دستور دولت اسلامی عراق و شام به اهالی دروزی سوریه

باید به زور مسلمان شوید!

۰۳ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۹۲۶۴۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
طلال ارسلان، یکی از رهبران دروزی لبنانی و نماینده این طایفه در پارلمان لبنان انتشار خبر گرویدن دروزی ها به دین اسلام را تعجب آور می داند و به روزنامه الاخبار می گوید: «دروزی ها مانند باقی مذاهب اسلامی مسلمان هستند و به رسالت پیامبرمان محمد اکرم (ص) اعتقاد دارند.»
باید به زور مسلمان شوید!

دیپلماسی ایرانی: دروزی های استان ادلب در سوریه صرف این که بگویند محمد رسول الله پیامبرشان است و دینشان توحیدی است مسلمان محسوب نمی شوند. حتی اگر کشورهای اسلامی سوریه و لبنان و عربستان نیز آنها را مسلمان بدانند باز هم از نگاه مدعیان اسلام در "دولت اسلامی در عراق و شام" یا به اختصار داعش نیز مسلمان محسوب نمی شوند. رهبران دولت اسلامی در عراق و شام در مناطق تحت کنترل خود گواهی هایی را توزیع کرده اند که هر کس این گواهی ها را امضا کند و داعش بپذیرد که مسلمان است، واقعا مسلمان محسوب می شود. این وضعیتی است که دروزی های ادلب به آن مبتلا شده اند و به این شکل مجبور به اعلام اسلامشان شده اند.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، دروزهای ادلب از ترس این که جبهه النصره یا دولت اسلامی بخواهند در جریان جنگ داخلی سوریه جانشان را بستانند مجبور به قبول شرایط آنها شده اند. ادلب در شمال سوریه قرار دارد و وضعیت اقتصادی آن از گذشته نیز چندان مناسب نبود. در این میان دروزی ها، که گروه کوچکی از اقلیت این شهر را تشکیل می دهند و در حدود 30 هزار نفر جمعیت دارند از همه فقیرتر هستند. اکنون می گویند شمار آنها با احتساب به رقم پناهندگانی که از روستاها و مناطق دیگر به این جا آمده اند به حدود 50 هزار نفر رسیده است.

روز یکشنبه در پایگاه های خبری اینترنتی عربستان خبری منتشر شد مبنی بر این که 18 روستای دروزی در ادلب به دین اسلام گرویدند. این خبر فقط در سایت های عربستانی منتشر شد و هیچ سایت دیگری از مذاهب و فرقه های اسلامی دیگر آن را تایید نکرد. اما این بحث و جدل را به راه انداخت که آیا پیروان مذاهب دیگر اسلامی مثل علوی ها و شیعیان و شاخه های منشعب از آنها و دیگران که به دین محمدی معتقدند، مسلمان نیستند که وقتی تحت فشار داعش و جریان های اسلامی تندرو تن به دستورات آنها می دهند، گفته شود مسلمان شده اند!

 آیا پیروان مذاهب دیگر اسلامی مثل علوی ها و شیعیان و شاخه های منشعب از آنها و دیگران که به دین محمدی معتقدند، مسلمان نیستند که وقتی تحت فشار داعش و جریان های اسلامی تندرو تن به دستورات آنها می دهند، گفته شود مسلمان شده اند!

طایفه های دروزی در لبنان و دیگر مناطق سوریه در برابر این خبر سکوت اختیار کرده اند. هیچ کس نظری نمی دهد، نه آن را رد می کند نه تایید. اما همه بر این نکته تاکید دارند که وضعیت دروزی های ادلب آن قدر نامناسب است که کسی به آنها حسادت نکند.

طلال ارسلان، یکی از رهبران دروزی لبنانی و نماینده این طایفه در پارلمان لبنان انتشار خبر گرویدن دروزی ها به دین اسلام را تعجب آور می داند و به روزنامه الاخبار می گوید: «دروزی ها مانند باقی مذاهب اسلامی مسلمان هستند و به رسالت پیامبرمان محمد اکرم (ص) اعتقاد دارند.»

این خبر در حالی منتشر می شود که دروزی ها در شهرهای مختلف سوریه از جمله در ادلب در کنار پیروان ادیان دیگر به سلامت و صلح و آرامش زندگی می کردند و در طول سالیان طولانی گذشته هیچ گاه شنیده نشد که آنها کسی را مورد آزار و اذیت قرار داده باشند یا از سوی فرقه، طایفه یا پیروان مذهبی خاص مورد آزار قرار گرفته باشند.

