منبع آگاه امریکایی در گفت‌وگو با النهار:

روابط اوباما و کری چندان حسنه نیست

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۹۳۲۳۲۳ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
گفته می‌شود جان کری فقط هفته‌ای یک بار اوباما را می‌بیند و اگر اتفاقی بیفتد که نیاز به جلسه مستقیم باشد این عادت را نقض می‌کند. او از طریق مشاورانش در کاخ سفید درباره آن‌چه باید بداند، کسب اطلاع می‌کند.
روابط اوباما و کری چندان حسنه نیست

دیپلماسی ایرانی: کارشناس زبده در مسائل خاورمیانه که در یکی از مراکز جدی و معروف امریکایی کار می کند و در گذشته در تیم های مختلف رسمی دولت امریکا در امور خاورمیانه فعالیت می کرده است و آگاهی بسیاری درباره امور خاورمیانه و اوضاع پیچیده آن دارد در گفت وگو با روزنامه لبنانی النهار درباره عملکرد چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا و این که گفته می شود وی فقط به امور داخلی وزارت خانه خود می پردازد و هیچ گاه با رئیس جمهور بر سر مسائل دیگر صحبت نمی کند، گفت: «از هیگل هیچ وقت چنین چیزی نشنیده ام. اما حرف های که درباره کری زده می شود صحیح است. گفته می شود او فقط هفته ای یک بار اوباما را می بیند و اگر اتفاقی بیفتد که نیاز به جلسه مستقیم باشد این عادت را نقض می کند. او از طریق مشاورانش در کاخ سفید درباره آن چه باید بداند، کسب اطلاع می کند در حالی که او وزیر امور خارجه است و باید همیشه خلاصه ای (Briefing) روزانه در صورت نیاز از تحولات جهان به رئیس جمهوری بدهد.»

وی سپس به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا اشاره کرد و گفت: «شاید روسا چند سال بعد از این که در راس قدرت می مانند به این که اطلاعات را از حلقه کوچک و تنگ متشکل از مشاوران و معاونانشان دریافت کنند، عادت می کنند. ما 8 سالی که با رئیس جمهور جورج بوش بودیم بر همین منوال بود. در جنگش با عراق با وجود این که توانست صدام حسین و حکومت او را سرنگون کند نتوانست به اهدافش برسد. بعدا درگیر امور داخلی و سخت و فاجعه آمیزی مثل تندباد کاترینا شد که آثار سختی به ویژه در شهر نیو اورلئانز بر جای گذاشت. این مساله و مسائل دیگر از محبوبیت او به شدت کاستند. و الآن برای جانشین بوش، رئیس جمهور اوباما همین موضوع تکرار می شود. این 8 سال دستاورد تولیدی ای به دنبال نداشته به رغم این که توانسته است موفقیت های مهمی را در راه نجات اقتصاد امریکا از بحران به دست آورد. طبیعی است که چنین چیزی می تواند بر امریکا تاثیر بگذارد. البته امریکا قدرتمند و پیشرفته از لحاظ نظامی و تکنولوژیک است که قابل مقایسه با هیچ کدام از کشورهای جهان نیست. از لحاظ مبنایی نگرانی در این زمینه وجود ندارد. اما باید روی آن کار کند. حکومتی دارد که من همچنان به آن اعتقاد دارم. این حکومت می تواند هر وقت نیاز باشد خودش را بازسازی کند.»

شنیدم که سفر اخیر رئیس جمهور اوباما موفقیت آمیز نبوده است. همچنین یکی از افراد واقعا مطلع در واشنگتن به من گفت که او و ملک عبدالله بن عبدالعزیز بر سر هیچ چیز به توافق نرسیدند.

سپس این کارشناس زبده امریکایی به موضوع عربستان اشاره می کند و می گوید: «شنیدم که سفر اخیر رئیس جمهور اوباما موفقیت آمیز نبوده است. همچنین یکی از افراد واقعا مطلع در واشنگتن به من گفت که او و ملک عبدالله بن عبدالعزیز بر سر هیچ چیز به توافق نرسیدند. پادشاه عربستان خواستار کمک برای تاسیس ارتش آزاد سوریه شد و از او طلب ارسال موشک های ضد تانک و موشک هایی که از روی دوش به سمت جنگنده ها شلیک می شوند، شد. اوباما چنین درخواستی را از اساس رد کرد. حلقه تنگ پیرامون او قانعش کرده اند که هر کس صحبت از اسلحه و ارتش می کند به دنبال راه حل سیاسی نیست بلکه بر روی راه حل نظامی کار می کند. البته اوباما نگذاشت که این جلسه منفی تمام شود و مذاکرات بی نتیجه به پایان برسد، شاید هم در ظاهر به ارسال موشک های ضد تانک و دادن پنج فروند موشک ضد جنگنده به مخالفان اسدی که مورد وثوق عربستان هستند، موافقت کرد تا جلسه خشک و بی نتیجه حداقل در ظاهر به پایان نرسد.»

وی سپس تاکید کرد، من بارها بر ادامه روابط میان امریکا و عربستان در تمامی سطوح تاکید کرده ام. این که فقط میان رئیس جمهور به عنوان مقاوم اول امریکا با پادشاه رابطه دو جانبه ای وجود داشته باشد، کافی نیست. امور و مشکلات بسیاری هستند که باید دو طرف برای حل آنها یا حداقل کاستن از مخاطرات آنها با یکدیگر ارتباط مستمر داشته باشند. همچنین توصیه کردم که رئیس جمهور با پادشاه بر سر مسائل استراتژیک و جزئیات آنها گفت وگو کند برای این که مسائل بسیاری وجود دارد که مورد اختلاف دو طرف است. ایران هسته ای و تروریسم و سوریه اسد از جمله مسائل مورد اختلافی دو کشور هستند. باید که اعتماد از میان رفته به روابط دو کشور باز گردد. ملک عبدالله بیمار است و طبیعی است که برای انسانی که بیش از 92 سال سن دارد بیمار باشد. امیر سلمان نیز بیمار است. او همچنین مشغول مسائل داخلی متعددی مثل اختلاف های سیاسی و تغییرات موجود و رویارویی با تهدیدهای منطقه ای است. عربستان درباره خیلی از مسائل احساس خطر می کند که امریکا باید خیال عربستان را درباره بسیاری از این مسائل آسوده کند در غیر این صورت عربستان بیش از پیش به سمت سیاست های تند و افراطی متمایل خواهد شد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: باراك اوباما و جان كري ايالات متحده امريكا امريكا و عربستان باراك اوباما و ملك عبدالله


نظر شما :