اظهارات تند دبیر کل ناتو علیه روسیه

۱۶ تیر ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۳ کد : ۱۹۳۵۴۵۶ سرخط اخبار

دبیرکل ناتو که روزهای پایانی خود را در این سمت می گذارند، از دستاوردهایش در پنج سال گذشته و چشم داشت هایش به آینده پیمان آتلانتیک شمالی سخن گفته است. وی موضع گیری روسیه درقبال بحران اوکراین را باعث تغییر فضایی امنیتی اروپا دانسته و تاکید کرد: روسیه دیگر شریک ما نیست.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مصاحبه ای با یورو نیوز در پاسخ به سوالی درباره چگونگی وضعیت امنیت اروپا در ماه های اخیر گفت: فضای امنیت بسیار تغییر کرده است؛ فعالیت های غیرقانونی ارتش روسیه در اوکراین نیز زنگ خطر این تغییرات است. این فعالیت ها به ما یادآوری می کنند که ما نمی توانیم امنیت را حق مسلم خود بدانیم، بنابراین مسلما ما باید خود را با شرایط جدید سازگار کنیم.

 

دبیرکل ناتو همچنین در مورد ابراز نگرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نسبت به ورود ناتو به کریمه اظهار کرد: ناتو تاکنون تلاشی برای حضور در کریمه نکرده است، بنابراین این بسیار توجیه نامناسبی برای فعالیت های نامشروع و غیرقانونی روسیه در الحاق کریمه به روسیه است. در واقع هیچ توجیهی برای این کار وجود ندارد. روسیه در حال نقض تمام تعهدات بین المللی خود و همچنین نقض تعهدات بنیادی است که در همکاری های بین ناتو و روسیه درنظر گرفته شده بود.

 

راسموسن درباره نقش روسیه در شرق اوکراین گفت: شکی وجود ندارد که روسیه در بی ثباتی شرق اوکراین نقش پررنگی دارد. روسیه حجم زیادی از سلاح و امکانات و همچنین سرباز به مرزهای اوکراین فرستاده است، ما در تماس هایی خواستار پایان حمایت روسیه از جدایی طلبان و خروج نیروهای دولتی از مرزهای روسیه با اوکراین شدیم. با این حال اخیرا نیروهای جدیدی در این منطقه مرزی قرار گرفته اند.

 

دبیرکل ناتو همچنین اعلام کرد که این سازمان نیروهای خود را در کشورهای همسایه روسیه افزایش داده است: "ما نیروهای هوایی خود را در حوزه دریایی بالتیک، ناوهای نیروی دریایی را در دریای بالتیک و دریای سیاه افزایش دادیم. همچنین رزمایشهای بیشتری در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک انجام می دهیم. این ها فعالیت هایی متجاوزانه نیستند بلکه اقداماتی دفاعی برای حمایت و محافظت از شرکایمان است."

 

وی در پاسخ به این سوال که روسیه در مقام یک شریک یا یک رقیب چگونه است، گفت: در حقیقت ما 20 سال صرف ساختن رابطه ای مفید با روسیه کردیم. اما لازم است بگویم که روسیه مانند یک شریک رفتار نمی کند. ما در مدارک ارتش روسیه می بینیم که آن ها "ناتو" را به عنوان یک رقیب در نظر می گیرند. پس بنابراین ما باید با این شرایط سازگار شویم.

 

دبیرکل فعلی ناتو درباره درس هایی که می توان از روش های روسیه در مقابل اوکراین گرفت، گفت: روسیه در اوکراین بسیار هوشمندانه عمل می کند. امکانات ارتش این کشور در مقایسه با امکاناتش در حمله به گرجستان در سال 2008 بسیار پیشرفت کرده است. به همین دلیل است که من همکاران ناتو را موظف در به روز رسانی امکانات ارتشی و جنگی خود کرده ام. در پنج سال گذشته روسیه هزینه های دفاع خود را تا 50 درصد افزایش داده است در حالی که کشورهای متحد ناتو این هزینه را 20 درصد کاهش داده اند. چیزی که ما امروز در اوکراین می بینیم بازی نظامی را تغییر می دهد.

 

ما تنها از شرکای خود دفاع می کنیم

دبیرکل فعلی ناتو همچنین درباره فعالیت ناتو در مقابل شورشیان سوریه و عراق گفت: ما برمحافظت از شرکای خود تمرکز می کنیم. به همین دلیل بود که ما موشک های پاتریوت را به ترکیه دادیم تا از ترکیه در مقابل حملات احتمالی سوریه حفاظت کنیم. اما در کل، وضعیت در این مناطق بسیار خطرناک است و همه می دانند که این دولت عراق است که از کشورهای شریک ناتو درخواست کمک کرده است.

 

او در پایان از ناتوی "قوی تر، سریع تر و کارآمدتر" به عنوان دستاورد خود در سمت دبیرکلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یاد کرد.

کلید واژه ها: ناتو اوکراین


نظر شما :