در آن جلسه هنگامی که نتانیاهو بر لزوم تشدید تحریم ها علیه ایران و انتخاب گزینه نظامی سخن گفت و تاکید کرد که اکنون بیش از هر زمانی به آن احساس نیاز می کند، عده ای از وزرا با او مخالفت کرده و حرف های او را به چالش کشیدند. نتانیاهو در آن جلسه تاکید کرده بود، جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمانی در برنامه هسته ای اش پیشرفت داشته و اگر جلوی آن گرفته نشود به زودی به مرحله ای خواهد رسید که دیگر هیچ وقت نمی توانیم حتی با گزینه نظامی جلوی آن را بگیریم.

در جلسه هیئت دولت اسرائیل هنگامی که نتانیاهو بر لزوم تشدید تحریم ها علیه ایران و انتخاب گزینه نظامی سخن گفت و تاکید کرد که اکنون بیش از هر زمانی به آن احساس نیاز می کند، عده ای از وزرا با او مخالفت کرده و حرف های او را به چالش کشیدند.

به نوشته معاریو اسرائیلی ها می دانند که مواضع کشورهای بزرگ در مذاکره با ایران بسیار بیشتر از آن چیزی که فکر می کنند، نرم است و آنها پذیرفته اند که ایران غنی سازی سه درصدی را داشته باشد. مقام های غربی به اطلاع اسرائیلی ها رسانده اند که تا زمان آغاز به کار رسمی دولت جدید ایران گفت وگوها با تهران از سر گرفته نخواهد شد.

در همین رابطه روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم که روزنامه نزدیک به نتانیاهو محسوب می شود، نوشت که امریکایی ها واقعا نگران هستند که ایران به دور از تیررس سازمان های امنیتی غربی موفق به ساخت بمب اتم شود. این حرف در حال حاضر در کاخ سفید بسیار زده می شود.

به ادعای این روزنامه امریکایی ها از این نگران هستند که ایران فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را تقویت کرده و مراکز سری ای راه اندازه کرده باشد که هیچ کسی از آنها خبر نداشته باشد.

یک مقام غربی در این باره گفت: «این نگرانی امریکا بیش از همه از ناحیه اسرائیل و دیگر کشورهای هم پیمانش در خاورمیانه است.»

اسرائیلی ها از این نگران هستند که در طول مذاکرات ایران به یک قدرت هسته ای نظامی تبدیل شود به رغم این که تحت فشار شدید تحریم ها قرار گرفته است. برای همین به امریکا فشار می آورند تا شاید بتوانند بر روند مذاکرات پیش رو با تهران تاثیر بگذارند.

از سوی دیگر حامی شالیف، تحلیلگر مسائل سیاسی در روزنامه عبری هاآرتص اظهار نظر کرد که قصد نتانیاهو از ایراد آن اظهارات در گفت وگو با شکبه سی بی اس بیشتر از آن ناحیه بود که می خواست بگوید زمان در حال سپری شدن است و اکنون بیش از هر زمانی نیاز به اتخاذ تصمیمی مستقل از واشنگتن برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران احساس می شود. به گفته وی به هر حال زمان اسرائیلی ها کوتاه تر از زمان امریکایی ها است و تلاویو باید به فکر راه حلی بر توقف ایران قبل از آن که امریکا کاری کند، باشد. وی همچنین می گوید که هدف نتانیاهو از ایراد آن اظهارات همچنین رسانده این پیام به ایران بود که «تهران اشتباه نکند، اسرائیل به آن اجازه ساخت بمب اتم نمی دهد.»

شالیف در ادامه تحلیل خود همچنین از نتانیاهو برای کشیدن خط قرمز بر سر برنامه هسته ای ایران در سازمان ملل انتقاد کرد و گفت دقیقا اختلافات امریکا و اسرائیل از همان زمان آغاز شد.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست و آن چه غربی ها علیه آن مطرح می کنند صرفا ادعاهایی بی پایه و اساس است که هیچ سندی برای آن وجود ندارد. به رغم گذشت بیش از 10 سال از کش مکش های سیاسی بر سر پرونده هسته ای ایران طرف های مدعی غربی تا کنون هیچ سندی که دال بر انحراف برنامه هسته ای ایران به سمت گزینه نظامی باشد، یافت نکرده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو برنامه هسته ای ایران


نظر شما :