در سایه پیشر‌وی‌های داعش

آقایان لیبی را دریابید!

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۹۴۸۷۸۴ آسیا و آفریقا یادداشت
مکرم محمد احمد می‌نویسد: بیم آن می‌رود جاه‌طلبی‌های داعش به مناطقی از مالی و چاد و نیجریه نیز برسد که در آن صورت اقدام به تشکیل جبهه‌ای یک پارچه با جریان تروریستی بوکوحرام خواهد کرد!
آقایان لیبی را دریابید!

دیپلماسی ایرانی: علی رغم تلاش های دستگاه سیاست خارجی مصر و همچنین شخص رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی، برای این که اروپایی ها را قانع کند که خطر تسلط گروه های تندرو، در راس آنها داعش بر اوضاع جاری در لیبی را دریابند و چشمانشان را به روی آنها نبندند، همچنان به نظر می رسد اروپایی ها خطر داعش را جدی نگرفته اند. با وجود این که داعش توانسته است به تازگی بر شهر سرت در جنوب لیبی مسلط شود و پایگاه های نظامی و فرودگاه بین المللی آن را به تصرف خود در آورد، تا به این ترتیب از یک سو بر مناطق صعب العبور کوهستانی واجدابیا مستولی شود و از سوی دیگر یکی از بزرگ ترین شهرهای لیبی را به طور مستقیم به زیر طوق خود در آورد، اروپایی ها و کلا غرب همچنان نسبت به آن چه در لیبی می گذرد بی تفاوت هستند. ارزیابی مصری ها حاکی از آن است که نیروهای داعشی که بر این مناطق مسلط شده اند بین چهار تا پنج هزار نفر هستند. آنها از تسلیحات بسیار خوبی برخوردارند و مرتبا آموزش های جدید می بینند.

از این خطرناک تر این است که داعش الآن تلاش می کند بر شهر مصراته، غربی ترین شهر لیبی مسلط شود. این شبکه تروریستی با همین هدف مرتبا شهر و بندر آن را مورد حمله قرار می دهد. مساله ای که سبب شده نیروهای مسلح در مصراته در اولویت های خود تجدید نظر کنند، چرا که داعش تبدیل به خطری فوری شده که باید در کوتاه ترین زمان در اولویت مبارزه قرار بگیرد. از این رو گروه های مسلح در مصراته ابراز تمایل کرده اند که حاضرند با مصر همکاری کنند، به گونه ای که اکنون همه آنها متفق القولند که شکست داعش وظیفه همه است برای این که خطری است که امنیت مصر و همه کشورهای شمال آفریقا را تهدید می کند، و شاید حتی جاه طلبی هایش به مناطقی از مالی و چاد و نیجریه نیز برسد که در آن صورت اقدام به تشکیل جبهه ای یک پارچه با جریان تروریستی بوکوحرام خواهد کرد!

با تمام این احوال، غرب متاسفانه هنوز متنبه نشده که باید خطر رو به افزایش داعش و اثر آن بر امنیت اروپا و دریای مدیترانه را جدی بگیرد، البته به استثنای ایتالیا که نگرانی از مشکل مهاجرین آفریقایی را جزء اولویت های خود قرار داده است. به غیر از ایتالیا دیگر کشورهای غربی و اروپایی توجه چندانی به اوضاع لیبی ندارند، و به هیچ وجه هم احساس نمی کنند که مسئولیت زدودن مخاطرات داعش بر عهده آنها نیز است. همه دل خوشی اروپایی ها این است که نماینده سازمان ملل و جامعه جهانی بتواند هر چه سریع تر دولت وحدت ملی را تشکیل دهد، در حالی که به نظر می رسد جلوگیری از گسترش داعش باید در اولویت نخست آن هم در کوتاه ترین زمان ممکن قرار بگیرد.

روشن است که پافشاری مصر برای جلب نظر جامعه جهانی نسبت به مخاطرات جاری در لیبی برای چیست، قاهره حجم مخاطرات رو به افزایشی که می رود امنیت آن و مرزهای غربی اش را تهدید کند به خوبی درک کرده است، قاهره خوب می داند برای درک وضعیت باید توجه بیشتری به هشدارها و امنیت و وضعیت جاری در لیبی کند و حتی در صورت لزوم ماده 51 میثاق سازمان ملل که به همه کشورها حق دفاع از امنیت خود را می دهد، اجرا کند و گروه های تروریستی را تحت تعقیب قرار دهد تا از مرزهایش دور شوند.

تصمیم های شورای امنیت که می گوید در صورت لزوم باید با مخاطرات گروه های تروریستی در داخل خاک لیبی مقابله کرد، اکنون بیش از هر زمانی احساس می شود. به ویژه بعد از آن که داعش بر شهر سرت مسلط شد و اکنون تلاش می کند شهر مصراته را نیز به اشغال خود در آورد. همه می دانند چنین وضعیتی چه خطری برای امنیت مصر محسوب  می شود بنابراین نمی توان در برابر آن به سادگی صبر کرد و ساکت ماند.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 25 خرداد 1394 / انتشار مجدد: شنبه 30 خرداد 1394

کلید واژه ها: داعش ليبي سرت


نظر شما :