اخبار روز اول مذاکرات هسته‌ای در وین

امیدواری ظریف به پیروزی ملی در سوم آذر

۲۷ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۲۷ کد : ۱۹۴۰۹۲۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
علی شمخانی: همه تحریم‌ها باید لغو شود/ وندی شرمن: وقت آن رسیده که کار را تمام کنیم.
امیدواری ظریف به پیروزی ملی در سوم آذر

20:07- عصر روز سه شنبه رایزنی میان هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 انجام شد. به گزارش خبرنگار ایسنا، معاونان وزیر خارجه ایران یک دور دیدار و گفت وگو با هیات آمریکایی و چین به طور جداگانه برگزار کردند. در دیدار معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا سید عباس عراقچی و تخت روانچی از ایران و وندی شرمن و ویلیام برنز از آمریکا حضور داشتند. معاونان وزیر خارجه کشورمان همچنین به طور مشترک با هیات اتحادیه اروپا و آمریکا مذاکره کردند.

17:58- روزنامه گاردین جزئیاتی از طرح ارائه شده آمریکا به ایران در مذاکرات مسقط را منتشر کرد. به نوشته این روزنامه انگلیسی، 1+5 در طرح خود به ایران پیشنهاد داده که تحریم ها در یک دوره کوتاه مدت و به شکل محدود تخفیف می یابد مگر آنکه تهران بپذیرد حجم بیشتری از ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را کاهش دهد.

17:54- محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران پس از مذاکرات دوجانبه با کاترین اشتون در جمع خبرنگاران گفت: صحبت های خوبی داشتیم و از این پس دیگر به اراده سیاسی نیاز است تا به نتیجه برسیم. سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز در جمع خبرنگاران گفت: ایران پیشنهادها و ایده های زیادی را همواره برای رسیدن به نتیجه ارایه کرده است و اگر بخواهد رفع نگرانی شود این ایده ها کفایت می کند.

15:36- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه 1+5 دقایقی پیش بر سر میز ناهار در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان های بین المللی در شهر وین به گفت وگو پرداختند.

اولین عکس از دیدار ظریف و اشتون:

15:21- جولیان بورگر، سردبیر دیپلماتیک گاردین در توئیتر خود عکسی منتشر کرده و نوشته است: چادر محل اقامت خبرنگاران مذاکرات هسته ای ایران در میدانی که به یاد پدر صهیونیسم مدرن، تئودور هرتزل نامگذاری شده است. عکس را اینجا ببینید.

14:08- یکی از مسئولان وزارت خارجه اتریش به خبرگزاری ایرنا گفت که این بار حدود 300 خبرنگار و تصویربردار برای پوشش خبری مذاکرات ایران و 1+5 ثبت نام کرده اند. وی گفت که این رقم به مراتب بیشتر از دوره های گذشته است.

13:01- نشریه واشینگتن اگزمینر، وابسته به طیف محافظه کاران آمریکا در تحلیلی درباره مذاکرات هسته ای ایران نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تلاش زیادی برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران انجام داده است. این مساله تبدیل به یکی از اولویت های وی در سیاست خارجی و میراث وی برای دوران ریاست جمهوری شده است. منتقدین معتقدند که وی در این زمینه ریسک زیادی انجام داده است. منتقدین رویکرد دولت آمریکا معتقدند که اوباما منافع حیاتی ایالات متحده را برای رسیدن به توافق قربانی کرده است. آنها معتقدند که اوباما با استفاده از رویکرد نیکسون در قبال چین به دنبال پایان 35 سال خصومت و ایجاد رابطه حسنه با ایران است تا در کنار ریچارد نیکسون که در سال 1972 درها را رو به چین باز کرد، قرار بگیرد.

12:51- جان کری، وزیر خارجه آمریکا در آستانه دیدار و گفت وگو با فیلیپ هاموند، همتای انگلیسی خود گفت: به طور قطع هفته بسیار مهمی را در مذاکرات ایران داریم. امیدواریم که به آن نقطه برسیم اما نمی توانیم هیچ پیش بینی کنیم. لازم است که ایران با تمام تلاش ممکن با ما همکاری کند تا به جهان ثابت کند که برنامه صلح آمیز هسته ای دارد.

