محور بحث و جدل‌های مقامات آنکارا

ترکیه به سوریه حمله می‌کند؟

۰۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۶۶۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع ترکیه می‌گویند آن‌چه قواعد بازی را در ترکیه به هم زده، اضافه شدن نهادهای نظامی به طرفداران مقابله نظامی با حکومت سوریه است.
ترکیه به سوریه حمله می‌کند؟

دیپلماسی ایرانی: ترکیه بعد از انفجارهایی که آنکارا و مناطق جنوبی کشور را لرزاند، شوکه شده است، آن هم دقیقا زمانی که مقامات ترکیه اجازه عبور دو هزار مخالف مسلح سوری را از مرزهای خود به سمت سوریه دادند تا توازنی که مبارزان کُرد در مناطق مرزی ایجاد کرده بودند و می رفتند تا به سرعت بر شهر اعزاز، آخرین نقطه مرزی با ترکیه، مسلط شوند را به هم بزنند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، منابع سیاسی ترکیه می گویند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بعد از انفجار کاروان نظامیان در آنکارا که باعث کشته شدن سی افسر نظامی شد، در وضعیتی است که کسی دیگر به او حسادت نمی کند. شکافی که در ترکیه به وجود آمده، سبب شده تا احمد داوود اوغلو برآشفته شود و انگشت اتهام را متوجه نیروهای یگان های خلق کُرد که مورد حمایت حکومت سوریه است، کند و آنها را عامل انفجارهای آنکارا قلمداد کند.

این روزها ترکیه بیش از هر روزی در فکر استفاده از برگه نظامی در شمال سوریه است، این که به دو هزار نفر از مخالفان مسلح سوری اجازه ورود به خاک سوریه می دهد برای مقابله با نیروهای ارتش سوریه نیست بلکه هدف مقابله با پیشروی های یگان های خلق کرد است که به زودی به مرزی سوریه با ترکیه می رسند.

منابع ترکیه می گویند آن چه قواعد بازی را در ترکیه به هم زده، اضافه شدن نهادهای نظامی به طرفداران مقابله نظامی با حکومت سوریه است که می گویند حتی اگر ارتش سوریه مورد حمایت نیروی هوایی روسیه باشد نیز دولت ترکیه نباید در دخالت نظامی در سوریه تردید کند. نهادهای نظامی در سال های گذشته نقشی به سزا در ممانعت از هر گونه درگیری نظامی در سوریه می کردند، اما انفجارهای آنکارا آنها را بر آن داشته تا به فکر گزینه نظامی بیفتند تا هم کردها هدف قرار گرفته شوند و هم ارتش سوریه که از یگان های خلق کرد حمایت می کند. واحدهایی که به ادعای آنکارا با نیروهای مسلح پ.ک.ک در داخل خاک ترکیه ارتباط مستقیم دارند.

این منابع می گویند که چگونگی واکنش آنکارا به عملیاتی که ارتش ترکیه را در دیار بکر هدف قرار داد، موضوع مناقشات طولانی ای بود که مسئولان ارشد سیاسی و نظامی و امنیتی در ترکیه داشتند. جلسه ای که چهارشنبه شب به ریاست اردوغان برگزار شد و تا بامداد پنج شنبه ادامه یافت و بر چگونگی مواجهه با "خطر کردی" (عبارتی که مقامات ترک استفاده کرده اند) که مورد حمایت روسیه است و از نگاه آنکارا تبدیل به تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه شده است، بحث و تبادل نظر شد.  

چارلز لستر، پژوهشگر در مرکز خاورمیانه در واشنگتن در این باره می گوید: «صرف نظر از این که چه کسی مسئول انفجارهای آنکارا بوده به نظر نمی رسد که ترکیه آماده کنار رفتن از این بحران باشد، به نظر می رسد اردوغان به دنبال فرصتی است تا حمایت بیشتری از مخالفان سوری علیه کردها و حکومت بشار اسد به عمل آورد.»

با این حال لستر بعید دانست که ترکیه در آینده نزدیک دخالت نظامی در سوریه انجام دهد. وی تاکید کرد، با وجود این که ترکیه به دو هزار نفر از نیروهای ارتش آزاد سوریه اجازه عبور از خاک خود به ادلب تا شمال حلب را داده تا موقعیت دفاعی علیه کردها در اعزاز تقویت شود، با این حال بعید به نظر می رسد که با توجه به وضعیت فعلی در آینده نزدیک هر گونه دخالت نظامی مستقیم از سوری ترکیه در سوریه رخ دهد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه سوریه


نظر شما :