در سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران

گروگان های سابق در مورد دیپلماسی تهران- واشنگتن چه می گویند؟

۱۴ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۹۲۳۷۴۰ آمریکا ترجمه برگزیده
زمان برقراری دیالوگ جدید بین ایران و آمریکا فرارسیده است. سی و چهار سال برای باقی ماندن در راهی که به هیچ جا نمی رسد، کافی است.
گروگان های سابق در مورد دیپلماسی تهران- واشنگتن چه می گویند؟

دیپلماسی ایرانی: سی و چهارمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران روز دوشنبه است، تنها سه روز پیش از برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، در ژنو.مذاکراتی که در ماه اکتبر برگزار شد نیز عالی ترین سطح تعاملی بود که بین ایران و آمریکا از زمان گروگان گیری 52 عضو سفارت آمریکا در تهران، انجام شده بود. یک گروگانگیری 444 روزه که همچنان سالگرد آن مقابل سفارت سابق آمریکا در تهران برگزار می شود.ایران پریمیر با تعدادی از گروگان های سابق آمریکایی در مورد مانور های دیپلماتیک جدید بین ایران و آمریکا گفت و گو کرده است. آنچه در زیر می خوانید بخشی  از این دیدگاه هاست.

جان لیمبرت، کارمند سیاسی سفارت آمریکا در زمان گروگانگیری که بعدها مشاور دولت اوباما در امور ایران شد:

زمان برقراری دیالوگ جدید بین ایران و آمریکا فرارسیده است. سی و چهار سال برای باقی ماندن در راهی که به هیچ جا نمی رسد، کافی است.

بروس لینگن، کاردار وقت سفارت آمریکا:

بدون هیچ پیش شرطی باید با ایران وارد مذاکره شد. طرفین باید اهداف خود را روشن کنند. جلوگیری از ایجاد گشایش به این معنی است که دو طرف گام هایی به عقب برمی دارند. اما از آنجایی که ایرانیان طرف اصلی ماجرا هستند، آنها باید ابتکار عمل را در دست گیرند و شفاقیت بیشتری نشان دهند. ایرانیان باید اهداف واقعی خود را در برنامه های هسته ای مشخص کنند. مدت هاشت که شفافیت وجود نداشته است.

بری روزن، آخرین وابسته فرهنگی سفارت آمریکا در تهران:

دیالوگ جدیدی که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران آن را دنبال می گند، چیزی جز کمک به بهبود تصویر تهران برای خلاص کردن ایران از شر تحریم ها نیست. دولت روحانی به منظور از بین بردن نظام تحریم ها، از تغییراتی در برنامه های هسته ای سخن می گوید. برخی امیدواری ها اکنون در مورد محدود کردن برنامه های غنی سازی ایران و افزایش نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، پدید آمده است.

در حال حاضر ایران اورانیوم را بالاتر از سطح مورد نیاز برای تولید انرژی، غنی می کند و به این ترتیب به نظر می رسد برنامه بلندمدتی برای غنی سازی دارد. به عقیده من بنا بر دلایلی در سیاست تهران در قبال آمریکا تغییری پدید نیامده است. در تهران هنوز شعار مرگ بر آمریکا سر داده می شود و مهم نیست در گزارش رسانه ها چه گفته می شود.

از سوی دیگر مسائلی در مورد حمایت از حزب الله و دولت سوریه نیز مطرح است. از نظر من، ایران هیچگاه در مورد گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا، ابراز تاسف نکرده است و در حالی که بحث بهبود روابط با آمریکا مطرح است، برای سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در سالگرد اشغال سفارت، آماده می شود.

ویلیام دارتی، دبیر دوم سفارت آمریکا در تهران

همانگونه که تا به حال نیز گفته شد، احمدی نژاد گرگی در لباس گرگ بود و روحانی گرگی در لباس میش. این در حالی است که تصمیم گیری در سیاست خارجی بر عهده روحانی نیست. از سوی دیگر تغییر واقعی در روابط تهران – واشینگتن زمانی اتفاق می افتد که یک معامله هسته ای با ایران انجام شود که باری آمریکا نیز رضایتبخش باشد.   از سوی دیگر مخالفت محافظه کاران با هرگونه تعامل ایران و آمریکا در داخل جمهوری اسلامی نیز بسیار جدی است.

به طور کلی من از مذاکره با ایران و دستیابی به توافق حمایت می کنم، اما در صورتی که موضوعاتی که به آن اشاره کردم، لحاظ شده باشد. به عنوان یک کارشناس در سازمان جاسوسی آمریکا، می دانم که برقراری روابط پس از خصومتی 34 ساله چقدر دشوار است. آن هم با تاریخی مملو از اقدامات تحریک آمیز که گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا تنها یکی از آنها به شمار می رود.

دونالد شرر، سروان نیروی دریایی آمریکا مستقر در سفارت

دولت آمریکا با دراز کردن دست دوستی به سوی ایران بار دیگر ما را که 15 ماه از عمرمان را به عنوان گروگان سپری کردیم، نادیده گرفته است.

اسکات چارلز، وابسته نظامی سابق آمریکا در سفارت:

به نظر من ایران به دنبال خرید زمان و فریب دادن طرف مقابل است. ایران می خواهد در جهان نفوذ داشته باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: جمعه 10 ابان 1392 / باز انتشار: سه شنبه 14 ابان 1392

کلید واژه ها: سفارت آمریکا گروگانگیری ایران و آمریکا


نظر شما :