12:49- رابرت آینهورن، دیپلمات سابق آمریکایی و کارشناس موسسه بروکینگز به خبرگزاری فرانسه گفته است: احتمالی برای آنکه یک توافق کامل تا ۲۴ نوامبر حاصل شود، وجود ندارد. من فکر می کنم دو طرف برای تمدید توافق موقت تا چند ماه دیگر توافق می کنند.

12:45- وندی شرمن، رئیس تیم مذاکره کننده آمریکایی در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت: هم اکنون وقت آن رسیده است که کار را تمام کنیم.

12:21- فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه در بروکسل گفت: ما بسیار مایلیم تا برای دستیابی به توافق تلاش کنیم اما نه به هر قیمتی. وی افزود: اگر ایرانی ها می خواهند قادر باشیم به یک توافق برسیم باید گام های چشمگیر بیشتری بردارند. هاموند گفت که طرف های مذاکره کننده در هفته های گذشته یک مقدار بیشتری که البته جزیی نیز بود از خود انعطاف نشان داده اند که ثابت می کند علاوه بر این مذاکره کنندگان نباید دورنمای دستیابی به توافق را ضایع کنند. او تاکید کرد که ما در مسیر دستیابی به یک توافق تلاش می کنیم، اگر اصلا چنین چیزی ممکن باشد.

12:11- محمدجواد ظریف، رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در فرودگاه وین در جمع خبرنگاران گفت: ما وارد مرحله آخر مذاکرات شدیم. فکر می کنم همانطور که از ابتدا گفتیم در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی برای رسیدن به راه حل داشته باشد، پیشنهادهای متعددی برای اینکه اطمینان حاصل شود، برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است، وجود دارد و مطرح شده است. ما با این هدف به وین آمده ایم که انشاء الله با تلاش تا روز آخر به نتیجه مناسب که منافع مردم ایران در آن لحاظ شده باشد و حقوقشان محترم شمرده شده باشد، اگر نگرانی مشروعی هم جامعه بین المللی دارد، رفع شده باشد، به این راه حل برسیم. وی افزود: امیدوارم نتیجه هر چه باشد چه توافق و چه ایستادگی در برابر زیاده خواهی، روز سوم آذر انشاالله روز پیروزی ملی در رسیدن به اهدافی باشد که از این مذاکرات به دنبال آن بودیم.

12:05- محمدجواد وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای ایران برای شرکت در دهمین دور مذاکرات جامع هسته ای وارد وین شدند. دقایقی پیش از آن نیز خبر ورود تیم مذاکره کننده آمریکایی به ریاست وندی شرمن به وین منتشر شده بود.

10:20- سرکیس نعوم، نویسنده و روزنامه نگار مشهور لبنانی در روزنامه النهار نوشته است: به نظر من دو سنگ پیش روی مذاکرات بر سر توافق جامع در پرونده هسته ای ایران است. اولی اختلاف بر سر سانتریفیوژها است که طرف ایرانی تعدادی که طرف مقابل می خواهد را نمی پذیرد. دومی مخالفت با بازدید سرزده بازرسان آژانس از تاسیسات هسته ای مورد نظر است. یکی از دیپلماتیک های آگاه غربی می گوید که ایران و آمریکا 90 تا 95 درصد به تفاهم رسیده اند. اما آنچه دستیابی آنها را به توافق به تاخیر می اندازد "سخت گیریهای" اروپا به ویژه فرانسه و آلمان است. برای همین طرف های پژوهشگر آمریکایی معتقدند که به احتمال بسیار مهلت مذاکرات تمدید یابد، به ویژه که سخت گیری های اروپا باعث می شود که کار آسان نباشد، کما اینکه پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره نیز امور را پیچیده تر خواهد کرد و تنگناهای تازه ای، بیش از هر زمان دیگر، به وجود خواهد آورد. حال این که انتظار کدام یک بیشتر است؟ صبر پاسخ این سوال را خواهد داد.