منابع آگاه به روزنامه الاخبار گفته اند که مردم روستاهایی که در ادلب با اکثریت دروزی زندگی می کنند، عموما کشاورز و باغدار هستند که به پرورش زیتون و تولید ادویه های محلی مشغولند. مناطق آنها 14 کیلومتر تا ادلب فاصله دارد و در حالی که بخش اعظم شهر ادلب تحت کنترل ارتش سوریه است این منطقه به کنترل افراد مسلح مخالف حکومت سوریه در آمده است. این منابع که روزنامه الاخبار نامی از آنها به میان نیاورده است، می گویند: «اهالی روستاهای کفتین، بیره کفتین، معاره اخوان، کفرمارس، تلتیتا، قلب لوزه، کفرکیلا، عبریتا، جدعین و روستاهای دیگر از ابتدای بحران سوریه میزبان شمار بسیاری از پناهندگان سوری بوده اند. اهالی این روستاها این افراد را در خانه های خود پناه دادند و هیچ گاه از آنها نپرسیدند که آیا مخالف حکومت بشار اسد هستند یا از طرفداران آن محسوب می شوند. آنها حتی پشت بام های خود را فرش انداختند و در اختیار خانواده ها و کودکان پناهندگان قرار دادند و هیچ مشکلی با آنها بر سر طایفه و مذهبشان نداشتند.»

منابع دیگر می گویند: «نیروهای ارتش آزاد وارد این روستاها نشدند و هیچ تهدیدی را هم متوجه اهالی آنها نکردند برای این که می دانستند که نزدیکان آنها در آن جا زندگی خوبی دارند و اهالی این روستاها تلاش کرده اند از درگیری ها دور باشند تا روستاهایشان مکانی امن برای خانواده هایشان باقی بمانند.»

اما این وضعیت تا زمانی پابرجا بود که پای نیروهای دولت اسلامی در عراق و شام به آن جا باز نشده بود. همین که آنها به این مناطق رسیدند ورق برگشت. به گفته منابع آگاه 90 درصد از این مناطق که تحت کنترل ارتش آزاد بود به کنترل دولت اسلامی در عراق و شام در آمد. تنها شهر کفرتخاریم که روستاهای دروزی ها را در درون خود دارد همچنان تحت کنترل نیروهای ارتش آزاد باقی مانده است. و الا باقی مناطق تحت کنترل دولت اسلامی در عراق و شام است که احکام شریعت خود را برای مردم آن جا صادر می کند و آنها را وادار به اجرا و رعایت فرمان های خود می کند. به گفته این منابع دولت اسلامی در عراق و شام به هر روستایی که می رسد دستوری کلی برای پیروی از فرمان هایش صادر می کند، بیشتر روستاهای سنی بر اساس سیاست دست به عصای خود فرمان آنها را اجابت می کنند، اما اگر روستایی پیروی اش را از دولت اسلامی عراق و شام اعلام نکند، مورد شدیدترین برخوردهای دولت اسلامی در عراق و شام قرار می گیرد که مهاجرت اجباری، قتل، شکنجه و مصادره اراضی و ممتلکات از جمله آنها است.   

این منابع می گویند که برخی از امرا در دولت اسلامی عراق و شام در ابتدای امر با اهالی روستاهای دروزی ادلب با نرمش برخورد کردند، برای این که می دانستند از همان ابتدای آغاز بحران سوریه آنها رویکرد بی طرفانه ای اتخاذ کرده بودند اما مدتی است که رفتار خود را تغییر داده و به آنها دستور داده اند که به اسلام بگروند و رسما اعلام کنند که مسلمان شده اند.

برخی منابع دیگر می گویند که آنها از رهبران دروزی خواسته اند که لباس ها و کلاه های خاص خود را کنار بگذارند، مکان های تجمعات دینی خود را خالی کنند تا رسما به مسجد برای مسلمانان تبدیل شوند، احکام شرعی را کاملا اجرا کنند و به اجرای آنها پایبند باشند، زنان لباس های کاملا پوشیده آن طور که آنها دستور می دهند، بپوشند و مردها سبیل های خود را که به سنت دروزی ها بلند است، بتراشند. به گفته این منابع اکثر اهالی این مناطق این دستورها را پذیرفته اند و به آنها گردن نهاده اند. 

کلید واژه ها: دروزی ادلب داعش دولت اسلامی در عراق و شام


( ۸ )

نظر شما :