10:15- خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی شانس رسیدن به توافق تا 24 نوامبر (سوم آذر) را بعید دانسته و افزوده است: ایران در ابتدا گفته بود که خواستار 10 هزار سانتریفیوژ فعال است. دیپلمات ها گفته اند که در حال حاضر آنها با 8 هزار سانتریفیوژ موافقت کرده اند. اما هنوز این میزان بالاتر از اندازه ای است که ایالات متحده خواستار آن است. به گزارش این خبرگزاری، طرفین برای جلوگیری از ایجاد بن بست و رسیدن به گزینۀ مقابله نظامی، با تمدید مهلت مذاکرات موافق هستند. اما گذشتن از مهلت 24 نوامبر موجب ایجاد شک و تردید در کنگره ایالات متحده خواهد شد. دولت آمریکا ممکن است برای آرام کردن کنگره تحریم های جدید را به خاطر عدم پیشرفت در مذاکرات، بررسی کند. اما این مسئله می تواند موجب تقویت موضع تندروهای ایرانی شود و در نتیجه تهران میز مذاکره را ترک خواهد کرد.

10:09- روزنامه ایران به نقل از سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین نوشت: ملت و بسیج، حامی هیأت مذاکره کننده هستند، چه در صورتی که حقوق ملت را احیا کنند و چه در صورتی که میز مذاکره را رها کرده و توافقی نداشته باشند. وی خاطرنشان کرد: چیزی که مشخص است این است که تیم هسته ای تاکنون بخوبی عزت ما را حفظ کرده و مواضع درستی را بویژه در روزهای اخیر گرفته است.

10:03- روزنامه کیهان در شماره امروز خود نوشت: در حالی که کمتر از یک هفته به ضرب الاجل پایان مذاکرات توافق جامع باقی مانده، زمزمه هایی مبنی بر تمدید مذاکرات از سوی طرف غربی مطرح شده است. پروژه تمدید در حالی به عنوان راهکاری برای خروج از بن بست مذاکرات از سوی رسانه های غربی و نمایندگان گروه 1+5 مطرح می شود که آخرین گفت وگوی هسته ای در مسقط، از زیاده خواهی طرف غربی و عدم پایبندی به اصول اساسی مذاکره خبر می دهد. مذاکرات مسقط در حالی به پایان رسید که  آمریکا به هیچ وجه حاضر به پذیرش خواست حداقلی ایران مبنی بر لغو تحریم ها به عنوان شرط پذیرش توافق نشد. زیاده خواهی آمریکا زمانی پر رنگ تر می شود که ظاهرا مساله لغو تحریم ها به زیرساخت های هسته ای کشورمان پیوند خورده و همانند توافقنامه ژنو، وعده نسیه کاهش تحریم ها به تعهد نقد کاهش غنی سازی منوط شده است.

09:47- علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در آستانه برگزاری مذاکرات هسته ای در ژنو به شبکه تلویزیونی المیادین گفته است: تحریم های یک جانبه یا تحریم های شورای امنیت سازمان ملل مبنای حقوقی ندارد و تحریم ها به طور قطع باید لغو شود، در غیر این صورت مذاکره ای که به این مساله ختم نشود مشخص است که مذاکره باطل و بی نتیجه ای خواهد بود و نمی تواند خواسته های کشور ما را برآورده کند. او دربارۀ نامۀ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به مقام معظم رهبری گفت: درون نامه بحث های سه یا چهارگانه ای وجود دارد اما بیشتر آنها درباره برنامه هسته ای است. پاسخ شفافی هم به این نامه داده شد. واقعیت این است که این مساله را جمهوری اسلامی به اشکال مختلف بیان کرده و در عمل نیز ثابت کرده است، ما به دنبال یک صنعت هسته ای کاریکاتوری یا یک صنعت هسته ای نمایشی نیستیم. ما به دنبال آبرو و یک حیات نباتی در صنعت هسته ای نیستیم چون صاحب فن آوری آن هستیم.

09:18- یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا گفته که تمدید مهلت مذاکرات بخشی از گفت و گوهای هسته ای در مسقط نبوده است. او آن مذاکرات را دشوار، صریح و جدی خواند.

09:15- جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: معلوم است که درحال ورود به مرحله ای حساس در مذاکرات مربوط به برنامه اتمی ایران هستیم و من در لحظه مناسب به وین خواهم رفت.

09:10- خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که وزیران امور خارجه گروه 1+5 قصد دارند به مذاکرات وین بپیوندند.

08:00-  آخرین دور مذاکرات جامع هسته ای ایران و کشورهای 1+5  امروز (سه شنبه 27 آبان) با ناهار کاری محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون در دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین آغاز می شود.

کلید واژه ها: برنامه هسته اي ايران برنامه هسته ای ایران مذاکرات مذاكرات هسته اي ايران


نظر شما :